Ulusal pazardan küresel pazarlara uzanan süreçte Türk dizilerinin gelişimi
Küçük Resim Yok
Tarih
2016
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
2000’li yıllarda Türkiye’de uygulanan küresel pazar politikalarının ve medya sektöründe yaşanan canlanmanın en önemli yansımalarından biri dizi filmler olmuştur. Kısa sürede kendi başına bir sektöre dönüşecek kadar hızlı büyüyen ve uluslararası bir boyut kazanan yerli yapım diziler bir yandan ulusal televizyon kanallarında en fazla izlenen popüler programlar haline gelirken diğer yandan ulusal sınırları aşarak ihraç edilen yapımlara dönüşmüştür. Türkiye’de her yıl yüzün üzerinde dizi üretilmektedir. Gerçekleştirilen her 4 diziden 3’ü ise 103 ülkeye ihraç edilmektedir. Başta Ortadoğu ve Balkan ülkeleri olmak üzere ABD, Şili, Ekvator, Çin, Rusya, Pakistan gibi dünyanın dört bir yanına pazarlanan Türk dizilerinin halihazırda 400 milyon izleyicisi olduğu öngörülmektedir. Bu rakamlar Türkiye’yi Amerika’dan sonra dünyaya dizi ihraç eden ikinci ülke konumuna getirmektedir.
Television series have been one of the most important reflections of global market policies applied in Turkey and recovery occurred in media sector during 2000s. Domestic TV series growing as fast as to become a solitary sector and gaining an international dimension have become the most watched popular programs in national television channels; on the other hand, they have transformed to exported productions going beyond national borders. More than 100 TV series have been produced in Turkey every year. 3 of every 4 series produced have been exported to 103 countries. It is predicted that Turkish series, marketed to all around the world primarily Middle-east, Balkan Counties, USA, Chile, Equator, China, Russia, Pakistan, already have 400 million audience. These numbers make Turkey the second country exporting TV series to world after America.
Television series have been one of the most important reflections of global market policies applied in Turkey and recovery occurred in media sector during 2000s. Domestic TV series growing as fast as to become a solitary sector and gaining an international dimension have become the most watched popular programs in national television channels; on the other hand, they have transformed to exported productions going beyond national borders. More than 100 TV series have been produced in Turkey every year. 3 of every 4 series produced have been exported to 103 countries. It is predicted that Turkish series, marketed to all around the world primarily Middle-east, Balkan Counties, USA, Chile, Equator, China, Russia, Pakistan, already have 400 million audience. These numbers make Turkey the second country exporting TV series to world after America.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Türk dizileri, dizi, ihracat, küreselleşme, televizyon, Türkiye, Turkish TV series, TV series, export, globalization, television, Turkey
Kaynak
Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
3
Sayı
2
Künye
Öztürk, M. ve Atik, A. (2016). Ulusal pazardan küresel pazarlara uzanan süreçte Türk dizilerinin gelişimi / The development of Turkish series lying in process from to national market to the global markets. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 66-82. http://dergipark.org.tr/iled/issue/29371/314266