Bir çekim alanı olarak psikoloji bilgisi ve eğitimi (psikolojinin popülaritesi)
Küçük Resim Yok
Tarih
2018
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Kısa disipliner tarihine rağmen “Modern Psikoloji”, kuruluşundan bu yana ilgi çekici bir eğitim Alanı olmayı başarmıştır. İlgi çekiciliğine rağmen, disiplinin popülaritesini anlamayı içerecek Türden kapsamlı araştırma veya değerlendirmeler yapılmamıştır. Oysa ki bu tür çabaların gerek Bireyin, gerekse toplumun değişen dinamiklerinin anlaşılmasında önemli olacağı açıktır. Psikoloji Ve eğitimini çekici hale getirmiş ve bu çekiciliği sürdürmekte veya arttırmakta etkili olabilecek Faktörlerin tümünü ya da çoğunu, psikolojinin disipliner geçmişi bağlamında tarihsel, sosyal, Politik ya da ekonomik unsurları gözeterek, bütüncül bir yaklaşımla ortaya koyma amacında Olmayan bu yazıda, ifade edilen faktörlerden bazılarının tartışmaya açılması amaçlanmıştır. Birinci Bölümde; ana-akım psikolojinin yükselişi, modernite ile beraber bireyin değişimi çerçevesinde ele Alınmaya çalışılmıştır. İçi boşalan ve tutarlı bir benlikten yoksun bireyin karmaşa, yalnızlık ve Endişe içerisinde olduğuna değinilmiştir. Bireysel zorluklar bağlamında pek çok “hayati” mesele Üzerine söyleyecek zengin bir içerik geliştirmiş olan psikolojinin, modern yaşamın en tesirli Sayılabilecek kılavuzluğunu üstlendiği iddia edilmiştir. İkinci bölümünde ise psikolojinin öncelikli Eğitim hedefleri ele alınmıştır. Bu amaçla öğrencileri iş yaşamına hazırlama, psikoloji okuryazarlığı, Psikolojinin tanıtımı ve psikolojinin bilimselliği kapsamındaki hedeflere yer verilmiştir. Bu hedefler, psikolojinin cazip bir eğitim alanı olmasında ve mevcut gücünü korumasında ve(ya) Arttırmasında etkili olabilecek faktörler olarak ele alınmıştır.
Modern Psychology has succeeded to be a subject of interest although it has a short disciplinary history. In spite of this interest, any research or assessment, involving the popularity of the discipline, has not been made comprehensively. However, these kinds of efforts will obviously contribute to the understanding of changing dynamics both of the individual and the society. The aim of this paper is not to evaluate all or most of the factors which give rise to and maintain the interest on psychology and its education considering historical, social, political or economic elements in the context of the disciplinary historyof psychology within a holistic approach; rather this is an effort to bring some of those factors into question. In the first part; the rise of the mainstream psychology was tried to be examined in relation to the change of the individual in the modern era. Modern individual with an empty and inconsistent self, who has confusions, loneliness, and anxiety was discussed. It was claimed that with its rich content involving many vital matters concerning individual difficulties, psychology has become the most impressive guide of the modern life. In the second part; primary educational goals of psychology was introduced. Goals related to the preparation of undergraduates to professional life, psychology literacy, accurate depiction of the discipline, and emphasis on scientific nature of psychology were detailed in this part. These goals were discussed as the factors which are contributing to the popularity of the psychology education and preserving and/or increasing the power of the discipline.
Modern Psychology has succeeded to be a subject of interest although it has a short disciplinary history. In spite of this interest, any research or assessment, involving the popularity of the discipline, has not been made comprehensively. However, these kinds of efforts will obviously contribute to the understanding of changing dynamics both of the individual and the society. The aim of this paper is not to evaluate all or most of the factors which give rise to and maintain the interest on psychology and its education considering historical, social, political or economic elements in the context of the disciplinary historyof psychology within a holistic approach; rather this is an effort to bring some of those factors into question. In the first part; the rise of the mainstream psychology was tried to be examined in relation to the change of the individual in the modern era. Modern individual with an empty and inconsistent self, who has confusions, loneliness, and anxiety was discussed. It was claimed that with its rich content involving many vital matters concerning individual difficulties, psychology has become the most impressive guide of the modern life. In the second part; primary educational goals of psychology was introduced. Goals related to the preparation of undergraduates to professional life, psychology literacy, accurate depiction of the discipline, and emphasis on scientific nature of psychology were detailed in this part. These goals were discussed as the factors which are contributing to the popularity of the psychology education and preserving and/or increasing the power of the discipline.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
psikoloji bilgisi, psikoloji eğitimi, modernite, psychology knowledge, psychology education, modernity
Kaynak
Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
1+2
Künye
Arcan, K. (2018). Bir çekim alanı olarak psikoloji bilgisi ve eğitimi (psikolojinin popülaritesi) / Psychology knowledge and education as a subject of interest (popularity of psychology). Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi. s. 6-35.