Mimari tasarım stüdyosunda özgürleştirici bir unsur olarak oyun
Yükleniyor...
Tarih
2024
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
T.C.Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Mimarlığın merkezinde olan toplumsal yapı, geçmişten günümüze türlü hâkim güç veya egemen paradigmanın hizmetinde olan uygulama ve söylemler tarafından şekillendirilmektedir. İktidar ve iktidar ilişkileriyle belirli sistemler ve stratejiler üretilerek, toplumsal yapı düzenlenirken; eğitim, sağlık, endüstri ve mimarlık gibi disiplinler ve sistemler iktidarın gücünü pekiştiren bir araç olarak değerlendirilmektedir. Aydınlanmayla birlikte bilim ve teknoloji alanındaki önemli gelişmeler beraberinde birçok yenilik getirirken aynı zamanda erkin gücünü korumasına etken olan bir başka unsur haline gelmiştir. Mimarlık, entelektüel bir düzen yaratma ve onu koruma biçimi olarak görülürken; toplumsal yapılandırmayı ve egemen paradigmanın sürekliliğini sağlayan en etkin araç ise eğitim olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada, iktidar salt siyasi biçimiyle değil, Foucault'nun ele aldığı gibi özelde de uygulanan ve belirli hüküm ve kuralların dikte edildiği söylemsel pratik olarak ele alınmaktadır. Bu türden pratikler pedagojik formlar ile korunmakta ve şekillenmektedir. Bu doğrultuda, çalışmada mimarlık, eğitim ve iktidar kesişiminde bir okuma yapılırken, gözetim ve denetime karşı öne sürülen eleştirel görüşlere yer verilmektedir. Bu araştırma, çözüme ilişkin olarak ortaya konan önerilerin ortak noktası olan bireyin özgürleşmesini; mimarlık ve onun uygulayıcısı olan mimarların yetiştirildiği mimarlık eğitimi üzerinden açımlamayı amaçlar. Son yıllarda, özgürleşme söylemleri ve pratikleri özellikle eğitim alanında çokça yer bulmaya başlamıştır.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Mimarlık, Mimarlık Eğitimi, İktidar, Özgürleşme, Oyun
Kaynak
Lisansüstü Araştırmalar Sempozyumu I Bildiri Özetleri E-Kitabı
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Aksu Ceran, Z. C. ve Atay, G. F. (2024). Mimari tasarım stüdyosunda özgürleştirici bir unsur olarak oyun, Lisansüstü Araştırmalar Sempozyumu I Bildiri Özetleri E-Kitabı, Edgü, Erincik ve Özgüven, Yekta (ed.), T.C. Maltepe Üniversitesi, s.41.