Benlik Saygısı Geliştirme Programı'nın benlik saygısı ve genel öz-yeterlik üzerine saygısı
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Kocaeli Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, benlik saygısı geliştirme programının sekizinci sınıf öğrencilerinin benlik saygısı ve genel öz-yeterlik puanları üzerine etkisini araştırmaktır. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış olup, deneme grubunda 19, kontrol grubunda 19 öğrenci yer almıştır. Veri toplama aracı olarak Coopersmith Benlik Algısı Ölçeği-Kısa Form ve Genel Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Deneme grubuna Türkçeye Kaya ve Saçkes (2004) tarafından uyarlanan, sekiz oturumdan oluşan benlik saygısı geliştirme eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubu ile herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Deneklerin ön test son test puan farklarının anlamlılığı Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, benlik saygısı geliştirme programının, deneme grubunda yer alan öğrencilerin benlik saygısı ve genel öz-yeterlik puanları üzerinde anlamlı etkisi olduğunu göstermiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak yorumlarda bulunulup, uygulamaya ve araştırmaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.
The purpose of this study was to investigate the effect of the self-esteem development program on self-esteem and general self-efficacy scores of eighth grade students. Pre-test, post-test semi-experimental control grouped design was used in the study. 19 students for experimental group and 19 students for control group were included. The Coopersmith Self-Perception Scale and the General Self-Efficacy Scale were used as data collection tools. The self-esteem improvement training program, which was adapted by Kaya and Saçkes (2004) and consists eight sessions was applied to the experiment group. The control group was not exposed to any application. Significance of differences in pre-test post-test scores of subjects were analyzed with Mann Whitney U test. The findings of the research showed that the self-esteem improvement program had a significant effect on the self-esteem and general self-efficacy scores of the students in the experiment group. Based on the findings of the research, comments have been made, suggestions for implementation and research have been developed.
The purpose of this study was to investigate the effect of the self-esteem development program on self-esteem and general self-efficacy scores of eighth grade students. Pre-test, post-test semi-experimental control grouped design was used in the study. 19 students for experimental group and 19 students for control group were included. The Coopersmith Self-Perception Scale and the General Self-Efficacy Scale were used as data collection tools. The self-esteem improvement training program, which was adapted by Kaya and Saçkes (2004) and consists eight sessions was applied to the experiment group. The control group was not exposed to any application. Significance of differences in pre-test post-test scores of subjects were analyzed with Mann Whitney U test. The findings of the research showed that the self-esteem improvement program had a significant effect on the self-esteem and general self-efficacy scores of the students in the experiment group. Based on the findings of the research, comments have been made, suggestions for implementation and research have been developed.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Benlik saygısı geliştirme programı, Benlik saygısı, Öz-yeterlik, Self-esteem development program, Self-esteem and self-efficacy
Kaynak
Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
11
Sayı
56
Künye
Güler, G. ve Bedel, A. (2018). Benlik Saygısı Geliştirme Programı'nın benlik saygısı ve genel öz-yeterlik üzerine saygısı / The Effect of Self-Esteem Development Program on self-esteem and general self-efficacy. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(56), s. 521-528.