2017 anayasa değişikliğinin kamu personel hukukuna bazı yansımaları (güncel anayasa mahkemesi içtihadı ve uygulamadan hareketle bir inceleme)

dc.contributor.authorYüzbaşıoğlu, Cihan
dc.contributor.editorŞahbaz, İbrahim
dc.contributor.editorKuru, Gonca
dc.contributor.editorYetimoğlu, Melike Ezgi
dc.date.accessioned2024-07-12T20:42:21Z
dc.date.available2024-07-12T20:42:21Z
dc.date.issued2022en_US
dc.departmentFakülteler, Hukuk Fakültesi, Hukuk Bölümüen_US
dc.description.abstract1982 Anayasası’nda 2017 yılında yapılan değişiklikle Devletin yönetim biçiminde köklü değişiklikler gerçekleştirilmiştir. Bu yeni sistemde, kamu personel hukukunun tabi olduğu esas ve usullerin belirlenmesinde yasamanın sahip olduğu baskın rol yerini yürütmenin üstün olduğu bir hukuki yapıya bırakmıştır. Tüketici bir nitelik taşımayan bu çalışmada Anayasa Mahkemesi’nin güncel kararları ışığında Anayasa değişikliğinin kamu personel hukukuna bazı yansımaları inceleme konusu olmuştur. İlk olarak, genel kadroya ilişkin düzenlemelerin personel hukukuna yönelik değil, teşkilat hukukuna ilişkin bir konu olduğunu vurgulayan Anayasa Mahkemesi, idareye ait kadroların ihdası ile düzenlenmesine ilişkin usul ve esasların belirlenmesinde yürütmenin yetkisini oldukça genişletici bir şekilde yorumlamıştır. Bu durum Anayasa’nın başta 128. maddesi olmak üzere, farklı maddeleri bakımından tartışmaları beraberinde getirmiştir. Anayasa değişikliğinin getirdiği en önemli yenilik ise, bundan önce dağınık bir mevzuatta, birbirinden farklı hukuki statülerde düzenlenen ve ayrı bir kamu personeli kategorisi şeklinde tasniflenmemiş olan üst kademe yöneticilerine ayrı bir personel statüsünün Anayasa’da kazandırılmış olmasıdır. Son olarak, Anayasa’da yapılan değişiklik sonrasında Türk idari teşkilatında meydana gelen değişim birtakım yeni istihdam biçimlerinin ortaya çıkmasına ve kamuda istihdam anlayışının arkasında yatan ilkelerin önemli değişime uğramasına da yol açmıştır. Bu çalışmadaki değerlendirmeler, 2017 Anayasa değişikliğinin personel hukukundaki bazı ilke ve kavramların yeniden gözden geçirilmesini gerektirdiğini ortaya koymaktadır.en_US
dc.description.abstractWith amendments made to 1982 Constitution of Turkey in 2017, fundamental changes were made in system of government. In this system, dominant role of legislature in determining principles and procedures to which public personnel law is subject has been replaced by legal structure in which executive is superior. In this study some reflections of constitutional amendments on public personnel law have been examined in light of current decisions of Constitutional Court. Firstly, by emphasizing that regulations regarding general cadre is a matter related to administrative organization, not to public personnel law, Constitutional Court has interpreted executive's authority broadly in determining procedures regarding creation and regulation of cadres. This situation generated discussions on different articles of Constitution, especially on article 128. Foremost innovation of constitutional amendment is that a separate personnel regime is laid down in Constitution for high-ranking executives, who were previously regulated in scattered legislation and weren’t classified as separate category. Finally, change occurred in Turkish administrative organization after constitutional amendment has also led to emergence of new employment forms and significant changes in principles behind notion of employment in public sector. This study reveals that some principles in public personnel law should be revisited after 2017 constitutional amendments.en_US
dc.identifier.citationYüzbaşıoğlu, C. (2022). 2017 anayasa değişikliğinin kamu personel hukukuna bazı yansımaları (güncel anayasa mahkemesi içtihadı ve uygulamadan hareketle bir inceleme). Şahbaz, İ., Kuru, G. ve Yetimoğlu, M.E. (ed.). Anayasa Hukukundaki Gelişmelerin Işığında Kamu Hukuku Sempozyumu içinde (188-124 ss.). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.en_US
dc.identifier.endpage124en_US
dc.identifier.isbn978-605-2124-55-0
dc.identifier.startpage188en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1463
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofAnayasa Hukukundaki Gelişmelerin Işığında Kamu Hukuku Sempozyumuen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Kitapta Bölümen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.snmzKY05469
dc.subjectÜst kademe kamu yöneticisien_US
dc.subjectLiyakaten_US
dc.subjectGenel kadroen_US
dc.subjectKariyeren_US
dc.subject3 sayılı cumhurbaşkanlığı kararnamesien_US
dc.subjectHigh-ranking executivesen_US
dc.subjectCompetenceen_US
dc.subjectGeneral cadreen_US
dc.subjectCareeren_US
dc.subjectPresidential decree no. 3en_US
dc.title2017 anayasa değişikliğinin kamu personel hukukuna bazı yansımaları (güncel anayasa mahkemesi içtihadı ve uygulamadan hareketle bir inceleme)en_US
dc.title.alternativeSome reflections of 2017 constitutional amendment on public personnel law (a review based on constitutional court’s current case law and practice)en_US
dc.typeBook Part
dspace.entity.typePublication

Dosyalar