Müzik öğretmenliği lisans programında yer alan “eşlik (korepetisyon)” dersinin öğrenci ve öğretmen görü?leri doğrultusunda değerlendirilmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2006
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Marmara Üniversitesi
Erişim Hakkı
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu ara?tırma müzik öğretmenliği lisans programında yer alan “E?lik (Korrepetisyon)” dersinin öğrenci ve öğretmen görü?leri doğrultusunda; ders ile ilgili çe?itli deği?kenler açısından var olan durumun ortaya konması ve dersin amaç, içerik, i?leyi?, programdaki yeri ve süresi ve diğer derslerle bağlantısı yönleriyle ele alınarak değerlendirilmesi amacıyla yapılmı?tır. Ara?tırmanın evrenini Türkiye’de bulunan tüm eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalları olu?turmaktadır. Örneklem olarak, ele geçenden örnekleme yöntemi doğrultusunda, ula?ılabilen üç eğitim fakültesi ele alınmı?tır. Örneklem içerisinde e?lik dersini almı?, 3., 4. ve 4. sınıf üzerinde halen okumakta olan 105 öğrenci ile, yeni program dahilinde e?lik dersi vermi? olan 6 öğretim elemanı yer almaktadır. Öğretim elemanlarının, bir kısmı ile birebir görü?me yapılarak, bir kısmı ile anket aracılığıyla görü?leri alınmı?, bu görü?ler doğrultusunda olu?turulan öğrenci görü?lerinin alınmasına yönelik anket aracılığı ile de öğrenci görü?leri toplanmı?tır. Ara?tırmadan elde edilen sonuçlara göre e?lik dersi, ideal bir e?lik dersinin amaç, içerik ve i?leyi?ine uygun olarak yürütülememekte ve öğrenciler ideal bir e?lik dersinin hedefleri içerisinde yer alan birçok konuda kendilerini yeterli görmemektedirler.
This research has been prepared for an evaluation of different dynamics involved the accompaniment (correpetition) course at the undergraduate level of Educational Faculties’ Teacher Training programs by using the both the students’ and the instructors’ opinions on how the course should be designed, what its objectives, content and framework should be, the place of accompaniment course in the curriculum and the relationship it has with other subjects. The scope of the research encompasses all educational faculties’ fine art education – music departments in Türkiye. Three sample departments have been selected out of the whole pool of departments due to proximity’s sake. 105 students currently studying in their 3rd, 4th and 5th years and 6 instructors, who had offered accompaniment courses as part of the new curriculum, make up the subjects of the sampling. Interviews were conducted with some of the instructors and the opinions of the rest were taken through questionnaires. Based on the questions of these questionnaires, the opinions of the students were also obtained through questionnaires. Findings of the research have proved that the course was not conducted efficiently according to the standards of aim, content and execution ideal for an accompaniment class. The research has also proved that students don’t have enough confidence about main components a of accompaniment class.
This research has been prepared for an evaluation of different dynamics involved the accompaniment (correpetition) course at the undergraduate level of Educational Faculties’ Teacher Training programs by using the both the students’ and the instructors’ opinions on how the course should be designed, what its objectives, content and framework should be, the place of accompaniment course in the curriculum and the relationship it has with other subjects. The scope of the research encompasses all educational faculties’ fine art education – music departments in Türkiye. Three sample departments have been selected out of the whole pool of departments due to proximity’s sake. 105 students currently studying in their 3rd, 4th and 5th years and 6 instructors, who had offered accompaniment courses as part of the new curriculum, make up the subjects of the sampling. Interviews were conducted with some of the instructors and the opinions of the rest were taken through questionnaires. Based on the questions of these questionnaires, the opinions of the students were also obtained through questionnaires. Findings of the research have proved that the course was not conducted efficiently according to the standards of aim, content and execution ideal for an accompaniment class. The research has also proved that students don’t have enough confidence about main components a of accompaniment class.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Müzik, Müzik eğitimi, Piyano, E?lik, E?lik dersi, Music, Music education, Piano, Correpetition, Correpetition course, Accompaniment course
Kaynak
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
24
Sayı
24
Künye
Batıbay, D. ve Aydınoğlu, O. (2006). Müzik öğretmenliği lisans programında yer alan “e?lik (korepetisyon)” dersinin öğrenci ve öğretmen görü?leri doğrultusunda değerlendirilmesi / Student and faculty evaluation on correpetition course in music teacher training programs. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. Marmara Üniversitesi. 24(24), s. 1-26.