Kız teknik ve meslek liselerindeki yöneticilerin, etkili liderlik özelliklerinin araştırılması “Kocaeli ili örneği”
Yükleniyor...
Tarih
2012
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırma; Kız Teknik ve Meslek Liselerinde görev yapan yöneticilerin, öğretmen görüşlerine göre, etkili liderlik özelliklerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma Kocaeli ilinin 6 ilçesinde bulunan, 8 Kız Teknik ve Meslek Liselerinde görev yapan 218 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma için toplanan veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmada, Kız Teknik ve Meslek Lisesi yöneticilerinin etkili liderlik özelliklerini belirlemek amacıyla; okulda çalışan öğretmenlerin görüşlerine göre; cinsiyet, yaş, branş, eğitim durumu, mesleki kıdem, ve aynı müdürle çalışma süreleri gibi değişkenlerin incelemesi yapılmıştır. Bu araştırmadaki veriler “Okul yöneticilerinin liderlik özellikleri” ölçeği anketi ile toplanmıştır. Öğretmenler okullarında birebir ziyaret edilerek anketler uygulanmış ve gereken yerlerde açıklamalar yapılmıştır. Anket 30 sorudan oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan “Okul yöneticilerinin liderlik özellikleri” ölçeği dört alt faktörden oluşmaktadır. Veriler % (yüzde), t-testi, Anova (Tekyönlü varyans analizi), scheffe testi yapılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda “Okul yöneticilerinin liderlik özellikleri” ölçeğine göre okul yöneticilerinin etkili liderlik yeterlikleri; öğretmenlerin, cinsiyet, yaş, branş, eğitim durumu, mesleki kıdem, ve aynı müdürle çalışma süreleri değişkenine göre anlamlı farklılıklar gözlenmiştir.
This research aims to determine effective leadership of Girl Technical and Vocational High School managers according to the teachers’ opinions. The research has been done on 218 teachers who work within 8 Girl Technical and Vocational High Schools in 6 borough. The data which had been collected for research has been analyzed by SPSS packet programme. In this research, for determining effective leadership sufficiency of Girl Technical and Vocational High School managers; effective leadership sufficiency of vocational high school managers were examined according to the variables by the perception of working teachers in school such as; sex, age, branch, education level, professional seniority and the duration of working with the same manager. The date in this research has been collected by a scale questionnaire called “The leadership properties of school managers ”.By visiting the teachers one by one, questionnaires were applied and explanations had been done. The questionnaire consists of 30 questions. “The leadership properties of school managers” scale which was used in the research consists of four sub factors. The data was paraphrased by doing percentage , t-test, Anova (mono directional variance analysis) and Scheffe Test. As a result of the research, according to the “The leadership properties of school managers”scale; in the sufficiency of school managers effective leadership, meaningful differences were observed due to the teachers’ sex, age, branch, education level, professional seniority and duration of work with the same manager.
This research aims to determine effective leadership of Girl Technical and Vocational High School managers according to the teachers’ opinions. The research has been done on 218 teachers who work within 8 Girl Technical and Vocational High Schools in 6 borough. The data which had been collected for research has been analyzed by SPSS packet programme. In this research, for determining effective leadership sufficiency of Girl Technical and Vocational High School managers; effective leadership sufficiency of vocational high school managers were examined according to the variables by the perception of working teachers in school such as; sex, age, branch, education level, professional seniority and the duration of working with the same manager. The date in this research has been collected by a scale questionnaire called “The leadership properties of school managers ”.By visiting the teachers one by one, questionnaires were applied and explanations had been done. The questionnaire consists of 30 questions. “The leadership properties of school managers” scale which was used in the research consists of four sub factors. The data was paraphrased by doing percentage , t-test, Anova (mono directional variance analysis) and Scheffe Test. As a result of the research, according to the “The leadership properties of school managers”scale; in the sufficiency of school managers effective leadership, meaningful differences were observed due to the teachers’ sex, age, branch, education level, professional seniority and duration of work with the same manager.
Açıklama
Tam Metin / Full Text
Anahtar Kelimeler
Liderlik, Etkililik, Etkili liderlik, Etkili okul, Leadership, Effectiveness, Effective leadership, Effective school
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Ayhan, Ö. (2012). Kız teknik ve meslek liselerindeki yöneticilerin, etkili liderlik özelliklerinin araştırılması “Kocaeli ili örneği”. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.