İlköğretim öğrencilerinin anne-babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi / The examination of how elemantary school students' parents' child upbringing manners change according to their personality features

dc.contributor.advisorKirazoğlu, Cem
dc.contributor.authorKaya, Alican
dc.date.accessioned2024-07-12T22:18:28Z
dc.date.available2024-07-12T22:18:28Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-03en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Gelişim Psikolojisi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractİlköğretim öğrencilerinin anne - babalarının Çocuk Yetiştirme tutumlarının Kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelendiği bu araştırmada yas, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, oturdukları evin özelliği gibi bağımsız değişkenler ele alınmıştır. Araştırmada kişisel bilgilerin toplanması için araştırmacı tarafından oluşturulan anket formu, anne ve babaların tutumlarını ölçmek için "Aile hayatı ve Çocuk yetiştirme Ölçeği (PARİ) " ve kişilik özelliklerin incelemek amacıyla da "Adjective Check list (ACL) " kullanılmıştır. Uygulama İstanbul Beşiktaş İlçesinde Milli Eğitim İl Müdürlüğünden izin alınarak Beşiktaş Nimetullah Mahruki İlköğretim Okulu ve İsmail Tarman İlköğretim Okulunda ilköğretim öğrencilerinin anne ve babaları ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde değişkenlere göre PARİ Ölçeğinin alt boyut puanlarının farklılıklarını belirlemek üzere hipotez testleri yapılmıştır. Bağımsız değişkenlerin iki kategoriden oluştuğu ve dağılımların normal olduğu durumlarda hipotez testi olarak ilişkisiz grup "t" testi kullanılmıştır. Bağımsız değişkenin ikiden daha fazla kategoriye ayrıldığı durumlarda PARİ ölçeği alt boyut toplam puanlarının farklılıklarını belirlemek üzere tek yönlü varyans analizi (ANOVA) analizleri yapılmıştır. Araştırmanın üçüncü veri toplama aracı olan ACL ile PARİ arasındaki ilişkileri belirlemek üzere Regresyon Analizleri kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edile tüm sonuçlar çift yönlü olarak sınanmış ve anlamlılık düzeyi en az 0,05 olarak kabul edilmiştir. Ayrıca 00,01 ve 00,001 düzeyinde anlamlı çıkan sonuçlar ayrıca tablolarda gösterilmiştir. Araştırmanın tüm istatistiksel analizleri SPSS for Windows paket program ile yapılmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda anne babaların yas değişkenine göre aşırı koruyuculuk ve baskı disiplin alt boyutlarında; Eğitim Düzeyi değişkeni ile aşırı koruyuculuk, demokratiklik, Ev Kadınlığını Ret, Karı - Koca Geçimsizliği ve Baskı Disiplin Alt boyutlarında; Çocuk Sayısı değişkenine göre aşırı koruyuculuk alt boyutlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda PARİ ölçeğinin aşırı koruyucu alt boyutu ile kişilik özellikleri arasında yalnızca saldırganlık özelliği arasında negatif bir ilişki söz konusudur. Demokratiklik alt boyutuna bakıldığında yakınlık özelliği ve kadınsı özellikler ile pozitif yönde Ev kadınlığını reddetme boyutunda yaratıcılık ile negatif başarma ve otokontrol özelliği arasında pozitif ilişki söz konusudur. Karı koca geçimsizliği alt boyutuna bakıldığında başarma kişilik özelliği ile pozitif ilişki söz konusudur. Son alt boyut olan Baskı ve Disiplin alt boyutuna bakıldığında liderlik özellikleri ile pozitif yönde ilişki başarma özelliği ile negatif yönde bir ilişki söz konusudur. en_US
dc.description.abstractOf primary school students their parents' child rearing attitudes and personality characteristics according to the variability of this study was to examine age, gender, marital status, education level, gender which was the first child, living in their homes as property arguments have been addressed. This study of personal information obtained By researchers for the questionnaire was createdTo understand the attitudes of parents Family life and child rearing scale were used and personality traits to determine the "Adjective Check list (ACL) " is used. Provincial Directorate of National Education İstanbul Besiktas district application with the permission of Besiktas and ismail Tarman Nimetullah Mahruki Elementary School Elementary School with the parents of primary school students was conducted. Data collected by questionnaire in resolving an argument based on differences of PARI Scale score to determine the size of the sub-hypothesis tests are carried out. Consists of two categories of independent variables in situations where the normal distribution, hypothesis testing, and the unrelated group "t" test was used. independent variables divided into two more categories in cases where the differences of PARI scale total score to determine the lower size one-way analysis of variance (ANOVA) analysis are carried out. The third of the survey data collection tool to determine the relationship between ACL and PARI Regression nalise of use. The survey results obtained by two-way as edile ali been tested and a minimum level of significance 0,05 as has been adopted. in addition 00,01 and 00,001 level, no signifıcant result was also shown in the tables. Ali the statistical analysis of the survey was done with SPSS for Windows package program. Configuration Research Results of the parents by the age variable and extreme pressure protection dimension of sub-disciplines; Education Level variable, with extreme protection, democratic, Home of the Red feminine, wife - My husband and Printing Imcompatibility Disciplinary Sub-sizes; Number of children according to variable extremes in sub-dimensions overprotective signifıcant differences were found, Personality Traits of parents attitudes to the relationship betvveen the PARI when we examine attitudes Excessive protection of sub-dimensions of success with the ACL, Compassion Demonstration, and proximity with the positive characteristics, aggression and negative feature size; PARI democratic - to recognize the equality with the lower size and personal conıpatibility with fenıinine features, positive, aggression and negative feature size; PARI House rejection of femininity with the ACL subscales visual interest, self-blame, self-control properties with positive selfesteem, creative personality and masculine features and negative dimensions; PARI wife - husband of dissension in the ACL subscales perseverance, order, feelings of personal understanding and harmony in the negative subscale features, visual features of interest and positive; PARI Printing and Disciplinary Sub-feature size and visual interest statistically significant relationship between ACL were determined.en_US
dc.identifier.citationKaya, A. (2010). İlköğretim öğrencilerinin anne - babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi / The examination of how elemantary school students' parents' child upbringing manners change according to their personality features (personal characteristics) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10484
dc.institutionauthorKaya, Alicanen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0511en_US
dc.subjectÇocuk yetiştirme
dc.subjectKişilik
dc.subjectPARİ Ölçeği
dc.subjectEv kadını
dc.subjectBaskı ve Disiplin
dc.titleİlköğretim öğrencilerinin anne-babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi / The examination of how elemantary school students' parents' child upbringing manners change according to their personality featuresen_US
dc.title.alternativeThe examination of how elemantary school students' parents' child upbringing manners change according to their personality features (personal characteristics)en_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
İlköğretim öğrencilerinin anne-babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi / The examination of how elemantary school students' parents' child upbringing manners change according to their personality features
Boyut:
969.74 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text