Gökyüzündeki evimiz: Postmodern ağırlama sanatı / Our house in the sky: The art of postmodern hospitality
Yükleniyor...
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İnan Eryılmaz
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
İnsanların hava ulaşımını kullanmaya başlamaları, zaman ve mekana ilişkin paradigmayı değiştirmiştir. Tüketimciliği bir ideolojiye dönüştüren post-modern kavramı tüketici etkinlikleriyle kendisini var etmiştir. Yolcu ve uçak mürettebatını taşıyan uçak içi kabin sistemleri, uçma yeteneği olmayan insanın yaşayabileceği ortamın tam bir simülasyonunu sağlamaktadır. Uçmayı aklına koyan insan, dışarıda hayatta kalmanın imkansız olduğu yüksekliklerdeki koşullarından kendisini koruyacak ve kendisine yeryüzündeki evinin yeter koşullarını sunacak, uçabilen bir taşıt icat etmiş ve onu kendisinin uzantısı kılmıştır. Hava taşımacılığının artan rekabet ortamında, sıradışı hizmetler ortaya çıkmaktadır. Bunlardan biri olan Frequent flier programının başarısı, günlük tüketimin bir parçası haline gelen seyahat pratiğine prestij kazandırılmasıyla olmuştur. Öyle ki sadakat programlarının, tükettikçe sosyal statü ve prestij kazandıran uygulamaları, tüketimin kendisini nihai bir hedef haline getirmiştir. Bugün ve insan hayatını doğrudan etkileyecek sektör ve sistemlerde geri dönülmez kalıcı hasarlara neden olan karbon emisyonlarınn üretiminden en fazla sorumlu olan iş kollarından biri havacılık sektörü olarak görülmektedir. Sık uçan yolcu programlarının elde ettiği kar ile havacılık endüstrisinin küresel ekolojiye verdiği zararın, “kazanılan ve kaybedilenlerle” birlikte her iki açıdan da değerlendirilmesi gerekmektedir. Havacılık Endüstrisinin bu orantısız büyümesinin yol açtığı çevre zararını önlemek için sorumluluk alması, ülke otoritelerinin de tüketimi teşvik eden uygulamalar üzerinden gerçekleştirilen iş modelleri konusunda düzenleme getirmesi bu dünyanın geleceği için kaçınılmaz hale gelmiştir.
The fact that people began to use air transport has changed the paradigm of time and space. The concept of post-modern, which transforms consumerism into an ideology, is created by consumer activities. In-flight cabin systems, which carry passengers and aircraft crew, provide a complete simulation of the inhabited environment. The man who imagined flying, invented air vehicle that would protect himself from the conditions at heights where it was impossible to survive outside and present him with sufficient conditions of his home on earth and made it his own extension. In the competitive environment of air transport, unusual services are emerging. The success of the Frequent Flier program, which is one of them, has been achieved by bringing prestige to the practice of travel, which has become part of daily consumption. In fact, the practices of loyalty programs that gain social status and prestige as consumed have made consumption itself a final target. The aviation sector is one of the most responsible for the production of carbon emissions, which inevitably lead to irreversible permanent damages in the sectors and systems that directly affect human life today. Profit from frequent flyer programs and the damage the aviation industry inflicts on global ecology should be assessed in both respects as “earned and lost". The aviation industry takes responsibility to prevent environmental damage caused by this disproportionate growth, and the authorities of the country it has become inevitable for the future of this world.
The fact that people began to use air transport has changed the paradigm of time and space. The concept of post-modern, which transforms consumerism into an ideology, is created by consumer activities. In-flight cabin systems, which carry passengers and aircraft crew, provide a complete simulation of the inhabited environment. The man who imagined flying, invented air vehicle that would protect himself from the conditions at heights where it was impossible to survive outside and present him with sufficient conditions of his home on earth and made it his own extension. In the competitive environment of air transport, unusual services are emerging. The success of the Frequent Flier program, which is one of them, has been achieved by bringing prestige to the practice of travel, which has become part of daily consumption. In fact, the practices of loyalty programs that gain social status and prestige as consumed have made consumption itself a final target. The aviation sector is one of the most responsible for the production of carbon emissions, which inevitably lead to irreversible permanent damages in the sectors and systems that directly affect human life today. Profit from frequent flyer programs and the damage the aviation industry inflicts on global ecology should be assessed in both respects as “earned and lost". The aviation industry takes responsibility to prevent environmental damage caused by this disproportionate growth, and the authorities of the country it has become inevitable for the future of this world.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
İletişim, Havacılık Endüstrisi, Postmodern Pazarlama, Küresel Ekoloji, Communication, Aviation Industry, Global Ecology
Kaynak
Journal of Aviation Research
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
1
Sayı
1
Künye
Çapan Özeren, Ö. (2019). Gökyüzündeki evimiz: Postmodern ağırlama sanatı / Our house in the sky: The art of postmodern hospitality, Journal of Aviation Research, İnan Eryılmaz, 1(1), s.57-74.