Yazar "Bedel, Ahmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 21
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Analysis of the peer mediation process’ effect on interpersonal problems of university students(Kamla-Raj Enterprises, 2015) Bedel, AhmetThe purpose of this research is to analyze the effect of the peer mediation process on interpersonal problems of university students. In order to examine this constructive solution, 32 third-year university students took a 12-session mediation training program. Afterwards, the trained peer mediators gave mediation support to university students’ interpersonal problems that they experience in the school, dorm, and home environments. During the study, 27 mediators mediated 40 interpersonal problems. Thirty-eight interpersonal problems (95%) resulted in agreement, and agreement contents are constructive and functional at the rate of 96.6 percent. When the obtained results were evaluated, it was seen that the peer mediation process was an effective method for solving the interpersonal problems of university students in a desired, constructive and functional way.Yayın BAŞA ÇIKMA STRATEJİLERİNİN ALGILANAN SOSYAL DESTEĞE GÖRE İNCELENMES(2018) Kutlu, Ahmet; Bedel, AhmetBu araştırmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin sorunlarla başa çıkma stratejileriile algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişkiyi incelemek ve algıladıklarısosyal desteğin sorunlarla başa çıkma stratejilerini yordayıp yordamadığını belirlemektir.Bu amaçla 305 ortaokul öğrencisine Spirito, Stark ve Williams (1988)tarafından geliştirilen Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeği ve Yıldırım (2004) tarafındangeliştirilen Algılanan Sosyal Destek Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanınistatistiksel analizlerinde Korelasyon ve Regresyon analizi tekniği uygulanmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre; aile, öğretmen ve arkadaştan algılanan sosyaldestek ile aktif başa çıkma arasında pozitif yönde ve arkadaştan algılanan sosyaldestek ile kaçınan başa çıkma arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Bununla birlikte; aile, öğretmen ve arkadaştan algılanan sosyal destek puanı,aktif başa çıkmanın %13’ünü yordamaktadır. Araştırmanın bulguları ışığında,sorunlarla başa çıkmada etkili olan öğrencilerin algıladıkları sosyal desteğe katkısağlayacak faaliyetlerin programlarda yer almasının önemine vurgu yapılmış vesonraki araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.Yayın Benlik Saygısı Geliştirme Programı'nın benlik saygısı ve genel öz-yeterlik üzerine saygısı(Kocaeli Üniversitesi, 2018) Güler, Gökhan; Bedel, AhmetBu araştırmanın amacı, benlik saygısı geliştirme programının sekizinci sınıf öğrencilerinin benlik saygısı ve genel öz-yeterlik puanları üzerine etkisini araştırmaktır. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış olup, deneme grubunda 19, kontrol grubunda 19 öğrenci yer almıştır. Veri toplama aracı olarak Coopersmith Benlik Algısı Ölçeği-Kısa Form ve Genel Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Deneme grubuna Türkçeye Kaya ve Saçkes (2004) tarafından uyarlanan, sekiz oturumdan oluşan benlik saygısı geliştirme eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubu ile herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Deneklerin ön test son test puan farklarının anlamlılığı Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, benlik saygısı geliştirme programının, deneme grubunda yer alan öğrencilerin benlik saygısı ve genel öz-yeterlik puanları üzerinde anlamlı etkisi olduğunu göstermiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak yorumlarda bulunulup, uygulamaya ve araştırmaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.Yayın Çatışma çözme programının ortaokul öğrencilerinin çatışma çözüm becerilerine, sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarına etkisi(2019) Kutlu, Ahmet; Bedel, AhmetBu araştırmanın genel amacı, çatışma çözme psikoeğitim programının, ortaokul öğrencilerinin çatışma çözüm becerileri, sürekli öfke ve öfke ifade tarzları üzerindeki etkisini incelemektir. Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaokulda 2015-2016 eğitim-öğretim yılında yapılmıştır. Deney grubunda ve kontrol grubunda 12'şer öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada yarı deneme modeli içerisinde yer alan eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere haftada iki oturum olmak üzere beş hafta süresince çatışma çözme psikoeğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubunda yer alan öğrencilere ise herhangi bir eğitim verilmemiştir. Araştırmada veri toplamak için ‘‘Çatışma Çözümü Becerileri Ölçeği’’ ve ‘‘Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunun ön-test son-test fark puanlarının anlamlılığı için Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; ergenlere uygulanan çatışma çözme psikoeğitim programının ergenlerin bütünleşme ve uyma puanlarını artırmada; hükmetme puanlarını düşürmede etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca çatışma çözme psikoeğitim programı uygulanan öğrencilerin sürekli öfke düzeylerini, içe yönelik öfke tarzı ve dışa yönelik öfke tarzı puanlarını düşürmede; öfke kontrol puanlarını ise artırmada etkili olduğu belirlenmiştir.Yayın The effect of family counseling training on the relationship between mother-father and the child(2015) Bal, Ahmet; Bedel, AhmetThe objective of present study is to analyze the effect of family counseling training for 7-19 age group on the relationship between mother-father and the child. In present study, a trial pattern with pre-test and posttest control group has been employed. There were 15 subjects in experimental group and in control group there were 15 subjects as well. In the collection of data, Child –Parent Relationship Scale has been utilized. An eight-week long family counseling training was applied to experimental group. However, in control group no application was performed. The significance of the difference between pretest and posttest scores of the subjects was analyzed via Mann Whitney U test. Research findings pointed out that family training rendered significant effects on improving the relationships that the parents in experimental group forged with their children. The findings of present research also manifested that family counseling training program for 7-19 age group could be utilized as preventive counseling and psychological guidance service in the aim of strengthening the relations between parents and children. Based on the research findings a set of remarks have been prepared and practice & research oriented suggestions have been developed.Yayın The Effect of Test Anxiety Psychoeducation Program on Test Anxiety and Irrational Beliefs(TURKISH EDUCATION ASSOC, 2020) Bedel, Ahmet; Ercan, Ahmet Burak; Sahan, BaharThis study aims to examine the effect of test anxiety psychoeducation program on test anxiety and irrational beliefs. In the study, a semi-experimental pattern with pretest and posttest control group was used, and 13 subjects were included in the experimental group, and in the control group who are 8th graders. In the data collection, the Test Anxiety Inventory and the Irrational Beliefs Scale were adopted. Ten weeks of test anxiety education was applied to the experimental group. No application was made with the control group. Mann-Whitney U test were used in independent groups in the analysis of the data gathered from 8th grade students. Research findings showed that test anxiety education has a significant effect on the reduction of test anxiety and irrational belief scores of students in the experimental group. Based on research findings interpretations were made and suggestions on application and research were developed. Based on the findings of the research, the students who experienced the test anxiety intensely were identified and the implementation of the psychoeducation program to cope with the test anxiety was recommended to guidance teachers.Yayın The effects of recovery techniques taught to children after trauma experience on the coping strategies(2019) Kutlu, Ahmet; Bedel, AhmetThe objective of this study was to examine the effects of the recovery techniques training program on children's coping strategies. This research was conducted in a state middle school in Turkey during the educational year of 2016-2017. Both the experimental and the control groups consisted of 12 students. In this research nonequivalent control group model of quasi-experimental design was used. For the students in the experimental group, a recovery training program was applied once a week for eight weeks. No training was provided for the students in the control group. 'Child Postraumatic Stress Reaction Index” and “Kidcope” were used to collect the data in the study. The Mann-Whitney U test was used for the significance of the difference between pretest and posttest scores. According to the findings obtained; the recovery training program applied to children was effective in increasing active coping scores and in reducing the avoidant coping and negative coping.Yayın Ergenler için başa çıkma ölçeğinin(EBÇÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması(Türk Eğitim Derneği, 2014) Bedel, Ahmet; Işık, Erkan; Hamarta, ErdalBu çalışmanın amacı, Spirito, Stark ve Williams (1988) tarafından geliştirilen ve uluslararası literatürde KIDCOPE olarak bilinen Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeğinin (EBÇÖ) Türkçe versiyonunun geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesidir. Çalışma 7., 8., 9., 10. ve 11. sınıflardan toplam 453 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Yapı geçerliğinin sınanması için daha önceden önerilen tek faktörlü, iki faktörlü, üç ve dört faktörlü yapılar Doğrulayıcı Faktör Analizi ile test edilmiş ve 15 maddeden oluşan ölçeğin Türkçe formunun en iyi üç faktörlü yapıyla uyum gösterdiği gözlenmiştir. Ölçüt bağıntılı geçerlik EBÇÖ’nün alt boyutları ile sürekli kaygı arasında orta düzeyde korelasyonlarla desteklenmiştir. EBÇÖ’nün iç tutarlılık güvenirlik katsayısı Aktif Başa Çıkma için .72, Kaçınan Başa Çıkma için .70 ve Olumsuz Başa Çıkma için .65 olarak bulunmuştur. Üç hafta ara ile değerlendirilen test-tekrar test güvenirlik katsayısı ise Aktif Başa Çıkma için r = .66, Kaçınan Başa Çıkma için r = .61 ve Olumsuz Başa Çıkma için r = .76 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar üç faktörlü EBÇÖ’nün Türkçe formunun 7-11. sınıf öğrencilerin başa çıkma yaklaşımlarının değerlendirilmesi amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.Yayın Ergenlerde mantıkdışı inançların yordayıcısı olarak başa çıkma stratejileri(Türk Eğitim Derneği, 2014) Bedel, AhmetBu çalışmanın amacı, başa çıkma stratejileri ve mantıkdışı inançlar arasında ilişkilerin incelenmesi ve başa çıkma stratejilerinin mantıkdışı inançları anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığının belirlenmesidir. Bu amaçla, 360 ortaokul ve lise öğrencisine Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeği (Spirito, Stark ve Williams, 1988) ve Mantıkdışı İnançlar Ölçeği (Çivitci, 2006) uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde, pearson momentler çarpım korelâsyonu ve regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, başa çıkma stratejilerinin aktif başa çıkma ve olumsuz başa çıkma boyutu ile rahatlık talebi arasında, kaçınan başa çıkma boyutu ile başarı ve rahatlık talebi arasında anlamlı düzeyde ilişkili olduğu görülmektedir. Ayrıca, başarı talebinin anlamlı yordayıcısının kaçınan strateji olduğu, rahatlık talebinin anlamlı yordayıcılarının sırasıyla olumsuz, aktif ve kaçınan strateji olduğu, saygı talebinin ise başa çıkma stratejileri tarafından anlamlı düzeyde yordanmadığı sonucu elde edilmiştir. Bu bilgiler ışığında, öğrencilerin başa çıkma becerilerini arttırmaya yönelik yapılması planlanan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bireysel ve grup rehberliği etkinliklerine yer verilmesinin önemine vurgu yapılarak tartışılmış ve bu konuda yapılacak sonraki araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.Yayın The Investigation of University Students Social Problem-solving Skills in Terms of PerceivedParental Attitudes and Cognitive Flexibility Levels(2021) Bedel, Ahmet; Sucu, Beyza TuğçeThe aim of this study is to determine whether social problem-solving skills and perceived parental attitudes and cognitiveflexibility levels differ according to gender, to examine the relationships between these variables and to determine the level ofpredicting the social problem-solving skill of university students by parental attitude and cognitive flexibility. For this purpose,data was obtained by applying Personal Information Form, Social Problem-solving Inventory-Short Form (SPÇE-KF), ParentalAttitude Scale (ABTÖ), Cognitive Flexibility Inventory (BEE) to 574 university students. For statistical analysis, IndependentGroups T Test, the Pearson Product-Moments Correlation Analysis, Multiple Hierarchical Regression Analysis were used.According to the results of the study, it was seen that the negative orientation to the problem, democratic, protective andauthoritarian parental attitude mean scores were significantly different by gender. Significant correlations were found betweenthe total scores from the Social Problem-solving Inventory and the predictive variables Parental Attitude Scale sub-dimensionsand the Cognitive Flexibility Inventory sub-dimensions. Democratic parental attitude, authoritarian parental attitude, cognitiveflexibility sub-dimensions which are alternatives and control are significant predictors of social problem-solving total score.Independent variables explain 46% of the total variance related to social problem-solving inventory total score.Yayın Lise Öğrencilerinin Mesleki Kararsızlıklarını Açıklamada Kariyer Denetim Odağı İle Meslek Seçimine İlişkin Akılcı Olmayan İnançların Rolü(2021) Bedel, Ahmet; Yılmaz, NiğmetBu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin mesleki kararsızlıklarının, kariyer denetim odaklarının vemeslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemekayrıca mesleki kararsızlıklarını açıklamada kariyer denetim odağı ile meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların rolünü belirlemektir. Bu amaçla 672 lise öğrencisinden Mesleki Karar Envanteri (MKE),Kariyer Denetim Odağı Ölçeği (KDOÖ), Meslek Seçimine İlişkin Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği(MSİAOİÖ) aracılığıyla veri toplanmıştır. Araştırmada Bağımsız Ortalamalar T-Testi, Pearson Korelasyon Analizi, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin meslekikararsızlık puanlarının cinsiyete göre farklılaşmadığı, kariyer denetim odağı ve meslek seçimine ilişkinakılcı olmayan inançlar puanlarının cinsiyetlere göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin, mesleki kararsızlıkları ile kariyer denetim odağı alt boyutları ve meslek seçimine ilişkin akılcıolmayan inançlar alt boyutları arasında anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür. Araştırmada, yordayandeğişkenlerin mesleki kararsızlığın toplam varyansının %30’unu açıkladığı saptanmıştır.Yayın Müzakere ve arabuluculuk eğitiminin ergenlerin kişiler arası problem çözme yaklaşımlarına ve öfkelerine etkisinin incelenmesi(Türk Eğitim Derneği, 2015) Sezen, Bekir; Bedel, AhmetBu araştırmanın amacı, müzakere ve arabuluculuk eğitiminin ergenlerin kişiler arası problem çözme yaklaşımlarına ve öfkelerine etkisini araştırmaktır. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış olup, deneme grubunda 14, kontrol grubunda 14 denek yer almıştır. Veri toplama aracı olarak Kişiler Arası Problem Çözme Envanteri, Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarz Ölçeği kullanılmıştır. Deneme grubuna 30 ders saatini kapsayan, 15 etkinlikten oluşan eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubu ile herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Deneklerin ön test son test puan farklarının anlamlılığı Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, müzakere ve arabuluculuk eğitiminin, deneme grubunda yer alan öğrencilerin yapıcı problem çözme, ısrarcı-sebatkâr yaklaşım ve öfke kontrolünün artmasında anlamlı düzeyde etkisinin olduğunu göstermiştir. Buna karşın, sürekli öfke puanlarında anlamlı düzeyde etkisinin olmadığı gözlenmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak yorumlarda bulunulup, uygulamaya ve araştırmaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.Yayın Okul öncesi eğitim programı ile bütünleştirilmiş aile destek eğitim rehberliğinin (OBADER) annelerin çocuklarına karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi(2021) Akosmanoğlu, Esra; Bedel, AhmetBu çalışmanın amacı, Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberinin (OBADER), annelerin çocuklarına karşı tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış olup, deney grubunda 11 anne, kontrol grubunda 11 anne yer almıştır. Verilerin toplanmasında Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) kullanılmıştır. Deney grubuna 6 haftalık eğitim programı uygulanmış olup, kontrol grubuna herhangi bir eğitim uygulanmamıştır. Annelerin ön test son test puan farklarının anlamlılığı Mann-Whitney U-Testi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, eğitim programı sonunda annelerin demokratik tutumlarının anlamlı düzeyde arttığı, otoriter, izin verici ve koruyucu tutumlarının anlamlı düzeyde azaldığını göstermektedir. Araştırma bulgularına dayalı olarak, yorumlarda bulunulup, uygulamaya ve araştırmaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.Yayın ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE ZORBALIĞI VE SALDIRGANLIĞI AÇIKLAMADA BAŞA ÇIKMA STRATEJİLERİNİN ROLÜ(2020) Güler, Gökhan; Bedel, AhmetBu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin başa çıkma stratejileri, zorbalık ve saldırganlık puanlarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek, bu değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek ayrıca başa çıkma stratejilerinin zorbalığı ve saldırganlık puanlarını açıklamada anlamlı bir yeri olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla, 419 ortaokul öğrencisine Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği, Zorbalık Ölçeği ve Saldırganlık Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde, bağımsız t testi, pearson momentler çarpım korelâsyonu ve regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, Başa Çıkma Stratejileri, Zorbalık ve Saldırganlık Ölçeği puan ortalamalarında erkek ve kız öğrenciler arasında anlamlı farklılığın olmadığı, Başa Çıkma Envanterinin aktif başa çıkma boyutu ile saldırganlık arasında orta düzeyde negatif, olumsuz başa çıkma boyutu ile zorba, kurban ve saldırganlık puanları arasında orta düzeyde pozitif ilişkinin olduğu görülmüştür. Ayrıca, zorba, kurban ve saldırganlık puanlarının en güçlü yordayıcısının olumsuz başa çıkma stratejisi olduğu görülmüştür. Bu bilgiler ışığında, öğrencilerin yapıcı ve işlevsel başa çıkma stratejilerini arttırmaya yönelik yapılması planlanan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bireysel ve grup rehberliği etkinliklerine yer verilmesinin önemine vurgu yapılarak tartışılmış ve bu konuda yapılacak sonraki araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.Yayın Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinde Otomatik Düşüncelerinin ve Karar Verme Stillerinin Rolü(2021) Bedel, Ahmet; Özdemir, BurakAraştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin otomatik düşünceleri ve karar verme stillerinin problem çözme becerilerini açıklamadaki rolünü belirlemektir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Kağıthane ilçesinde bulunan toplam beş farklı ortaokulda öğrenim gören 500 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Bu amaçla Kişisel Bilgi Formu, İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar için Problem Çözme Envanteri, Çocukların Otomatik Düşünceleri Ölçeği ve Ergenlerde Karar Verme Stilleri Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde Bağımsız Ortalamalar için T testi, Pearson Korelasyon Analizi ve Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin problem çözme becerileriyle otomatik düşünceleri alt boyutları arasında anlamlı düzeyde negatif ilişkilerin olduğu görülmüştür. Problem çözme becerileri ile karar verme stilleri ölçeği öz-saygı, ihtiyatlı seçicilik alt boyutları arasında anlamlı düzeyde pozitif ilişki; karar verme stilleri ölçeği umursamazlık, panik ve sorumluluktan kaçma alt boyutları arasında anlamlı düzeyde negatif yönde ilişki olduğu görülmüştür. Problem çözme becerileri karşısında yordayıcı faktör olarak otomatik düşünceler ve karar verme stillerinin toplam varyansın %52’sini açıkladığı görülmüştür. Bu değişkenlerin, problem çözme becerileri karşısında yordayıcı faktör olarak değerlendirilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.Yayın Ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlıklarının başa çıkma stratejileri açısından incelenmesi(2019) Bedel, Ahmet; Güler, GökhanBu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin başa çıkma stratejileri ve psikolojik sağlamlıklarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek, bu değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek ayrıca başa çıkma stratejilerinin psikolojik sağlamlık puanlarını açıklamada anlamlı bir yeri olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla, 398 ortaokul öğrencisine Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeği ve Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde, bağımsız t testi, pearson momentler çarpım korelâsyonu ve regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, erkek ve kız öğrenciler arasında psikolojik sağlamlık puan ortalamalarında anlamlı farklılığın olduğu, psikolojik sağlamlık puanlarının en güçlü yordayıcısının aktif başa çıkma stratejisi olduğu görülmüştür. Bu bilgiler ışığında, öğrencilerin yapıcı ve işlevsel başa çıkma stratejilerini arttırmaya yönelik yapılması planlanan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bireysel ve grup rehberliği etkinliklerine yer verilmesinin önemine vurgu yapılarak tartışılmış ve bu konuda yapılacak sonraki araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.Yayın Özel gereksinimli çocuğu olan ebeveynlerde tükenmişlik: aile stresi, aile yaşam doyumu ve aile işlevselliğinin rolü(Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2022) Güler, Gökhan; Bedel, Ahmet; Çelik, SüleymanAraştırmanın amacı özel gereksinimli çocuğu olan ebeveynlerde tükenmişlik, ailelerin stres düzeyleri, yaşam doyumu, işlevselliği, cinsiyet ve yaş değişkenleri arasındaki ilişkileri incelemek; ayrıca, cinsiyet ve yaş değişkenleri, ailelerin stres düzeyi, yaşam doyumu ve işlevselliğinin tükenmişlik puanı üzerindeki yordama düzeyini saptamaktır. Bu amaçla, Bursa’da bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden özel gereksinimli çocuğu olan 184 ebeveyne “Maslach Tükenmişlik Ölçeği”, “Aile Stresini Değerlendirme Ölçeği”, “Aile Yaşam Doyumu Ölçeği” ve “Aile İşlevselliği Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizleri için Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon Analizi ve Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre tükenmişlik ile ebeveynlerin stres düzeyi, yaşam doyumu ve işlevselliği arasında anlamlı ilişkilerin olduğu; ebeveynlerin tükenmişlik düzeyleri ile ebeveynlerin cinsiyetleri ve yaşları arasında anlamlı ilişkilerin olmadığı belirlenmiştir. Tükenmişlik puanının anlamlı düzeyde yordayıcılarının sırasıyla ebeveynlerin stres düzeyi, yaşam doyumu ve işlevselliği olduğu saptanmıştır. Oluşturulan modelde, yordayan değişkenlerin tükenmişlik puanına ilişkin toplam varyansın yaklaşık olarak %52’sini açıkladığı görülmüştür. Buna göre, özel gereksinimli çocuğu olan ebeveynlerde ortaya çıkabilecek tükenmişliğe yönelik yapılması planlanan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde yer alan aile eğitimindeki risk ve koruyucu faktör olarak belirlenen aracı değişkenlerin önemine vurgu yapılarak tartışılmış ve bu konuda yapılacak sonraki araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.Yayın The relationship between interpersonal problem solving positive-negative affect and anxiety(2015) Bedel, AhmetThe purpose of this study was to examine the relationships of interpersonal problem solving, positive-negative affect and anxiety. To this end, 336 high school students completed Interpersonal Problem Solving Inventory (Çam & Tümkaya, 2008), Positive and Negative Affect Schedule (Gençöz, 2000), and Trait Anxiety Inventory (Öner, 1977). The statistical analysis of the study included Pearson Moments Correlation Coefficient and Multiple Regression Analysis. The results indicated that intercorrelations among negative orientation to the problem, negative affect, anxiety, and intercorrelations among constructive problem solving, insistentpersevering orientation and positive affect were all significant. Results of Multiple Regression Analysis indicated that within negative affect and anxiety, negative orientation to the problem was the most powerful predictor. In light of these findings, suggestions for planned interventions to improve interpersonal problem-solving skills of students in individual and group guidance activities are emphasized and ideas for future research are discussed.Yayın The Role of Interpersonal Problem Solving in Using the Immature Defense Mechanisms in Adolescents(Pontifica Univ Javeriana, Fac Psych, 2019) Bedel, AhmetThe purpose of this study was to examine associations between interpersonal problem solving and immature defense mechanisms in addition to whether interpersonal problem solving are predictors of immature defense mechanisms. The participants of the study consists of 428 high schools students (184 of the students were females). Interpersonal Problem Solving Inventory and Defense Style Questionnaire were applied. Results of multiple regression analyses indicated that all variables of interpersonal problem solving skills together accounted for 32% of the variance in defense mechanisms. Specifically, significant predictors of immature defense mechanisms levels were lack of self-confidence, negative approach to the problems, constructive problem solving respectively. Generally, the levels of adolescents resort to immature defense mechanisms, lack of self-confidence and negative approach to the problem of the increase, a decrease in constructive problem-solving skills are seen to be effective. The results of the study was discussd within the results of the previous studies.Yayın School burnout in middle school students: role of problem solving skills, peer relations and perceived school experiences(International Journal of Psychology and Educational Studies, 2022) Güler, Gökhan; Bedel, AhmetPurpose: The purpose of this study is to examine the relationships between middle school students' school burnout, problem-solving skills, peer relationships, and perceived school experiences and to determine the predictive power of perceived school experiences, problem-solving skills, and peer relationships on academic burnout. Method: The research was created based on the survey model. The sample of the study composed of 2538 secondary school students (1257 girls and 1281 boys) who attended ten official secondary schools during the 2018-2019 academic year. In the research, “Elementary School Student Burnout Scale for Grades 6-8”, “Problem Solving Inventory for Children at the Level of Primary Education”, “Peer Relationship Scale” and “Perceived School Experiences Scale” were used. Pearson Product Moment Correlation Analysis and Multiple Hierarchical Regression Analysis were used for the statistical analysis of the study. "p?.05" was considered as the significance level for the study. Findings: According to the study results, it was determined that there are significant relationships between the predicted variable and the predictor variables. Significant predictors of the school burnout score were determined to be variables of gender and age, school engagement, academic motivation, confidence in problem-solving skills, self-control, avoidance, selfdisclosure and loyalty subscales, respectively. Implications for Research and Practice: The importance of including activities related to protective factors in individual and group counselling services planned to prevent or reduce students' school burnout was emphasized. Risk factors that may affect school burnout are discussed and recommendations are made for further research.