Yazar "Bademci, H. Özden" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Attachment based eco-systematic approach in school: trauma informed practice(EMPAQT, 2018) Bademci, H. ÖzdenSchools must provide inclusive services to all pupils. Adverse childhood experiences is associated with low academic achievement and school dropout. Children require a healthy attachment system from their parents and carers. Traumatised children with disruptive behaviour often face considerable periods of suspension and are more likely to drop out from school. Our intervention aims to making substantial contribution to the social-emotional learning of children who are at risk of school leaving. We provide an attachment based psychosocial support under the supervision of professors, university students (psychology, social work and nursing students) in collaboration with teachers and school management. Children’s poor attendance, emotional distress, peer relationship problems and communication problems are addressed by developing a trusting relationship in which the child feel powerful and in control. Children who are at risk of early school dropout benefit from the attachment based psychosocial support programme provided by the university students. We argue that school children with experiences of violence, bullying and difficult life events would benefit from similar psychosocial support programmes provided by the universities .Yayın Body psychotherapy training at university level–piloting a novel integrated master’s programme(Taylor&Francis Group, 2023) Röhricht, Frank; Bademci, H. Özden; Eckert, Amara; Grassmann, Herbert; Joki?, Biljana; Papadopoulos, Nina; Sollmann, Ulrich; Stupiggia, MaurizioOver the course of the last decade a growing number of clinical trials have been conducted to evaluate and demonstrate the efficacy and clinical utility of body psychotherapy for various mental health problems. The statutory provider landscape for psychological therapies does however rarely provide these therapies for patients; several factors have been identified for this mismatch and among those the lack of university-accredited academic training schemes constitutes a major limitation for wider dissemination and implementation within highly regulated health care systems. This paper explores an innovative pilot to establish a master’s programme in clinical psychology with a focus on embodiment in Turkey/Istanbul. The curriculum represents an integration of perspectives from various body psychotherapy schools. Findings of the pilot are encouraging and may serve as a template for the development of similar schemes with support from professional bodies such as the European and United States associations of body psychotherapy.Yayın Kolektif iyileşme olmadan bireysel iyileşme mümkün mü? Sosyokültürel yaklaşımla travma bilgisine dayalı toplum temelli çalışmalar, SOYAÇ 14. yıl belgesel özel gösterimi ve sempozyumu özet bildiri kitabı "Güneşe Uzanan Eller" (10 Ekim 2023) / Açılış konuşması(T.C.Maltepe Üniversitesi, Eylül-2023) Bademci, H. ÖzdenSOYAÇ’ın kuruluşundan bu yana birlikte çalıştığım dostum, meslektaşım SOYAÇ yardımcı müdürü Prof. Dr. Figen Karadayı ile birlikte SOYAÇ’a veda ediyoruz. Sokak çocukları için bir merkez kurma hayali ile 2009 yılında göreve başladığım Maltepe Üniversitesinde, Mart 2010’dan Ekim 2023’e kadar SOYAÇ kurucu müdürü olarak görev yaptım. Disiplinler arası, kurumlar arası, uluslararası iş birlikleri ile koordine ettiğim SOYAÇ çalışmalarında, başta çocuklar/gençler ve üniversite öğrencilerimiz olmak üzere sürecin tüm paydaşlarının aktif katılımlarının desteklendiği şefkati, sevgiyi odağına alan herkes için kapsayıcı, terapötik bir topluluk yaratılmasını hedefledik. Oluşturulan topluluğun tüm üyelerinin güçlü yanları çalışmalarımızın odağında oldu. Kimi kaynaklarda sosyal adaletin sevgi dolu bir farkındalıkla eylemde bulunma olarak tanımlanması ve umutsuzluğun sosyal adaletin önündeki en büyük engel olarak gösterilmesi anlamlıdır. Her türlü ayrışmanın travma belirtisi olduğunun bilinciyle “uzman/yardım eden” ve/veya “yardım alan” gibi ayrışmalardan daima kaçındık. Bizim için her birimizin kim olduğundan çok “birlikte kim olduğumuz” önemli oldu. Topluluk üyelerinin duyulduklarını, görüldüklerini deneyimledikleri, aidiyet hissettikleri ve dayanışma içinde katılımcısı oldukları bir topluluğun yaratılmasını amaçladık. Sonuçları bilimsel yayınlara dönüşen projelerimizin adları da bu birlik ilkesine vurgu yaptı: “Çocuklarla Birlikte”, “Gençler için Gençlerle”, “Liseden Üniversiteye Gençler Birlikte”, “Okuldayız Nişantepe”, “Okuldayız Üsküdar” vs. Yıllar içinde SOYAÇ, Üniversitenin hemen tüm bölümlerinin öğretim elemanları ve öğrencilerinin, idari personelinin katkılarıyla çok sayıda çocuk ve gence ulaşarak ulusal ve uluslararası çevrelerde adından söz ettiren bir merkez haline geldi. SOYAÇ’ın kuruluş hazırlıklarının başladığı 2009 yılından, Haziran 2023’e dek süren çalışmalarımız SOYAÇ’ta görevli İbrahim Eren tarafından “Güneşe Uzanan Eller” adıyla bir belgesele dönüştü. Belgeselin müziklerini Hakan Özlücan yaptı. Bugün “Güneşe Uzanan Eller” belgeselini birlikte izleyeceğiz. Belgesel özel gösteriminin ardından üniversite-toplum iş birliğinin geçen 14 yıldaki kazanımlarını SOYAÇ gönüllüsü mezun öğrencilerimiz ile tartışacağımız iki panelimiz olacak. İlk panelimizde toplumsal klinik psikoloji, ikinci panelimizde ise bilgisayar programcılığından hemşireliğe, sosyal hizmetten iletişime disiplinler arası bir perspektiften SOYAÇ uygulamaları mezun öğrencilerimiz tarafından tartışılıyor olacak. Bugün burada SOYAÇ gönüllüsü mezun öğrencilerimiz, onların danışman hocaları, iş birliği yaptığımız kurum ve kuruluşların temsilcileri ile bir arada olmanın büyük heyecanını, mutluluğunu yaşıyoruz. Bu vesile ile Maltepe Üniversitesi ve Marmara Eğitim Kurumları Kurucusu Sayın Hüseyin Şimşek’e, Maltepe Üniversitesi Mütevelli Heyetine ve Rektörlüğüne, Üniversitemizin akademik-idari tüm çalışanlarına, umutla bize katılıp çalışmalarda emeği geçen, kalpleri ile bizi destekleyen herkese; verdikleri yaşam mücadelesi ile çalışmalarımıza ilham kaynağı olan ve bize güç veren çocuklara/gençlere güvenleri ve iş birlikleri için teşekkürlerimi sunarım. Ayrıca mesai saati gözetmeksizin kalpleri ile yanımda olan SOYAÇ’ta görevli Kaya Yüksek ve İbrahim Eren’e şükranlarımı iletmek isterim.Yayın Merkez'in çocukları: İstanbul sokaklarında çalışan çocukların bakış açısı ile sokaklar(2013) Bademci, H. ÖzdenSokakta çalışan çocuklar ülkemizin önemli sosyal sorunlarındandır. Günlerinin büyük bölümünü sokakta geçiren bu çocukların, sokağa ilişkin algılarına dair yapılmış olan araştırmalar yok denecek kadar azdır. Bu makalenin konusunu İstanbul’da sokakta çalışan 15 çocuk ile yapılan derinlemesine görüşmelerin bulguları oluşturmaktadır. Araştırma sonuçları çocuğun sokakta çalışma nedeninin yalnızca yoksulluk olmadığını çocuğun kent yaşamına katılımının da bir aracı olarak ortaya çıktığını göstermektedir. Yaygın araştırma yöntemleri çocuğun sesini duyurmakta yetersiz kalmaktadır. Bu araştırmanın sonuçları çocuğun özgün sesinin duyurulabilmesi için araştırmaların çocukların üzerine değil çocuklarla birlikte yapılmasının ve nitel araştırmaların önemini ortaya koymaktadır. Çocukların üzerine değil onlarla birlikte yapılan araştırmalar onların gerçeğine, bakış açılarına dair çok önemli bilgiler sağlamaktadır. Çocukların aktif katılımı ile yapılan araştırmalar ve çocukların gerçeğinin bizzat çocuklardan öğrenilmesi bir taraftan çocukların toplumsal ve politik yaşama aktif katılımlarının önünü açarken bir taraftan da onların yüksek yararı için geliştirilen uygulama ve politikaların sadece yetişkin bakış açısı ile çocuğun gerçeğinin uzağında değil gerçekçi olmasını sağlayacaktır.Yayın Non-discriminatory and inclusive approaches: a case study of chechen migrant children in Istanbul(Center of Promoting Ideas, 2012) Bademci, H. Özden; Acicbe, ÖznurChildren are a primary focus of intervention as they are some of the highest users of services. Viewing children as active agents and encouraging their active participation have important implications for service provision for children. For an effective intervention, children must be approached as knowing subjects and their participation and partnership should be sought in caring for them. Participation does not merely refer to involvement in formal decision-making processes, but rather refers more widely to individuals’ self-determination in taking actions and making choices as active citizens. This paper examines the service provision for Chechen migrant children in Istanbul through the eyes of the children. Drawing on ethnographic research on Chechen migrant Children in Istanbul, this paper argues that it is vital to help children develop a sense of belonging and ownership in the service provision by empowering them. Such an approach helps these children with their integration process, while its lack only contributes to their further exclusion and isolation from societyYayın Resilience Program with University-Community Cooperation for the Prevention of School Dropout: The Case of SOYAC*(Ani Publishing, 2022) Kardaş, Münire; Bademci, H. Özden; Bagdatli, Narin; Arslan, Melike BesteWithin the scope of school-based community studies coordinated by Maltepe University Homeless and Working Children Application and Research Center (SOYAC), a program aiming at increasing the resilience of students was implemented in a secondary school with high school dropouts. This international program, briefly known as RESCUR, was implemented for one hour two days a week with the cooperation of the interdisciplinary SOYAC team and classroom teachers with a whole school approach. The program aims to protect the right to education of students who are at risk of dropping out of school, to increase their resilience against the disadvantages they experience, to help them gain social and emotional skills, and to strengthen the teachers. In order to understand the experiences of teachers about the application process and their observations and evaluations about their students, the research is designed as a qualitative study through semi-structured interviews. The analysis of the in-depth interviews was carried out using thematic and interpretive phenomenological analysis methods. The themes determined in the research are 'teachers' experiences regarding the RESCUR implementation,' 'the importance of university-community cooperation,' 'the effect of the implementation on the social and emotional development of the students and school culture,' and 'problems encountered in the implementation process.' The results of the research reveal the importance of school-based studies that consider the needs of teachers and students for the elimination of the problems experienced by students at risk of school dropout, the protection of their right to education, and their social inclusion. The implementation is a successful example of the contribution of universities to society in coordinating and cooperating with relevant institutions and organizations in fields such as education, health, and social services for the best interests of the children.Yayın Suça Sürüklenmiş Bir Gencin Bakış Açısıyla Çocuk Suçluluğu: Olgu Sunumu(2016) Demir, Meva; Bademci, H. ÖzdenTürkiye’de çocuk suçluluğu olgusu genel olarak yapısal ve sosyodemografik faktörler ekseninde sorunu tanımlayıcı araştırmalarla ele alınmıştır. Çocuk bakış açısını orta koyan, çocuğun deneyimlerine dayanan nitel araştırmalar sınırlıdır. Bu makalede çocuk suçluluğu olgusu, suça karışmış ve mahkeme süreci devam eden 17 yaşında bir genç ile gencin devam ettiği okulda 12 hafta boyunca, haftada bir düzenli olarak gerçekleştirilen 50 dakikalık görüşmelerde elde edilen bulgular gencin bakış açısı ile ele alınmaktadır. Çalışma kapsamında ayrıca gencin babası ve okul öğretmenleri ile de görüşülerek destekleyici bir sosyal çevre yaratılmaya çalışılmıştır. Görüşmeci ve genç arasında güvene dayalı terapotik ilişkinin kurulması gencin değersizlik, umutsuzluk gibi olumsuz duygularına farkındalık kazanarak, duyguları ve davranışları arasındaki sebep-sonuç ilişkisini görmesine ve psikolojik olarak güçlenmesine katkı sağlamıştır. Sistemik bir anlayışla gencin güçlü yanlarına odaklanan bir yaklaşım genç üzerinde hızlı bir şekilde olumlu etki göstermiştir. Literatür ile uyumlu bir şekilde aile içi olumsuz ilişkiler gencin suça sürüklenmesinin başlıca nedenleri arasında yer almaktadır. Suça sürüklenmiş bir bireyin anlaşıldığını deneyimlediği ve kendini güvende hissettiği, destekleyici ilişkilere sahip olması geçmiş olumsuz yaşantılarını onararak ilerleyebilmesini ve şiddete yönelmesine yol açan olumsuz duygularını düzenleyebilmesini sağlamıştır.Yayın University lead collaborative interventions in a school with high school dropouts: school based community work(İstanbul Şehir Üniversitesi, 2019) Bademci, H. ÖzdenIncreasing number of practitioners recognize the importance of viewing families and schools as open systems in constant interrelationship with each other. Family and school are the most influential systems affecting an individual’s development. While securely attached children are able to explore the world more freely and feel the constant support of their parents when they need it, insecure children are less autonomous and more likely to have problems at school. Whether the school and the family agree on what causes the problem, they tend to be united in recognizing the problem of the child. The project presented in this paper is led by Maltepe University Research and Application Centre for Street Involved Children (SOYAÇ) in partnership with the district education directorate, the district health directorate and the district social services directorate. The project aims to facilitate communication and ensure collaboration between school, staff and family members for the development of trust between them that is essential for the child to feel safe. The project has been carried out in a school with high school dropouts in one of the most deprived neighbourhood of Istanbul where the parents expect the children to work on the streets. Our intervention aims to bring the family and school systems together as part of a therapeutic strategy to support children in school. An ongoing school-based intervention has helped school staff develop skills to contain the problem in the school. The relationship between family and school systems and the implications for therapeutic interventions will be discussed in the framework of socioemotional learning with a systemic perspective.Yayın What happens if a mother plays for herself: mother-son interaction as seen through one year young child observation(ARF Publication Sourcing, 2013) Bademci, H. ÖzdenThis paper explores the dynamics of an interaction between a mother and a little boy through the games played by them as seen through weekly observations lasted for a year. Observations of a young child was first pioneered and developed by Esther Bick at the Tavistock Clinic in London. Observations of a young child serve as one of the cornerstones of some psychoanalytically oriented training programs curriculum. In this program, each student observes a young child between the ages of 2-4 for an hour a week either at home or in a nursery school or day care setting. This particular young child observation presented here was took place at the family’s home. These observations not only provide remarkable insight into the unconscious world of the both players’, but also show the significant effects of play on the personality development.Yayın Working with street boys: importance of creating a socially safe environment through social partnership, and collaboration through peerbased interaction(Routledge, 2012) Bademci, H. Özden; Karadayı, Figen E.Street children are the most excluded group of people in any society. The general attitude towards them is to criminalise and pathologise. The ‘‘To-gather with Children Project’’ (TCP) has been developed by the Maltepe University Research and Application Centre for Street Children (SOYAC) in Istanbul and implemented in conjunction with the General Directorate of Social Services and Child Protection Agency (SHC¸EK). SHC¸EK is the core state agency responsible for street children and their protection in Turkey. The TCP started in September 2010. Within the scope of this project, undergraduate psychology students visited SHCEK organisations for three hours on a weekly basis to engage with the children in joint activities that ranged from games and sports to training programmes, including helping the children with literacy skills. In June 2011, in-depth interviews were carried out with the children and their service providers for the purposes of evaluating the project. Findings are discussed from the Sociocultural Activity Theory, Child’s Perspective, and Peer-based Intervention. This paper explores the outcomes of this research, which strongly put forward the importance of government-university partnership, of creating a socially safe environment through social partnership including peerbased intervention in working with street-involved children