Nefret söylemi ve yeni medya / Hate speech and the new media
Yükleniyor...
Tarih
2015
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C. Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Günümüzde geleneksel medya, çoğu zaman egemen ideolojiyi yansıtırken; yeni medya ise toplumun farklı kesimlerini temsil edebilme niteliğini göstermektedir. Bu bağlamda nefret söyleminin kaynağı medya ya da yeni medya değil; toplumun kendisidir. Toplumdaki egemen ideolojinin geleneksel medya aracılığıyla yeniden üretilmesi ve yaygınlaştırılması yanında yeni medya; teknolojisiyle nefret söyleminin yayılmasına destek olurken, görece demokratik bir görünüme sahip olan kullanıcı içerikli yapısıyla da meşrulaşmasına ve üretici/kullanıcılar tarafından kanıksanmasına neden olur. Bu noktada, yeni medyanın toplumdaki kusurları yaygınlaştıran ve büyülten bir yapısı olduğu da öne sürülebilir. Geleneksel medya içerikleri, çoğunlukla profesyonel meslek mensupları tarafından üretilmekte; medya mensupları da yüzlerce yıllık bir gazetecilik geleneği ile bazı etik kodlar geliştirmiş bulunmaktadır. Yeni medya önemli bir dezavantaj olarak bu tarihsel gelenekten de yoksundur. Yaygın biçimde, egemen ideolojinin halk tarafından benimsenmesini sağlamakla görevli olan medya, günümüzde yerini büyük ölçüde, benimsetmenin yanında içeriği kendi üretebilmek ve paylaşabilmek suretiyle içselleştirmeyi de sağlayan yeni medyaya bırakmıştır. Diğer taraftan yeni medya, uygun şekilde kullanıldığında toplumun nefret söylemleri konusunda bilinçlendirilmesi açısından önemli bir araç olabilecek potansiyeli de bünyesinde barındırmaktadır.
Today traditional media mostly reflects the dominant ideology, whereas new media represents the various sections of the society. Thus, the source of hate speech is not the media or the new media, the society itself. The dominant ideology in the society is reproduced and disseminated by the traditional media, while the new media, through its technologies, helps dissemination of the hate speech and due to its relatively democratic structure allowing users to generate their own contents, legitimises the hate speech and gets content generators/users used to it. At this point, one may argue that the new media has got a structure disseminating and magnifying any flaw of a given society. The contents of the traditional media are often generated by professionals who are subject to a journalism tradition hundreds of years old and some ethical codes. New media is deprived of this historical tradition, which is an important disadvantage. Traditional media which indoctrinates the public with the dominant ideology is today replaced, to a large extent, by the new media which does not only ensure the public to adopt the dominant ideology, but also to internalise it because of its nature allowing the user to produce and share the content. On the other hand, when the new media is used properly, it has a substantial potential that can be a major tool to raise the awareness of the general public against the hate speech.
Today traditional media mostly reflects the dominant ideology, whereas new media represents the various sections of the society. Thus, the source of hate speech is not the media or the new media, the society itself. The dominant ideology in the society is reproduced and disseminated by the traditional media, while the new media, through its technologies, helps dissemination of the hate speech and due to its relatively democratic structure allowing users to generate their own contents, legitimises the hate speech and gets content generators/users used to it. At this point, one may argue that the new media has got a structure disseminating and magnifying any flaw of a given society. The contents of the traditional media are often generated by professionals who are subject to a journalism tradition hundreds of years old and some ethical codes. New media is deprived of this historical tradition, which is an important disadvantage. Traditional media which indoctrinates the public with the dominant ideology is today replaced, to a large extent, by the new media which does not only ensure the public to adopt the dominant ideology, but also to internalise it because of its nature allowing the user to produce and share the content. On the other hand, when the new media is used properly, it has a substantial potential that can be a major tool to raise the awareness of the general public against the hate speech.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Yeni Medya, Etik, Nefret Söylemi, Medya, Nefret Suçu, New Media, Ethics, Hate Speech, Media, Hate Crime
Kaynak
Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
2
Sayı
1
Künye
Vardal, Z. B. (2015). Nefret söylemi ve yeni medya / Hate speech and the new media, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, T.C. Maltepe Üniversitesi, 2(1), s.132-156.