Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 141
  • Yayın
    Havacılık işletmelerinin halkla ilişkiler ve sponsorluk uygulamaları üzerine stratejik bir değerlendirme: Türk Hava Yolları örneği / A strategic evaluation on public relations and sponsorship practices of aviation enterprises: A sample of Turkish Airlines
    (İnan Eryılmaz, 2020) Yılmaz, Mustafa Kemal
    Günümüzde havacılık işletmeleri müşterilerinin taleplerini karşılamak ve kusursuz bir hizmet anlayışıyla hareket etmek durumundadırlar. Küreselleşmeyle birlikte rekabetin artması, havayolu şirketlerinin varlıklarını devam ettirebilmeleri için her zamankinden daha fazla hedef kitleye ulaşmalarını gerekli kılmaktadır. Dolayısıyla, havacılık işletmelerinin geniş kitlelere ulaşabilmesi ancak iyi bir pazarlama iletişimi ile mümkündür. Gelişen ve değişen dünya şartları işletmelerin yalnızca müşterilerin taleplerini karşılamakla kalmayarak, toplum yararının gözetilmesi, insanlarla iyi ilişkiler kurulması ve sosyal sorumluluklar gibi yeni faaliyetlerin işletmelerin pazarlama iletişimi karmasına eklenmesini gerekli kılmaktadır. Nitekim, işletmeler bu faaliyetleri gerçekleştirebilmek için halkla ilişkilere ihtiyaç duymakta, faaliyetler gerçekleştirilirken halkla ilişkilerin bir uygulama alanı olan sponsorluğun etkileri de işletmeler için büyük önem taşımaktadır. Havayolu şirketleri hizmet ağırlıklı bir sektörde faaliyet gösterdikleri için müşterileriyle çoğu alanda doğrudan iletişim halinde olmaları gerekmektedir. Halkla ilişkiler ve sponsorluk faaliyetleri alanları itibariyle daha çok müşteriye ulaşmak, iyi bir imaj oluşturmak, markayı tanıtmak için daha çok ön plana çıkmakta, havacılık işletmeleri ise diğer işletmelerden farklılaşan bazı özellikleri sebebiyle bu uygulama alanlarını daha etkin ve daha yoğun bir şekilde kullanmak zorunda kalmaktadırlar. Çalışma kapsamında pazarlama iletişimi elemanlarından biri olan halkla ilişkiler ve halkla ilişkilerin uygulama alanı olan sponsorluk çalışmaları havacılık işletmeleri özelinde incelenmiş, Türk Hava Yolları’nın son 10 yıllık süreçte yaptığı sponsorluk çalışmaları stratejik açıdan ele alınarak irdelenmiş ve sponsorluk faaliyetlerinin Türk Hava Yolları’nın prestijine, kurumsal imajına ve marka değerine olan katkıları değerlendirilmiştir. Çalışmanın alanı itibariyle halkla ilişkiler ve sponsorluk uygulamalarına havacılık işletmeleri özelinde katkı sağlaması beklenmektedir.
  • Yayın
    General aviation and thermodynamic performance analyses of micro turbojet engine used on drones and unmanned aerial vehicles (UAV) / Dronlar ve insansız hava araçlarında (UAV) kullanılan mikro turbojet motorunun genel havacılık ve termodinamik performans analizi
    (İnan Eryılmaz, 2020) Ballı, Özgür
    The general aviation, energetic and exergetic performance analyses of a micro turbojet engine (MTJE) used on drones and UAVs and its major subcomponents are made for different operation modes (Mode-1,-2,-3,-4) in detail. Used performance metrics in this study help to measure the system performance level and to develop the system and its subsystems. The results indicate that the MTJE has the best performance values at the maximum operation modes (Mode-4) because the military engines, especially turbojet engine, are designed to be the most efficient in the maximum operation/take-off modes. The MTJE has the maximum energy efficiency via 19.190% at Mode-4 when it has the maximum exergy efficiency by 18.079% at Mode4, respectively. Between the components, the combustion chamber has the lowest exergy efficiency values, the lowest sustainable efficiency factors, the highest exergy destruction rates, the highest exergetic improvement potential rates, the highest fuel exergy waste ratios and the highest productivity lack ratios for all operation modes. When the exergetic performance parameters are taken into consideration, the bad factor for the system is the combustion chamber by far. Therefore, all exergetic performance indicators show that the system owners and researchers focus on the components of the compressor and combustion chamber to improve the exergetic efficiency values of these components.
  • Yayın
    Human factors in air argo operations: An analysis using HFACS / Hava kargo operasyonlarında insan faktörleri: HFACS ile bir analiz
    (İnan Eryılmaz, 2020) Kılıç, Bilal; Gündoğdu, Selen
    Human factors are the primary causal factor of freight-aircraft accidents. Despite dramatic improvements in flight safety, the number of accidents in air cargo transportation remains stubbornly high. The present paper aimed to classify the causal factors of freight-aircraft accidents. In this study, we examined investigation reports of 15 freight-aircraft accidents that occurred over the past decade. For the analysis of causal factors, HFACS (Human Factors Analysing and Classification System) was used as a comprehensive human error framework. To the best of our knowledge, this is first the work that examined the causal factors of freight-aircraft accidents by using HFACS. Based on the results, skill-based errors were the primary contributing factors, followed by inadequate supervision and the technological environment as the second and third most significant contributing factors. The results presented here may provide important insights into the causality of freight-aircraft accidents and help organizations (e.g., airlines and air-cargo operators) and individuals (e.g., pilots, loadmasters, and ground handling staff) to prevent similar occurrences in the future.
  • Yayın
    Havaalanı hizmet kalitesinin önem-performans analiziyle değerlendirilmesi: Gaziantep Havalimanı örneği / Measurement of airport service quality by ımportance-performance analysis: The case of Gaziantep Airport
    (İnan Eryılmaz, 2020) Erdoğan, Dilek
    Günümüzde havaalanı sayısındaki artış ve buna paralel olarak havaalanı hizmetlerindeki gelişim, yolcuların havaalanından beklentilerini artırmış ve havaalanı yöneticileri için yolcu memnuniyetinin sağlanması daha fazla önem arz etmeye başlamıştır. Yolcu memnuniyetinin artırılması yolcular tarafından algılanan havaalanı hizmet kalitesinin artırılmasına bağlıdır. Yolcu memnuniyetini artırmak için geliştirilmesi gereken hizmet kriterlerinin doğru belirlenmesi önemlidir. Aksi takdirde havaalanı yönetimin hizmet kalitesini artırıcı çalışmaları etkili olmayacaktır. Bu çalışmada geleneksel performans ölçüm yöntemlerinden farklı olarak hizmet kalitesine verilen önem ve algılanan hizmet performansı arasındaki farkı esas alarak hizmet kalitesinin ölçülmesini sağlayan, Önem ve Performans Analizinin havaalanı hizmetlerinin değerlendirilmesinde nasıl uygulanacağının açıklanması amaçlanmıştır. Bu amaçla örnek olarak seçilen Gaziantep Havalimanı için hizmet kalitesini değerlendirmek amacıyla 293 yolcuya anket uygulanmıştır. İlk olarak açıklayıcı faktör analizi uygulanarak havaalanı hizmet kalitesi boyutları belirlenmiştir. Değerlendirmeye alınan 32 hizmet kalitesi kriteri; check-in ve bagaj hizmetleri, terminal ambiyansı, ulaşım, terminal içi hareketlilik, alışveriş tesisleri, fiyatlandırma, terminal tesisleri ve güvenlik olmak üzere 8 faktör altında toplanmıştır. Belirlenen hizmet kriterleri için Önem-Performans analizi uygulanarak Önem-Performans matrisi oluşturulmuştur. ÖnemPerformans analizi sonuçlarına göre yoğunlaşılması gerekilen, korunması gerekilen, düşük öncelikli ve olası aşırılıkların olduğu hizmetler ayrı ayrı belirlenerek havaalanı için önerilerde bulunulmuştur.
  • Yayın
    Gig ekonomisinin havacılık sektöründeki geleceği / Future of Gig economy in aviation Industry
    (İnan Eryılmaz, 2020) Şen, Gülaçti; Arslan, Ahmet Hakan; Bütün, Erhan
    Son zamanlarda ekonomi ve çalışma ilişkileri alanında önemli bir kavram olarak önemi artan gig ekonomisinin, işveren-çalışan ilişkisini kökten değiştirmeye başladığı görülmektedir. Bağımsız çalışanların ve kendi kendinin patronu olanların oluştuğu bir ekonomi modeli olan gig ekonomisi, bireyler veya şirketler arasında kısa vadeli ve görev bazında yapılan işleri ve bunun karşılığında yapılan ödemeleri kapsayan bir ekonomi olarak tanımlanabilir. Geleneksel iş modellerinin yok edildiği yeni sistemde gig ekonomisi, ağ tabanlı işler ve lokasyon tabanlı işler olarak ayrılmaktadır. Buradan hareketle gig ekonomisinin hangi sektörlerde uygulanabileceği, hangi mesleklerin gig ekonomiye dahil olduğu ile ilgili çalışmalar yapılırken, günümüzde gig ekonomisine havacılık sektörünün de dahil olduğu görülmektedir. Sektörde özellikle uçuş ekibinin gig ekonomisinde yer almaya başlamasıyla, küresel veritabanı üzerinden pilot ve kabin ekibi gereksinimleri karşılanmaya başlanmıştır. Havacılık sektöründe gig ekonomisinin uygulanabilirliği tartışma konusu olurken, bu çalışmada, gig ekonomisinin havaalanındaki olası farklı meslekler üzerinde kullanılabileceği öngörülmektedir. Çalışmada öncelikle teorik bir analiz yapılmış, sonrasında havaalanındaki olası farklı mesleklerin gig ekonomisine uygulanabilirliği değerlendirilmiştir.
  • Yayın
    Türkiye’de havacılık sektörü çalışanlarında örgütsel adaletin işten ayrılma niyetine etkisinde iş tatmininin aracılık rolü: Kesitsel bir araştırma / The mediating role of job satisfaction on the effect of organizational justice to the ıntention to leave among employees in the aviation sector in Turkey
    (İnan Eryılmaz, 2020) Doğan, Ümit; Aktemur, Şafak; Uzgör, Mustafa
    Bu çalışma, Türkiye’deki havacılık örgütlerindeki işgörenlerin örgütsel adalet algılarının işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisinde, iş tatmininin aracılık etkisini ve bu etkinin türünü belirlemeyi amaçlamaktadır. Emek yoğun birçok sektörde olduğu gibi havacılık sektöründe de tecrübeli ve kalifiye işgörenler, operasyonların emniyetli ve etkin biçimde yürütülmesinde kritik bir rol oynamaktadırlar. Ancak yoğun rekabet, düşük kâr marjı, sektörün mevsimsel özellik göstermesi, yoğun çalışma temposu gibi çeşitli nedenlerden ötürü sektörde işgücü devir hızı ve işten ayrılma oranlarının görece yüksek olması, bu alanda yapılan çalışmaların önemini arttırmaktadır. Bu doğrultuda gerçekleştirilen araştırma kapsamında, Türkiye’deki havacılık örgütlerinde çalışan 154 kişiye kolayda örnekleme yöntemiyle ulaşılmış ve uygulanan anket ile araştırma verileri toplanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler, tüm örgütsel adalet alt boyutlarının (dağıtım, işlem ve etkileşim adaleti) işten ayrılma niyetine olan etkisinde iş tatmininin tam aracılık etkisi bulunduğunu, bu yüzden iş tatmininin havacılık örgütleri açısından önemli bir unsur olduğunu göstermektedir. Dolayısıyla sektördeki örgütlerin, işgörenlerin iş tatminlerini arttırmaya yönelik uygulamalara ağırlık vermeleri gerektiği önerilmektedir.
  • Yayın
    Rezistif kuvvet sensörü uygulamasıyla uçak tuvaletleri vakum sistemlerinin iyileştirilmesi / Improvement of aircraft toilets vacuum systems with resistive force sensor application
    (İnan Eryılmaz, 2020) Karaca, Kerim İsmail; Şengül, Mehlika
    Bu çalışmada, jumbo jet uçaklarda bulunan vakumla çalışan tuvaletlerde meydana gelen kazaların rezistif kuvvet sensörüyle önlenmesi ile mevcut güvenlik açığının giderilmesi amaçlanmıştır. Modern havacılık tarihi sürecinde yaşanan vakum kazaları incelenmiş ve bu kazalar neticesinde üretici firmalar tarafından alınan önlemler detaylı bir şekilde araştırılmıştır. Alınan önlemlerin, mevcut tuvalet vakum sisteminin güvenilirliği tam olarak sağlamadığı ve ek önlem alınması gerekliliği anlaşılmaktadır. Bu amaç doğrultusunda tasarlanan elektronik kontrol düzeneği temel olarak, bir rezistif kuvvet sensörü, bir röle ve kontrol kartı olarak da Arduino Uno içermektedir. Gerçekleştirilen çalışma ile, hem vakum sisteminin güvenilir olması sağlanmış olacak hem de bu sistemdeki kazaların önüne geçilerek uçuş sürecinin aksaması önlenecektir.
  • Yayın
    The ımpact of crew resource management on reducing the accidents in civil aviation / Ekip kaynak yönetiminin sivil havacılıkta kazaları azaltma üzerine etkisi
    (İnan Eryılmaz, 2020) Mızrak, Kağan Cenk; Mızrak, Filiz
    In the first years of aviation, most of the accidents occurred due to technical problems of the aircraft. In parallel with the technological developments, making safer and safer planes caused a significant reduction in aircraft accidents, but complexity of the systems developed increased the importance of human factor as the position of a pilot has changed from a worker who uses his mind and physical power to a system administrator. For this reason, Crew Resource Management programs have been developed to ensure that all resources, including the environment, software, hardware and information, which are available both inside and outside the aircraft, and all of which are the basis of the human being, can be used safely and effectively. In this scope, the purpose of this study is to emphasize the role of CRM to minimize the civil aviation accidents resulting from human factor benefiting from related studies in literature and aircraft accidents in history. The study is expected to contribute to literature well, as it attempts to update the literature regarding the CRM with the latest improvements in the field.
  • Yayın
    How to attract the young generation to the aviation ındustry? A review based on ınternational civil aviation organization’s NGAP ınitiative / Genç nesilleri havacılık sektörüne nasıl çekeriz? Uluslararası sivil havacılık örgütünün NGAP girişimine dair bir inceleme
    (İnan Eryılmaz, 2019) Uncular, Muhittin Hasan
    Over the decades, aviation business has been growing rapidly. New destinations, new routes, new aircraft types, new rules, roles, and equipment continue to appear in this peculiar sector. Due to a rapid and sustainable growth, it has been one of the critical issues for all the parties in the aviation industry to find qualified human resources. As a result of such imminent pressures, the question on how to attract the young people to the aviation is high on the agenda of the aviation professionals in order to shape the future of aviation properly by being able to meet the needs of the industry. In this context, this paper examines the ICAO Next Generation of Aviation Professionals (NGAP) initiative that ICAO has been implementing since 2009 to attract young generations. This study focuses on 10 years of achievement of the ICAO initiative and attempts to highlight areas for improvement. This study uses narrative technique and is based on reports published by NGAP between 2010 and 2015. This study also searches whether gradually growing efforts of ICAO will be enough to meet the needs of the aviation industry for the qualified human resources or not.
  • Yayın
    Gökyüzündeki evimiz: Postmodern ağırlama sanatı / Our house in the sky: The art of postmodern hospitality
    (İnan Eryılmaz, 2019) Çapan Özeren, Özlem
    İnsanların hava ulaşımını kullanmaya başlamaları, zaman ve mekana ilişkin paradigmayı değiştirmiştir. Tüketimciliği bir ideolojiye dönüştüren post-modern kavramı tüketici etkinlikleriyle kendisini var etmiştir. Yolcu ve uçak mürettebatını taşıyan uçak içi kabin sistemleri, uçma yeteneği olmayan insanın yaşayabileceği ortamın tam bir simülasyonunu sağlamaktadır. Uçmayı aklına koyan insan, dışarıda hayatta kalmanın imkansız olduğu yüksekliklerdeki koşullarından kendisini koruyacak ve kendisine yeryüzündeki evinin yeter koşullarını sunacak, uçabilen bir taşıt icat etmiş ve onu kendisinin uzantısı kılmıştır. Hava taşımacılığının artan rekabet ortamında, sıradışı hizmetler ortaya çıkmaktadır. Bunlardan biri olan Frequent flier programının başarısı, günlük tüketimin bir parçası haline gelen seyahat pratiğine prestij kazandırılmasıyla olmuştur. Öyle ki sadakat programlarının, tükettikçe sosyal statü ve prestij kazandıran uygulamaları, tüketimin kendisini nihai bir hedef haline getirmiştir. Bugün ve insan hayatını doğrudan etkileyecek sektör ve sistemlerde geri dönülmez kalıcı hasarlara neden olan karbon emisyonlarınn üretiminden en fazla sorumlu olan iş kollarından biri havacılık sektörü olarak görülmektedir. Sık uçan yolcu programlarının elde ettiği kar ile havacılık endüstrisinin küresel ekolojiye verdiği zararın, “kazanılan ve kaybedilenlerle” birlikte her iki açıdan da değerlendirilmesi gerekmektedir. Havacılık Endüstrisinin bu orantısız büyümesinin yol açtığı çevre zararını önlemek için sorumluluk alması, ülke otoritelerinin de tüketimi teşvik eden uygulamalar üzerinden gerçekleştirilen iş modelleri konusunda düzenleme getirmesi bu dünyanın geleceği için kaçınılmaz hale gelmiştir.
  • Yayın
    Havacılıkta kriz yönetimi: Southwest havayolları örneği / Crisis management in aviation: Case of Southwest airlines
    (İnan Eryılmaz, 2019) Arslan, Ahmet Hakan
    İşletmeler, günümüz iletişim teknolojilerinin yarattığı dijital mecranın vazgeçilmezi sosyal medya platformlarında her an markalarını, ürünlerini, imaj ve itibarlarını olası kriz tehditlerine karşı korumak zorundadırlar. Özellikle havacılık sektörü, krize oldukça açık bir sektör durumundadır. Eğer işletmeler, kriz öncesinde olası kriz senaryolarını doğru planlamış ve önlemlerini alıp hazırlık yapmışlar ise kriz sürecini sağlıklı bir şekilde yönetilebilmektedirler. Kriz yönetimi; idareci veya yöneticinin, olası tehditlere karşılık yaptığı hazırlıklar ile markasını olumlu veya olumsuz her açıdan gerçekleşebilecek durumlara karşı koruyup içine düşülen durumdan en yüksek faydayı sağlamak için tüm süreçleri yönetebilmesidir. Kriz yönetiminde havacılık sektöründe yaşanmış bir örneği mercek altına alan bu çalışmada amaçlı örneklem tercih edilmiş; her gün yüzbinlere insana hizmet veren bir işletmede oluşan büyük bir kriz karşısında işletmenin nasıl davrandığını gösterebilmek amacıyla Southwest Havayolları örneklem olarak seçilmiştir. Dünyanın en büyük low cost havayolu şirketi olan Southwest Havayollarının Temmuz 2016’da yaşadığı teknoloji krizini nasıl yönettiği analiz edilmiştir. Çalışmada; literatür bilgisi verildikten sonra örneklemde yer alan Southwest Havayollarının yaşadığı teknik sorun sonrasında, marka itibarının zedelenmesini önlemek adına hayata geçirilen sosyal medya stratejileri, nitel araştırma yöntemlerinden betimleme yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın, havacılık sektöründe markaların olası krizlerin çözüm sürecine ışık tutacağı düşünülmektedir.
  • Yayın
    Örgüt kültürü ve iş tatmini arasındaki ilişkide sektörel değişkenlerin rolü: Kamu ve özel sektör havacılık çalışanları üzerine bir araştırma / The role of sectoral variables in the relationship between organization culture and job satisfaction: A research on public and private sector aviation employees
    (İnan Eryılmaz, 2019) Eryılmaz, İnan
    Bu çalışmanın amacı, diğer sektörlere kıyasla özgün değerlere sahip, formel ve informal ağlarla örülmüş, yazılı olmayan kuralları ve sembolleri olan havacılık sektörü çalışanlarının, örgüt kültürüne (klan, hiyerarşi, pazar ve adhokrasi) dair algılarını belirlemek ve bu algılarının iş tatminlerine olan varsayılan ilişkisini sınamaktır. Ayrıca, havacılık çalışanlarının, sektörel farklılıklarının varsayılan ilişkiye etkisini görmektir. Bu amaç doğrultusunda İstanbul’da faaliyet gösteren 212 kamu ve özel sektör havacılık çalışanına, kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak ulaşılmış, örgüt kültürü ve iş tatmini ölçekleri ile demografik değişkenleri içeren araştırma soruları yöneltilmiştir. Araştırma bulgularına göre, kamu ve özel sektör havacılık çalışanları, örgütlerinde en fazla klan ve hiyerarşi kültürü algılamaktadır. Ayrıca özel sektör havacılık çalışanları kamu sektörüne kıyasla daha fazla adhokrasi ve pazar kültürü tipleri algısına sahiptir. Örgüt kültür ve iş tatmini arasındaki ilişki değerlendirildiğinde ise en yüksek olumlu yönde ilişki kamuda klan ve hiyerarşi kültüründe, özel sektörde ise klan ve adhokrasi kültürü tipinde gerçekleştiği görülmüştür. Örgüt kültürü ve iş tatmini arasında kurulan regresyon modeli bir bütün olarak iş tatminindeki değişimin %35’ini açıkladığı görülmüştür. İş tatmini açıklamada en fazla katkıyı sırasıyla, klan, hiyerarşi, pazar ve adhokrasi kültürünün sağladığı görülmüştür. Araştırma bulguları ilgili literatürden hareketle tartışılmış, sektör yöneticileri ve araştırmacılar için birtakım öneriler sıralanmıştır.
  • Yayın
    Havayolu işletmelerinde entelektüel sermayenin piyasa değeri-defter değeri oranına etkileri / The effects of ıntellectual capital on market to book value ratio in airlines
    (İnan Eryılmaz, 2019) Odabaşoğlu, Şener
    1990 yılından itibaren başlayan bilgi teknolojilerindeki hızlı gelişmeler, işletmeler için rekabet ortamını artırmıştır. Bu durum yeni ekonomik düzeninde temel üretim faktörü olarak karşımıza entelektüel sermayeyi kavramını çıkarmıştır. Entelektüel sermaye, zenginlik yaratma adına kullanılan bilgi, enformasyon, entelektüel mülkiyet ve deneyim anlamına gelmektedir. Örgütler için entelektüel sermaye ise rekabetin ve var olmanın belirleyicisidir. Bu araştırma; bilginin, teknolojinin ve yenilikçi düşüncelerin en yoğun kullanıldığı, müşteri memnuniyeti ve sadakati temelli faaliyet gösteren havayolu işletmelerinde, entelektüel sermayenin piyasa değerine etkilerini incelemeyi ve firma değerlemesinde etkinliğinin bulunmasını amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde, entelektüel sermaye katma değer katsayısı yöntemi temel alınarak, küresel ölçekte faaliyet gösteren 23 havayolu işletmesinin finansal göstergeleri incelenmiştir. Panel veri analiz yöntemi kullanılarak yapılan çalışma neticesinde, piyasa değeri defter değeri oranı ile insan sermayesi etkinliği arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki bulgulanmıştır.
  • Yayın
    Sadri Alışık Veda Değil Merhaba'dır
    (Beda Yayınları, 2005) Çelik, Kubilay
    Ben telafat-ı adiyeden Paşabahçeli Sadri Alışık Babam Rafet Kaptan Anam zavallı Saffet Ben Elli yıllık bir sinema-tiyatro çöpü Artık çöpler denize dökülmüyor, yasak Acaba sarmısaklasak da mı saklasak, Sarmısaklamasak da mı saklasak Yoksa bu telafat-ı adiyeyi Hiç mi hiç hatırlamasak Sadri Alışık
  • Yayın
    Metaverse ve Yapay Zeka- Medya, Oyun, Alışveriş, Eğlence, Teknoloji, İletişim
    (Nobel Bilimsel Eserler, 2024) Çelik, Kubilay
    Metaverse nedir, nereden çıktı? Metaverse'e Türkiye hazır mı? Metaverse'e geçmek için ne gerekli? Dünyada hangi ülkeler metaverse'a geçti? Metaverse çağında günümüzdeki kaç meslek ortadan kalkacak, şu anda bilmediğimiz kaç yeni meslek hayatımıza girecek? Metaverse, oyun, eğlence, e-ticareti geliştirmek için ortaya atılmış bir meta mıdır? Metaverse'ü hızlandırmak ve insanları ev hapsetmek için corona virüsü mü ürettiler? Metaverse, hayatımızda olumlu ve olumsuz neyi değiştirecek? Metaverse'teki anlaşmazlıkları çözecek olan metaverse hukukçuları nasıl yetişecek? Metaverse, medyayı nasıl etkileyecek? Metaverse'le dünya sanal bir evrene mi geçiyor? Metaverse, birilerinin bahsettiği gibi tehlikeli midir? Metaverse'te block chain nedir? NFT nedir, nasıl üretilir ve satın alınır? Metaverse'te Ayasofya, Eyfel Kulesi, ABD Özgürlük Anıtı, arsa, bina nasıl satın alınır Metaverse'te cinsel taciz olur mu, oldu mu? Yapay zekâ nedir, iyi ve kötü yanları nedir? Yapay zekâ insanlığa nasıl hizmet edecek? Yapay zekâ ile yabancı dil bilme sorunu ortadan kalkacak mı? Yapay zekâ iyi ellerde şifa, kötü ellerde ölüm mü saçacak? Yapay zekâ ölümcül virüs üretebilir mi? Yapay zekâ, insanlığın sonunu mu getirecek? Yapay zekâyla robot asker yapılabilir mi? Yapay zekâ kadın CEO ve haber sunucuları kimlerdir? Yapay zekâ; ahlaki ve dinî açıdan nasıl değerlendirilir? Metaverse ve Yapay zekâ sebebiyle dünyada kaç milyon kişi işini kaybedecek? Dark web ve deep fake nedir?
  • Yayın
    Medya ve İletişim-Medya Okuyan ve Medyayla İlgilenenlerin El Kitabı
    (Nobel Bilimsel Eserler, 2022) Çelik, Kubilay
    2022 yılı itibarıyla Türkiye'de bulunan devlet ve vakıf üniversitelerinin sayısı 208'dir. Bunlardan 73 tanesinde iletişim fakültesi bulunmaktadır. İletişim fakültelerinde toplam 80 bine yakın öğrenci okumakta ve her yıl 8 bine yakın öğrenci bu fakültelerden mezun olmaktadır. Medya sektöründe ulusal, bölgesel ve yerel, toplam istihdam sayısı ise 24-25 bin civarındadır. Son yıllarda Türkiye'deki medya sektörü, birkaç büyük şirketin elinde toplanmıştır. Bu da birtakım sorunları beraberinde getirmiştir. Bu tekelciliğe, ekonomik krizler ve küçülmeler de eklenmiştir. Bunun sonucu olarak da medya sektöründe, istihdam açısından yarı yarıya bir azalma görülmüştür. Bir de buna, iletişim fakültelerinden her yıl mezun olan 8 bin civarında kişinin eklendiği düşünülürse istihdam sorununun büyüklüğü ortaya çıkmaktadır. Bunların yanı sıra ayrıca medya sektörü ile iletişim fakülteleri arasında yıllardan beri süregelen diyalog eksikliği de büyük bir sorun oluşturmaktadır. Medya; iletişim fakültelerinin, sektörün isteğine uygun bir müfredat ve eğitim vermediğinden yakınırken fakülteler de aralarındaki kopukluğun sorumlusu olarak medya sektörünü göstermektedir. Bu kitapta; tüm bu sorunları ve çözümlerini bulacaksınız. Ayrıca, kendileri de iletişim okumuş olan, 31 ünlü medya mensubunun önerilerini, hatalarını ve de pişmanlıklarını okuyacaksınız.
  • Yayın
    Hoş Gelişler Ola Mustafa Kemal Paşa (Gazi’nin Kars Anıları)
    (Nobel Bilimsel Eserler, 2023) Çelik, Kubilay
    Tarihe 93 Harbi olarak geçen Osmanlı-Rus Savaşı'nda, Osmanlı ordusu yenilince tam kırk yıl (1877-1917), Rusların işgalinde kalan Kars, Gazi Mustafa Kemal'in merakına mazhar olmuştu. 29 Ekim 1923 yılında kurulan Türkiye Cumhuriyeti'nin daha bir yılı dolmadan Gazi Mustafa Kemal Paşa, Sonbahar Gezileri kapsamında, 6 Ekim 1924 tarihinde, merak ettiği Kars'a, eşi Latife Hanım ve maiyetiyle birlikte geldi. Gazi'nin Kars'a gelişi, âdeta bir bayramdı ve öyle de kutlanmalıydı. Ancak tüm Türkiye gibi Kars halkı da yoksuldu. “Gazi Mustafa Kemal Paşa'ya armağan olsun.” diye Hoş Gelişler Ola, Mustafa Kemal Paşa folklorik türküsünü bestelediler. Kars'a, tren istasyonuna indiğinde, çalınıp hep bir ağızdan söylenen ve oynanan bu türkü, Gazi Paşa'yı oldukça memnun etmişti. Kars'ta beş gün kalmayı planlayan Gazi Mustafa Kemal Paşa, Başvekil İsmet İnönü'den gelen “Paşam, Musul elden gidiyor.” telgrafıyla bu gezisini sekiz buçuk saatte keserek Ankara'ya dönmek zorunda kalmıştır. Ancak Kars'ta kaldığı süre içinde, bu türküyü, üç-dört kez istemişti. Oldukça memnun kalan Gazi, türkünün söz yazarı ve bestecisini, kendi kişisel çekiyle 500'er lirayla ödüllendirdi (Bu türkünün bestecisinin hazin ölümü sonucu, evinde yapılan aramada, Mustafa Kemal'in kendisine verdiği çek bulundu. Sanatçı, Gazi Paşa'nın bu çekini bozdurmamıştı). Bu arada Kars Türk Ocakları, Latife Hanım'dan, 1925 yılında Ankara'da düzenlenecek olan konferansta kendilerini temsil etme ricasında bulundu. Gazi Paşa'nın da “Olur”uyla Latife Hanım, Ankara'da Kars delegesi oldu. Dönüşte Sarıkamış'a uğrayan Gazi Mustafa Kemal ve eşi Latife Hanım arasında başlayan şiddetli tartışma sonucu, Gazi Paşa, Başvekil İsmet İnönü'ye bir telgraf çektirerek boşanma işleminin başlatılmasını istedi. Eğer Latife Hanım, Gazi Mustafa Kemal'den boşanmasaydı ilk seçimde Kars Milletvekili olacaktı.
  • Yayın
    Amerika Başkanlık Sistemi
    (Asi Kitap, 2016) Çelik, Kubilay
    ABD başkanlık sisteminin tüm yönleriyle incelendiği; Amerika ve Türkiye ilişkilerine dair bilinmeyen pek çok konunun ele alındığı yıllar süren bir araştırmanın sonuçları: Parlamenter sistemle, başkanlık sisteminin farkı nedir? ABD Başkanı’nın yetkileri ve sorumlulukları nelerdir? Kuvvetler ayrımının görev ve yetkileri nelerdir? Başkanlık sisteminin avantajları ve dezavantajları nelerdir? ABD’de üçüncü bir parti seçimi kazanabilir mi? Başkanın uçağına binmenin ücreti nedir? Gizli Servis’in; Başkan ve ailelerine verdiği kod isimler nelerdir? Eğitim, polis ve itfaiye teşkilatı kime bağlıdır? Washington Anıtı’nda, hangi padişahın tuğrası vardır? ABD’yi 17 ay, hangi kadın idare etti? ABD’de parayla satın alınan eyaletler hangisidir? Seçimler niçin Kasım ayında ve Salı günleri yapılır? Görevdeyken, Türkiye’ye gelen ilk ABD Başkanı kimdir? ABD’de kaç bakanlık bulunur? Kennedy döneminde, Türkiye’nin harcandığı ‘Küba Krizi’ nasıl oldu? Türk düşmanı, Başkan Yardımcısı Biden nasıl aniden ‘dost’ oldu? CIA, Castro'yu öldürmek için kaç tane suikast planı yaptı? Amerika'nın en etkili 50 Türk’ü kimdir? ABD’de en yüksek seviyedeki Türk asıllı devlet yetkilisi kimdir?
  • Yayın
    Futbolda Neden Yokuz?
    (A7 Kitap Yayıncılık, 2019) Çelik, Kubilay
    Türkiye’nin nüfusu 81 milyon “Avrupa’nın en genç nüfusu bizde” diye her fırsatta övünüyoruz. Yeni yapılan stadyumların ihtişamı dillerde; altyapı tesislerimiz harika! Televizyon yayın hakları, sponsorluk geliri, seyirci hasılatı, ürün satışı dudak uçuklatıyor. Tüm bu olumlu gelişmelere rağmen, futbol kulüpleri neden borç batağında? Peki neden kulüplerimiz 11 Türk futbolcusu bulamıyor? Ve neden maçlara çıkan kadroların çoğunluğu yaşı geçmiş yabancı futbolculardan oluşuyor? Allah’tan Avrupa’da yetişen Türk çocuklar var; hem kulüp takımlarını hem de milli takımımızı kurtarıyor onlar. Eksik olan nedir? Niçin diğer Avrupa ülkeleri gibi kalıcı başarılar elde edemiyoruz?
  • Yayın
    Türkiye’de TRT’nin iktidarlarca propaganda aracı olarak kullanılması
    (Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık, 2023) Çelik, Kubilay
    Türkiye’de yayıncılığın toplum içindeki yeri ile siyasetle ilişkisi radyo yayıncılığının başladığı 1927 yılından bu yana tartışılagelmiştir. Bu eleştiri ve tartışmalar, TRT’nin kuruluş sürecinde de etkisini göstermiştir. TRT yasası hazırlanırken, siyasetin etkisinden uzak ‘özerk’ ve ‘tarafsız’ bir yayıncılık hedeflenmiştir. Buna göre yasada belirlenen organ, İngiliz Kraliyeti’nin maddi ve manevi katkısıyla çalışmalarını sürdüren dünya çapındaki yayın kuruluşu olan BBC modelinden esinlenerek oluşturulmuştur. Bu çalışmada TRT’nin 1964 yılında kurulduğu günden, günümüze dek (2023) iktidarlarla olan ilişkileri ele alınmış ve süreç içinde iktidarların, özellikle tarihi dizilerde, TRT’yi kendi amaçları ve propagandalarına yönelik nasıl kullandıkları değerlendirilmiştir. Araştırmalarımız, ‘özerk’ statüyle kurulan TRT’nin, bu özelliğinin gelecekteki iktidarlar tarafından da aynı maksatla kullanılmasının önlenmesi için, ‘özerklik’ statüsünün tekrar gözden geçirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.