Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin olağanüstü hal yönetimini denetiminin güçlendirilmesi / Strenghtening the oversight of Grand National Assembly of Turkey over state of emergency

dc.contributor.authorYüksel, İsmail
dc.contributor.editorŞahbaz, İbrahim
dc.contributor.editorKuru, Gonca
dc.contributor.editorYetimoğlu, Melike Ezgi
dc.date.accessioned2024-07-12T20:42:22Z
dc.date.available2024-07-12T20:42:22Z
dc.date.issued2022en_US
dc.departmentFakülteler, Hukuk Fakültesi, Hukuk Bölümüen_US
dc.description.abstractTebliğ Türkiye Büyük Millet Meclisinin olağanüstü hal üzerindeki denetim yetkilerini güçlendirecek yöntemler ele alınacaktır. Olağanüstü Hal üzerindeki yargısal denetime getirilmiş olan anayasal sınırlamalar ve yargı süreçlerinin doğası gereği sadece hukukilik denetimiyle sınırlı, yargısal denetimin bunlara ek olarak hem geriye dönük hem de yavaş olması olağanüstü hal dönemlerinde yargının temel haklara getirilen ölçüsüz müdahalelere engel olmasını zorlaştırmaktadır. 2017’den itibaren halk tarafından seçilen ve olağanüstü hal ilanı ile olağanüstü hal tedbirlerini bizzat imzalayan Cumhurbaşkanı bir denetim merci değil aksine denetlenmesi gereken bir aktör haline gelmiştir. Olağanüstü hal üzerinde TBMM’nin siyasi denetimi siyasi partilerin disiplinli olması nedeniyle neredeyse tamamen etkisizdir. Türkiye Büyük Millet Meclisinin olağanüstü hali etkin şekilde denetleyebilmesi için dört önerimiz bulunmaktadır; i) bunlardan ilki yükselen nitelikli çoğunluk sistemidir, ii) ikinci önerimiz olağanüstü hal üzerinde yapılacak her türlü oylamanın gizli oy yöntemiyle yapılmasıdır. iii) üçüncü önerimiz olağanüstü hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri için, bir anayasaya aykırılık beyanının zorunlu kılınmasıdır. iv) Son olarak Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerini onaylayarak kanun haline getirirken Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı zamanda ilgili kanunun yürürlük süresini ilgili olağanüstü hal ile sınırlaması zorunlu kılınarak olağanüstü hal dönemine özgü yöntemlerin hukuk sisteminde kalıcı etkiler yaratması engellenebilecektir. Bu düzenlemeler kanımızca bir anayasa değişikliğine dahi gerek duyulmadan sadece bir TBMM İçtüzük değişikliği ile gerçekleştirilebilir. en_US
dc.description.abstractSeveral systematic breaches of human rights, rule of law and democratic process are remnants of overextended periods of state of emergency. Judicial review of state of emergency do not offer required effect on unproportional limitation of fundamental rights because of the following reasons; de jure nature of the review, constitutional limits, retrospectivity and languidness. President became the sole wielder of state of emergency powers and thus turned from a check on emergency powers into the object of review process. Party discipline easily debilitates political review of state of emergency by the Grand National Assembly of Turkey. We propose four measures to ensure effective review of state of emergency by GNAT; i) firstly, super-majoritarian escalator, ii) secondly, requiring use of secret ballot for every vote regarding state of emergency, iii) thirdly, a mandatory declaration of incompatibility iv) and lastly, to remove permanent effects of the state of emergency measures GNAT shall provide a sunset provision that will automatically remove the measure at the end of state of emergency while assenting to the measure by an act. Listed changes are possible to enact with an amendment to parliamentary rules of procedure.en_US
dc.identifier.citationYüksel, İ. (2022). Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin olağanüstü hal yönetimini denetiminin güçlendirilmesi / Strenghtening the oversight of Grand National Assembly of Turkey over state of emergency. Şahbaz, İ., Kuru, G. ve Yetimoğlu, M.E. (ed.). Anayasa Hukukundaki Gelişmelerin Işığında Kamu Hukuku Sempozyumu içinde (225-235 ss.). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.en_US
dc.identifier.endpage235en_US
dc.identifier.isbn978-605-2124-55-0
dc.identifier.startpage225en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1465
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofAnayasa Hukukundaki Gelişmelerin Işığında Kamu Hukuku Sempozyumuen_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Kitapta Bölümen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.snmzKY05471
dc.subjectOlağanüstü halen_US
dc.subjectYükselen nitelikli çoğunluken_US
dc.subjectİçtüzüken_US
dc.subject19. maddeen_US
dc.subjectTürkiye Büyük Millet Meclisien_US
dc.subjectState of emergencyen_US
dc.subjectSuper-majoritarian escalatoren_US
dc.subjectParliamentary procedureen_US
dc.subjectSection 19en_US
dc.subjectGNATen_US
dc.titleTürkiye Büyük Millet Meclisi'nin olağanüstü hal yönetimini denetiminin güçlendirilmesi / Strenghtening the oversight of Grand National Assembly of Turkey over state of emergencyen_US
dc.title.alternativeStrenghtening the oversight of Grand National Assembly of Turkey over state of emergencyen_US
dc.typeBook Part
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
İsmail Yüksel, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin...pdf
Boyut:
9.98 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text