Mimari tasarım stüdyosunda özgürleştirici bir unsur olarak oyun

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

T.C.Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Mimarlığın merkezinde olan toplumsal yapı, geçmişten günümüze türlü hâkim güç veya egemen paradigmanın hizmetinde olan uygulama ve söylemler tarafından şekillendirilmektedir. İktidar ve iktidar ilişkileriyle belirli sistemler ve stratejiler üretilerek, toplumsal yapı düzenlenirken; eğitim, sağlık, endüstri ve mimarlık gibi disiplinler ve sistemler iktidarın gücünü pekiştiren bir araç olarak değerlendirilmektedir. Aydınlanmayla birlikte bilim ve teknoloji alanındaki önemli gelişmeler beraberinde birçok yenilik getirirken aynı zamanda erkin gücünü korumasına etken olan bir başka unsur haline gelmiştir. Mimarlık, entelektüel bir düzen yaratma ve onu koruma biçimi olarak görülürken; toplumsal yapılandırmayı ve egemen paradigmanın sürekliliğini sağlayan en etkin araç ise eğitim olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada, iktidar salt siyasi biçimiyle değil, Foucault'nun ele aldığı gibi özelde de uygulanan ve belirli hüküm ve kuralların dikte edildiği söylemsel pratik olarak ele alınmaktadır. Bu türden pratikler pedagojik formlar ile korunmakta ve şekillenmektedir. Bu doğrultuda, çalışmada mimarlık, eğitim ve iktidar kesişiminde bir okuma yapılırken, gözetim ve denetime karşı öne sürülen eleştirel görüşlere yer verilmektedir. Bu araştırma, çözüme ilişkin olarak ortaya konan önerilerin ortak noktası olan bireyin özgürleşmesini; mimarlık ve onun uygulayıcısı olan mimarların yetiştirildiği mimarlık eğitimi üzerinden açımlamayı amaçlar. Son yıllarda, özgürleşme söylemleri ve pratikleri özellikle eğitim alanında çokça yer bulmaya başlamıştır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Mimarlık, Mimarlık Eğitimi, İktidar, Özgürleşme, Oyun

Kaynak

Lisansüstü Araştırmalar Sempozyumu I Bildiri Özetleri E-Kitabı

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Aksu Ceran, Z. C. ve Atay, G. F. (2024). Mimari tasarım stüdyosunda özgürleştirici bir unsur olarak oyun, Lisansüstü Araştırmalar Sempozyumu I Bildiri Özetleri E-Kitabı, Edgü, Erincik ve Özgüven, Yekta (ed.), T.C. Maltepe Üniversitesi, s.41.