Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşleri

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Yetişmiş insan gücü, günümüz modern dünyasında ülkelerin en önemli sermayesi haline gelmiştir. Ülkesindeki insan potansiyelini iyi yetiştiren ve doğru yönlendiren toplumlar, hem çağdaş medeniyet seviyesindeki yerlerini alma hem de geleceklerini garantiye alma adına önemli bir hamleyi gerçekleştirmiş olurlar. Yetişmiş insan gücünü var eden ve sürekliliğini sağlayan ise öğretmenlerden başkası değildir. Nitelikli öğretmenlerden yoksun bir eğitim sisteminde, ülkenin ihtiyaç duyduğu yetişmiş insan gücünü tesis etmek neredeyse imkânsızdır. Ülkemizde her yıl binlerce öğretmen adayı, eğitim fakültelerinden mezun olarak meslek hayatlarına başlamaktadır. Birçok dersi başarıyla tamamlayan öğretmen adayları, eğitimlerinin son senesinde okullarda uygulama yapmaya başlamaktadır. Öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programlarında öğrendikleri teorik bilgilerini bütüncül olarak uygulama şansına sahip oldukları öğretmenlik uygulaması dersinin, nitelikli öğretmenlerin yetiştirilmesinde özel bir anlam ve önemi vardır. Öğretmenlik uygulaması dersi, bir öğretmen adayı için öğretmenliğe atılan ilk adımdır diyebiliriz. Öğretmenlik mesleğine atılan bu ilk adımın yeterince etkili ve kalıcı bir deneyim sunması için, öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşlerinin belirlenmesi faydalı olacaktır. Bu kapsamda bu araştırma çalışmasında, okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik düşüncelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Hem nicel hem de nitel yöntemlerin yer aldığı karma araştırma deseni kullanılan bu çalışmanın hedef evreni, Türk üniversitelerinde öğrenim gören 4. sınıf okul öncesi öğretmen adayları olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini ise, beş farklı üniversitenin eğitim fakültesinin 4. sınıfında okuyan toplam 225 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmadaki nicel veriler, Köse (2014) tarafından 5’li Likert-tipi derecelendirme ölçeği kullanılarak hazırlanmış 30 maddeden oluşan bir anket kullanılarak toplanmıştır. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının hepsi, ilk dönemdeki Öğretmenlik Uygulaması-1 dersini tamamladıkları için, anket maddelerini cevaplayabilecek deneyimi edinmiştir. Araştırma çalışmasının nitel kısmı, Sinop Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi Lisans Programına devam eden 10 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Yüz yüze yapılan görüşmelerde, her bir öğretmen adayına öğretmenlik uygulaması deneyimlerini hedef alan 10 tane açık uçlu soru yöneltilmiştir. Açık uçlu sorular vasıtasıyla, öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması deneyimlerinin ve yaşadıkları sorunların daha derinlemesine anlaşılması hedeflenmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin analiz süreci devam etmektedir. Kongre esnasında katılımcılarla paylaşılacaktır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Öğretmenlik uygulaması, Okul öncesi öğretmen adayları

Kaynak

14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Akçay, E. ve Karaman, A. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşleri. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi: Çocuğun Ekolojik Dünyası Özet Kitapçığı, Maltepe Üniversitesi.