Türkiye’de dış politika krizleri ve medya’ya yansıyan “Yalnız Türkiye” algısının gençler üzerindeki etkisi / Foreign policy crises in Turkey and effect on young people the perception of only turkey reflected in the media

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2024

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu tezde Türkiye’nin dış politika konjonktüründeki yerinin toplum tarafından nasıl görüldüğü Türkiye’de medya faaliyetlerinin ilk ve en önemli basamağı olan yazılı basındaki haber inisiyatifi üzerinden tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu minvalde Türkiye’de dış politikada krizleri özelinde yazılı basında yer alan haber ve açıklamalarda öne çıkan “Yalnız Türkiye” vurgusu odak konusu olmuştur. Türkiye’nin uluslararası arenada bilinçli ve organize bir ittifak ile bölgesinde ve politikalarında yalnız bırakıldığı algısı sıkça gündeme gelmekte ancak farklı yayın politikasına sahip medyalarca yaratılmak istenen algı değişebilmektedir. Türkiye’nin kendi hataları ile yalnızlaştığının yanında özellikle yalnızlaştırıldığı şeklinde görüşler süregelmektedir. Kuramsal manada hegemonyaya işaret eden bu durumun, basının oluşturduğu bu haber- algı örgüsünün toplum tarafından nasıl görüldüğü, nasıl alımlandığı ve bir hegemonyanın gerçekleşip gerçekleşmediğinin tespiti medya yolu ile iletişimin son halkası olan halkın ne düşündüğünü tespit etmekle mümkün olacaktır. Bu ön kestirimden hareketle bu çalışmada, ortaya koyduğu varsayımlarını güncel olarak açıklamaya yönelik ayrıntılı basın incelemesine yer verilmiş ve dış politika kriz haberleri özelinde basına yansıyan “Yalnız Türkiye” algısının gençler üzerindeki etkisi, yapılan yüz yüze görüşmelerle tespit edilmeye çalışılmıştır. Yapılan basın incelemesinde araştırma varsayımları ile örtüşen Türkiye’nin haklılığı ve ulusal çıkar yönünde bir haberleştirme yapıldığı ve yüksek düzeyde hakim okuma hedeflendiği görülmüştür. Yapılan yüz yüze görüşmelerin değerlendirmesinde genç katılımcıların medya metinlerinde müzakereci bir okuma gerçekleştirdiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca genç katılımcılar Türkiye’nin jeopolitik konumu, dini ve kültürel yapısı gibi doğal kazanımlarının üzerine evrensel boyutta farklı değerler katması ve ekonomik standartlarını arttırması gerektiği yönünde beklentilerini dile getirmişlerdir. Katılımcıların yüzde 67’sinin Türkiye’nin yalnızlaştığını düşündüğünü dile getirdiği araştırmada genç katılımcıların Türkiye’yi görmek istediği ana skalanın batı coğrafyaları olduğu tespit edilmiştir.
In this thesis, it will be tried to determine how Turkey's place in the foreign policy conjuncture is seen by the society through the news insiyafi in the print media, which is the first and most important step of media activities in Turkey. In this respect, the emphasis on Turkey Alone, which is prominent in the news and statements in the print media in Turkey's foreign policy crises, has been the subject of focus. The perception that Turkey has been left alone in its region and policies with a conscious and organized alliance in the international arena is frequently on the agenda, but the perception desired to be created by media with different editorial policies can change. In addition to Turkey's being isolated due to its own mistakes, there are ongoing views that Turkey is especially isolated. In the theoretical sense, it will be possible to determine how this situation, which points to hegemony in the theoretical sense, how this news perception pattern created by the press is seen and received by the society and whether a hegemony is realized or not, by determining what the public, the last link of communication through the media, thinks. Based on this forethought, in this study, a detailed press review was included to explain the current assumptions it put forward, and the impact of the "Alone Turkey" perception reflected in the press, especially in foreign policy crisis news, on young people was tried to be determined through face-to-face interviews In the press examination, it was seen that the news was made in the direction of Turkey's rightness and national interest, which coincided with the research assumptions, and that a high-level reading was aimed. In the evaluation of the face-to-face interviews, it was concluded that the young participants carried out a deliberative reading in the media texts. In addition, young participants expressed their expectations that Turkey should add different universal values to its natural achievements such as its geopolitical position, religious and cultural structure, and increase its economic standards. In the research, where 67 percent of the participants stated that they thought Turkey was becoming isolated, it was determined that the main scale in which young participants wanted to see Turkey was western geography.

Açıklama

Tam Metin / Full Text

Anahtar Kelimeler

Dış politika, Kriz, Medya, Hegemonya, Alımlama, Foreign policy, Crisis, Media, Hegemony, Reception

Kaynak

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Topçu, S. (2024). Türkiye’de dış politika krizleri ve medya’ya yansıyan “yalnız Türkiye” algısının gençler üzerindeki etkisi / Foreign policy crises in Turkey and effect on young people the perception of only turkey reflected in the media. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.