John Rawls'un "gerçekçi ütopya" idesi gerçekleşebilir mi? Siyaset ontolojisi açısından "Halkların Hukuku"

dc.contributor.advisorTunçel, Ahu
dc.contributor.authorKoç, Mustafa
dc.date.accessioned2024-07-12T22:19:10Z
dc.date.available2024-07-12T22:19:10Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-06en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Felsefe Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractJohn Rawls Halkların Hukuku (1999) adlı eserinde bir Halklar Toplumunun mümkün olduğunu savlar ve bu idesini ?gerçekçi ütopya? olarak adlandırır. Halklar Toplumuna giden yolun kılavuzluğunu Halkların Hukuku yapacaktır. Rawls‘un gerçekçi ütopya idesinin gerçekleşebilirliğini sorgulayan çalışmamız Halkların Hukukunun çerçevesinin çizildiği ideal kuram ve ideal olmayan kuramlarda yeralan argümanları, eleştirel analitik yönteme dayalı olarak, siyaset ontolojisinin ışığında sınamaktadır. Uyguladığımız yöntem gerçekçi ütopyanın ?gerçekçi? ve ?ütopik? öğelerinin doğruluk ve geçerliliklerini açığa çıkan çeşitli tartışma konuları üzerinden değerlendirmektedir. İdeal kuramın birinci bölümünde öne çıkan temel tartışma noktaları olarak Halkların Hukukunun ilkeleri ve onun optimist karakteristiği, gerçekçi kuramın eleştirisi ve demokratik barış düşüncesi ve kamusal akıl düşüncesi gibi konular gerçekçi ütopyaya rasyonel-optimist bir başlangıç hazırlamaktadır. Liberal halkların düzgün hiyerarşik halklar ile ilişkilerini konu edinen ideal kuramın ikinci bölümünde ise ön plana çıkan tartışma noktaları liberal olmayan halkların hoşgörülmesi, Kazanistan tasarımı ve Rawls‘un insan hakları minimalizmine yol açan dar insan hakları öğretisidir. Gerçekçi ütopya idesi bu ikinci bölümde idealist-minimalist bir içeriklendirmeye uğrar ve böylelikle ?gerçekçi? öğeden yavaş yavaş ayrılmaya başlar. Rawls‘un idesinin ?gerçekçi? öğeyi yitirmeye yüz tuttuğu yer ise ideal olmayan kuramda yürütülen tartışmalarda görülür ki, haklı savaş doktrininin temellendirilişi, yardım etme yükümlülüğü anlayışı ve küresel dağıtımcı adalet ilkesi ile küresel eşitlikçi ilkenin eleştirisi idenin artık ?gerçekçi? öğeden kökten kopuşuna yol açar. Problematik yapıyı doğuran faktör Rawls‘un bu konuları değerlendirişinde takındığı pragmatk tutumda yatmaktadır. Sonuçta Rawls, ideal olmayan kuramda gerçekçi ütopya idesini köklü bir metamorfoza uğratarak aslında bir ?gerçekçi olmayan ütopya? yaratacaktır. Böylelikle, gerçekçi ütopya idesinin gerçekleşebilirliği sorunu da ontolojik dayanağını yitirmiş olduğu için sonlanacaktır.en_US
dc.description.abstractIn his work The Law of Peoples (1999) claims John Rawls that the Society of Peoples is possible and he calls his idea as ?realistic utopia?. The route of the Society of Peoples can be covered under the guidance of the Law of Peoples. Our work with a critical view under the light of political ontology debates on the possibility of realization of the realistic utopia and try to verify the fundamental arguments of The Law of Peoples composed of the ideal theory and non-ideal theory. Our critical method aims to evaluate the truth and the validity of ?realistic? and ?utopian? components of the realistic utopia. The major critical subjects in the first part of the ideal theory such as the principles of the Law of Peoples and its optimistic characteristic, Rawls‘s critic of political realism, the idea of a democratic peace and the idea of public reason develop a rational-optimistic beginning to the realistic utopia. In the second part of the ideal theory the major topics which come up are toleration of non-liberal peoples, the concept of Kazanistan and Rawls‘s narrow doctrine of human rights or mostly discussed as human rights minimalism. In this second part the idea of the realistic utopia gains an idealistic-minimalist content whereby it begins step by step to depart from its ?realistic? component. And finally in the nonideal theory because of Rawls‘s pragmatic approach to the subjects such as just war doctrine, concept of duty of assistance and his critic of distributive justice and egalitarian principle there appears a radical demolition from the ?realistic? component of the idea of realistic utopia. This is the final stage of the metamorphose wherefrom the idea of the realistic utopia a non-realistic utopia arises. Thus our debate on the possibility of realization of the realistic utopia loses its ontological ground.en_US
dc.identifier.citationKoç, M. (2011). John Rawls'un "gerçekçi ütopya" idesi gerçekleşebilir mi? Siyaset ontolojisi açısından "Halkların Hukuku" / Can John Rawls's idea of "realistic utopia" be realized? "The Law of Peoples" in terms of political ontology (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/10604
dc.institutionauthorKoç, Mustafaen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKT0631en_US
dc.subjectSiyasal liberalizmen_US
dc.subjectKüresel adaleten_US
dc.subjectİnsan haklarıen_US
dc.subjectHoşgörüen_US
dc.subjectHaklı savaşen_US
dc.subjectPolitical liberalismen_US
dc.subjectGlobal justiceen_US
dc.subjectHuman rightsen_US
dc.subjectToleranceen_US
dc.subjectJust waren_US
dc.titleJohn Rawls'un "gerçekçi ütopya" idesi gerçekleşebilir mi? Siyaset ontolojisi açısından "Halkların Hukuku"en_US
dc.title.alternativeCan John Rawls's idea of "realistic utopia" be realized? "The Law of Peoples" in terms of political ontologyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar