Hemşirelik fakültesi son sınıf öğrencilerinin çocuk haklarına ilişkin tutumlarının belirlenmesi
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Haliç Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı hemşire adaylarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarını belirlemek ve sosyo-demografik özelliklerle ilişkisini incelemektir. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, İstanbul’da bulunan bir hemşirelik fakültesinin son sınıfında 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde öğrenim gören 302 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın örneklemini verilerin toplandığı sırada okulda bulunan ve araştırmaya gönüllü katılmayı kabul eden 159 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında “Bilgi Formu” ve “Çocuk Hakları Tutum Ölçeği (ÇHTÖ)” kullanıldı. Verilerin analizinde tanımlayıcı metotlar, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Pearson testi kullanıldı. Öğrencilerin ÇHTÖ puanları yüksek (66-110) olup ortalaması 104,77±6,2 idi. Öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ve çocuk haklarına yönelik eğitim alma durumları ile ÇHTÖ puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmadı (p>0,05). Araştırmamızda öğrencilerin çocuk haklarına yönelik tutumlarının olumlu olduğu ve sosyo-demografik özelliklerinin tutumlarını etkilemediği görüldü. Hemşire adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla daha büyük örneklem gruplarında başka çalışmaların yapılması önerilebilir.
The aim of this study is to determine the attitudes of nurse candidates towards children’s rights and to examine their relationship with socio-demographic characteristics. The population of this descriptive and correlational study consisted of 302 students who studying in the last year of a nursing faculty in Istanbul in the fall semester of the 2017-2018 academic year. The sample of the study consisted of 159 students who were at the school at the time of data collection and voluntarily accepted to participate in the study. “Information Form” and “Children’s Rights Attitude Scale (CRAS)” were used to collect data. Descriptive methods, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Pearson Correlation test were used for analysis. The students’ CRAS scores were high (66-110), with a mean of 104,77±6,2. No statistically significant correlation was found between the socio-demographic characteristics of the students and their education about children’s rights and the mean score of CRAS (p>0,05). In our study, it was seen that students have a positive attitude towards children’s rights and their socio-demographic characteristics do not affect their attitudes. It may be suggested to conduct other studies with larger sample groups for the purpose of determining the attitudes of nurse candidates geared toward children’s rights.
The aim of this study is to determine the attitudes of nurse candidates towards children’s rights and to examine their relationship with socio-demographic characteristics. The population of this descriptive and correlational study consisted of 302 students who studying in the last year of a nursing faculty in Istanbul in the fall semester of the 2017-2018 academic year. The sample of the study consisted of 159 students who were at the school at the time of data collection and voluntarily accepted to participate in the study. “Information Form” and “Children’s Rights Attitude Scale (CRAS)” were used to collect data. Descriptive methods, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Pearson Correlation test were used for analysis. The students’ CRAS scores were high (66-110), with a mean of 104,77±6,2. No statistically significant correlation was found between the socio-demographic characteristics of the students and their education about children’s rights and the mean score of CRAS (p>0,05). In our study, it was seen that students have a positive attitude towards children’s rights and their socio-demographic characteristics do not affect their attitudes. It may be suggested to conduct other studies with larger sample groups for the purpose of determining the attitudes of nurse candidates geared toward children’s rights.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Çocuk, Çocuk hakları, Hemşirelik, Öğrenciler, Tutum, Child, Children’s rights, Nursing, Students, Attitude
Kaynak
Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
5
Sayı
2
Künye
Erkut, Z., Saygın, B., Afşar, N. ve Yıldız, S. (2022). Hemşirelik fakültesi son sınıf öğrencilerinin çocuk haklarına ilişkin tutumlarının belirlenmesi / Determination of attitudes towards children’s rights of nursing faculty senior students. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), s.61-71.