İlköğretim okul yöneticilerinin bilgi yönetimi yeterlilikleri / Competences of elementary school administrators on knowledge management

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2010

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırmanın amacı Kocaeli ve ilçelerinde görev yapan okul müdürleri ve müdür yardımcılarını görev yaptıkları eğitim örgütlerinde bilgi yönetiminin bilginin edinilmesi, bilginin paylaşılması, bilginin kullanılması ve bilginin depolanmasına yönelik kendilerini nasıl değerlendirdiklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir.Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2009-2010 eğitim öğretim yılında Kocaeli ili ve ilçelerinde görev yapmakta olan 345 okul müdürü ve 690 müdür yardımcısından oluşmaktadır. Örneklem seçilirken eğitim bölgelerinde çalışan yöneticilerin katılımının sağlanmasına özen gösterilmiştir. Her ilçede örneklem yoluna gidilerek, 13 merkezi okul seçilip araştırma bu okullarda görev yapan 152 okul müdürü ve 231müdür yardımcılarına anket uygulanarak yapılmıştır.Araştırmada İkram Çınar'ın ?Eğitim Yöneticilerinin Bilgi Yönetimi Yeterlilikleri? için uygulanan anket esas alınmıştır. Araştırma için Çınar'dan anket formlarına ilişkin bilgilerin aynen uygulanması için gerekli izin alınmak suretiyle kullanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPSS istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin istatistiksel çözümlemeleri için; frekans ve yüzdelik analizler, ilişkisiz grup ?t? testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tek yönlü varyans analizinde anlamlı farklılaşma bulunduğu durumlarda post-hoc, varyansların homojen olduğu durumlarda Scheffe testi ve hetorojen olduğu durumlarda tamhane istatistiksel teknikler kullanılmıştır.Araştırma sonucunda yöneticilerin, bilginin paylaşılması özelliğine yüksek düzeyde katıldıklarını, müdürlerin bilginin depolanması, bilginin elde edilmesi özelliğine yüksek düzeyde, bilginin kullanılması özelliğine ortalama düzeyde katıldıklarını göstermektedir.Kadın ve erkek yöneticilerin bilginin elde edilmesi, bilginin paylaşılması, bilginin kullanılması ve bilginin depolanması ve genel bilgi yönetimi konusundaki görüşleri birbirine eşit olduğu, Bilginin paylaşılması alt boyutunda fen öğretmenleri bilgiyi daha fazla paylaştığı, kendi doğup büyüdüğü şehirde çalışan ve çalışmayan yöneticilerin genel bilgi yönetimi konusundaki görüşleri birbirine eşit, konu ile ilgili hizmet içi eğitim almış olan yöneticilerde, almamış olanlara göre bilgiyi daha etkin kullandıkları, okul yöneticileri içinde müdür pozisyonunda olanların bilginin elde edilmesi alt boyutunda ve toplam bilgi yönetimindeki yetkinlikleri, müdür yardımcısı pozisyonundaki meslektaşlarından anlamlı derecede daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this research is to determine the principals and assistant principals who work in Kocaeli and its districts point of view in how they see themselves in getting information,sharing information,the usage of information and storing information.General scanning method is used in this research.The universe of this research consists of 345 school principals and 690 assistant principals who work in Kocaeli and its districts in 2009-2010 academic year. While choosing this example attention is taken in participation of principals who work in education districts .Examplifiying method is used in every district.Research is done by choosing 13 central schools and applying questionnare to 152 principals and 231 assistant principals who work in these schools.In this research the questionnare ?Suffeciency of Information Management of Education Directors? which is applied to İkram Çınar is taken basely.For this research, the necessary permission to apply the information exactly about questionnare forms is taken from Mr.Çınar .The obtained data in the results of this research are analysed in the computer environment using SPSS statistics programme.For the statistical analyses;frequencies and percentage analyses, unrelated group?t? test,one way varitation analysis(ANOVA), post.hoc in situtations when finding meaningful differentation in one way varitation analysis,Scheffe test when variations are homogen and full place statistical tecniques when heterogen are used.In the result of this research, it is seen that directors agree highly with the characterstic of sharing information ,highly in characteristic of getting information,in avarage level to characteristic of using the information.It is appointed that female and male directors? point of view are equal to each other in getting the information,usage of the information,storing the information and in general information managemet point,In the subdimension of sharing information that science teachers share information more,the point of view of the directors who work or don?t work in towns where they were born are equal to each other on general information management,that the directors who took in-service training use information more effectively than who didn?t took in-service training ,and between school directors who are in the position of principal are meaningfully more high level than their colleagues who are in the position of assistant principal in the subdimension of getting information and their efficiency in aggregate information management.

Açıklama

Tam Metin / Full Text

Anahtar Kelimeler

Bilgi, Bilgi türleri, Bilgi yönetimi, SOCIAL SCIENCES::Statistics, computer and systems science::Informatics, computer and systems science::Information and language technology, Information Kinds, Information management

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Kocadağ, A. S. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin bilgi yönetimi yeterlilikleri / Competences of elementary school administrators on knowledge management. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.