Adoption of crowdsourced delivery: An online focus group interview
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Bandirma Onyedi Eylul University
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin kitle kaynaklı teslimat algılarını araştırmayı ve bir tüketici ve bir sürücü olarak kitle kaynaklı teslimat platformunun kabulünü etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma tasarımı, Türkiye’de üniversite öğrencilerinin kitle kaynaklı teslimata ilişkin algıları üzerine gerçekleştirilen nitel bir keşifsel durum çalışmasıdır. Veri toplamak için 35 üniversite öğrencisinin dahil olduğu odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Veriler altı çevrimiçi odak grup görüşmesini içermiş ve tematik analiz yöntemi kullanılarak analizleri gerçekleştirilmiştir. Verilerin inandırıcılık ve güvenirliğini arttırmak için araştırmacı çeşitlemesi kullanılmıştır. Bulgulara göre, tüketici olarak; performans beklentisi, fiyat duyarlılığı, sosyal etki ve algılanan risk ve bir sürücü olarak; gelir, çalışma ortamı ve algılanan risk, kitle kaynaklı teslimatın kabulünü etkilemektedir. Bulgular, kitle kaynaklı teslimat platformlarının, kitle kaynaklı teslimatın başlangıç aşamasında kabul oranını artırması ve diğer gelişmekte olan ülkeler için anlamlı bilgiler sağlaması açısından yararlıdır. Bu makale, gelişmekte olan bir ülkedeki bir grup üniversite öğrencisinin bakış açısıyla, giriş aşamasında öğrencilerin kitle kaynaklı teslimatı kabul etmesini etkileyen faktörlerin önemini ortaya koymaktadır.
This research aims to investigate university students' perceptions of crowdsourced delivery and identify factors that influence crowdsourced delivery platform acceptance as a consumer and as a driver. Research design is a qualitative exploratory case study that was performed on university students' perceptions of crowdsourced delivery in Turkey. Online focus group discussions were used to collect data with 35 university students. Data included six online focus groups and were analyzed using thematic analysis. To increase credibility and trustworthiness, the researcher triangulation was applied. The findings show that as a consumer; performance expectancy, price sensitivity, social influence, and perceived risk and as a driver; compensation, working environment, and perceived risk affect acceptance of crowdsourced delivery. The findings are helpful for crowdsourced delivery platforms to increase the acceptance rate in the beginning stage of crowdsourced delivery and provide suggestive knowledge for other emerging countries. This paper highlights what factors influence students' acceptance of crowdsourced delivery in the introduction phase from the perspective of a group of university students in an emerging country.
This research aims to investigate university students' perceptions of crowdsourced delivery and identify factors that influence crowdsourced delivery platform acceptance as a consumer and as a driver. Research design is a qualitative exploratory case study that was performed on university students' perceptions of crowdsourced delivery in Turkey. Online focus group discussions were used to collect data with 35 university students. Data included six online focus groups and were analyzed using thematic analysis. To increase credibility and trustworthiness, the researcher triangulation was applied. The findings show that as a consumer; performance expectancy, price sensitivity, social influence, and perceived risk and as a driver; compensation, working environment, and perceived risk affect acceptance of crowdsourced delivery. The findings are helpful for crowdsourced delivery platforms to increase the acceptance rate in the beginning stage of crowdsourced delivery and provide suggestive knowledge for other emerging countries. This paper highlights what factors influence students' acceptance of crowdsourced delivery in the introduction phase from the perspective of a group of university students in an emerging country.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kitle kaynaklı teslimat, gelişmekte olan ülke, teknoloji kabulü, son adım teslimat çözümleri, B2C teslimat, Kitle kaynaklı teslimat, gelişmekte olan ülke, teknoloji kabulü, son adım teslimat çözümleri, B2C teslimat, Crowdsourced delivery, emerging market, technology acceptance, last mile delivery solutions, B2C delivery
Kaynak
Journal of Intelligent Transportation Systems and Applications
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
5
Sayı
1
Künye
Karlı, H., Savaş, S. ve Tanyaş, M. (2022). Adoption of crowdsourced delivery: An online focus group interview / Kitle kaynaklı teslimatın benimsenmesi: bir çevrimiçi odak grup görüşmesi. Journal of Intelligent Transportation Systems and Applications, Bandirma Onyedi Eylul University. 5(1), s. 70-85.