Nursing students’ perceptions on clinical learning environment and mental health: a multicenter study

dc.authorid0000-0003-4294-0669en_US
dc.contributor.authorKaraduman, Gül Şahin
dc.contributor.authorBakır, Gizem Kubat
dc.contributor.authorSim-Sim, Maria Margarida Santana Fialho
dc.contributor.authorBaşak, Tülay
dc.contributor.authorGöktaş, Sonay
dc.contributor.authorSkarbaliene, Aelita
dc.contributor.authorAbrome, Indre Brasaite
dc.contributor.authorLopes, Manuel Jose
dc.date.accessioned2024-07-12T21:21:31Z
dc.date.available2024-07-12T21:21:31Z
dc.date.issued2022en_US
dc.departmentYüksekokullar, Hemşirelik Yüksekokulu, Hemşirelik Bölümüen_US
dc.description.abstractThis study aimed at evaluating the perceptions of Nursing students from public universities in three European Union countries on mental health and clinical learning environments, a topic that has been rarely investigated in the literature. Method: data collection took place using a demographic data form, the Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale, and the Mental Health Continuum Short Form. A total of 571 participants from Turkey, Lithuania and Portugal were included in the study. Results: there was a significant difference among the three groups regarding clinical learning environment and mental health status (p<.001). Supervision was the most valued element. The Portuguese students presented the highest mean in the Mental Health Continuum Short Form and Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale scores (p<.001). Age, gender and mental health were effective in the Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale scores. Conclusion: the results indicated that the Mental Health Continuum Short Form and Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher Scale scores obtained by the Portuguese Nursing students were higher. It was also revealed that the students’ perceptions on the clinical learning environment were affected by age and gender, and that their perceptions on mental health were influenced by the Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher scale scores.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, üç Avrupa Birliği ülkesindeki devlet üniversitelerindeki Hemşirelik öğrencilerinin, literatürde nadiren araştırılan bir konu olan ruh sağlığı ve klinik öğrenme ortamlarına ilişkin algılarının değerlendirilmesini amaçlamıştır. Yöntem: Veri toplama, demografik veri formu, Klinik Öğrenme Ortamı, Süpervizyon ve Hemşire Öğretmen Ölçeği ve Ruh Sağlığı Sürekliliği Kısa Formu kullanılarak gerçekleştirildi. Araştırmaya Türkiye, Litvanya ve Portekiz'den toplam 571 katılımcı dahil edildi. Bulgular: Üç grup arasında klinik öğrenme ortamı ve zihinsel sağlık durumu açısından anlamlı fark vardı (p<.001). Denetim en değerli unsurdu. Portekizli öğrenciler Ruh Sağlığı Sürekliliği Kısa Formu ve Klinik Öğrenme Ortamı, Denetim ve Hemşire Öğretmen Ölçeği puanlarında en yüksek ortalamayı gösterdiler (p<.001). Klinik Öğrenme Ortamı, Süpervizyon ve Hemşire Öğretmen Ölçeği puanlarında yaş, cinsiyet ve ruh sağlığı etkili olmuştur. Sonuç: Sonuçlar, Portekizli Hemşirelik öğrencilerinin aldıkları Ruh Sağlığı Sürekliliği Kısa Formu ve Klinik Öğrenme Ortamı, Denetim ve Hemşire Öğretmen Ölçeği puanlarının daha yüksek olduğunu gösterdi. Öğrencilerin klinik öğrenme ortamına ilişkin algılarının yaş ve cinsiyetten etkilendiği, ruh sağlığı algılarının ise Klinik Öğrenme Ortamı, Süpervizyon ve Hemşire Öğretmen ölçeği puanlarından etkilendiği ortaya çıktı.en_US
dc.identifier.citationKaraduman, G.Ş., Bakır, G.K., Sim-Sim, M.M.S.F., Başak, T., Göktaş, S., Skarbaliene, A., Abrome, I.B., Lopes, M.J. (2022). Nursing students’ perceptions on clinical learning environment and mental health: a multicenter study. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 30, s. 1-11.en_US
dc.identifier.doi10.1590/1518-8345.5577.3528
dc.identifier.endpage11en_US
dc.identifier.issn1518-8345
dc.identifier.pmid35830124en_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85136807878en_US
dc.identifier.scopusqualityN/Aen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.urihttps://doi.prg/10.1590/1518-8345.5577.3528
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/5291
dc.identifier.volume30en_US
dc.identifier.wosWOS:000849695200001en_US
dc.identifier.wosqualityQ3en_US
dc.indekslendigikaynakWeb of Science
dc.indekslendigikaynakScopus
dc.indekslendigikaynakPubMed
dc.institutionauthorBakır, Gizem Kubat
dc.language.isoenen_US
dc.publisherFapUNIFESP (SciELO)en_US
dc.relation.ispartofRevista Latino-Americana de Enfermagemen_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Hakemli Dergide Makale - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY03359
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectStudenten_US
dc.subjectClinicalen_US
dc.subjectHealthen_US
dc.subjectHemşireliken_US
dc.subjectÖğrencien_US
dc.subjectKliniken_US
dc.subjectSağlıken_US
dc.titleNursing students’ perceptions on clinical learning environment and mental health: a multicenter studyen_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar