Aidiyet hissinden bağlanma kuramına: SOYAÇ modeli

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

Eylül 2023

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

T.C.Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) modelinde çalışmaların hem kolektif iyileşmeye hem de bireysel iyileşmeye yönelik katkılarından söz etmek mümkün. Öncelikle bireysel iyileşme için Bowlby'nin bağlanma kuramını esas alabiliriz. Bu kuramda bireyin doğuştan getirdiği bağlanma eğiliminin hayatta kalmasına ve dış dünyayla ilişki kurarak kendinden bir başkasına temas etmesine olanak sağladığı belirtilmektedir. Bowlby’nin bağlanma kuramına göre birey ilk doğduğu andan itibaren bakım vereniyle kurmuş olabileceği ilişkiyi içselleştirip çevresine ve kendisine dair zihninde ilişkisel temsiller oluşturabilmektedir. Bu temsiller yaşamının ilerleyen dönemlerinde bireyin öteki bireylerle kuracağı ilişkilere dair bir pusula oluşturulmasında öncülük edecektir (Furman vd., 2002). Bu ilişki ve bağlanma nesnesi bebekken bakım veren olurken bireyin ilerleyen yaşamında farklı bağlanma nesneleri olarak hayatında yer alabilir. Bağlanma sürecini insanın kendisi için önemli olan bir ötekiyle güçlü duygusal bağlar kurma eğilimi olarak tanımlamak mümkün. SOYAÇ modelinde ise bireysel kurulan bağın önemi hem üniversite öğrencisi olan gönüllüler ile yapılan düzenli süpervizyonlarla hem de çocuklar ve gönüllüler arasında kurulan bağın sadece bireysel bir çatı altında kalmadan grup ve toplum temelli yaklaşım ile farklı disiplinler arasında oluşturulan atölyeler ile desteklenmiştir. Aidiyet duygusu bireyin toplum içerisinde iyi oluş haline ve ruh sağlığına dair önemli göstergelerden biridir (Hill, 2006; Mellor vd., 2008). SOYAÇ projelerinin de çocukların aidiyet duygusuna önemli katkısının olduğu düşünülmektedir. Öncelikle SOYAÇ’a dahil olup onun bir parçası olarak kendilerini ifade edişleriyle sonra farklı fakülteler içerisinde sanatsal atölyeler ve sosyal bilimler atölyelerine katılarak Maltepe Üniversitesi’nin bir parçası olmaları buna örnek gösterilebilir. Bununla birlikte SOYAÇ projeleri çocukların toplumda farklı alanlarda konumlanabilmelerine olanak sağlamıştır. Söz gelimi çocukların proje bazında sivil savunma eğitimlerinde yer almaları ve burada arama kurtarma ekiplerinde “kurtaran” rolünü üstlenmeleri gibi örneklerde, SOYAÇ çocuklara toplumsal olarak farklı bir konumlanma deneyimi sunmuştur. Hem bireysel hem de bir grubun üyesi olarak kurulan ilişkilerin projeye dahil olan öğrenciler ve gönüllü üniversite öğrencileri üzerindeki etkisinden söz edilebilir. Bireyin çevresiyle kurduğu ilişkilerin ve toplumun bir parçası olarak (Meredith vd., 2011) kendini konumlandırdığı süreçlerin bireyin psikolojik sağlamlık sürecinde önemli bir etkisi olduğu ifade edilmektedir (Fraser ve Pakenham, 2009). Sosyal bilimler alanı, insan ve toplumla ilgilendiği için öğrenci olarak saha çalışmalarında yer almak, gözlem yapmak ve projelerde toplumla birebir ilişki kurabilmek eğitim sürecinin önemli bir parçasıdır. SOYAÇ psikoloji bölümü öğrencilerini Üniversite ortamında eğitim ve süpervizyonlarla desteklemektedir, bireyi bulunduğu çevre ve toplumla birlikte ele alma konusunda alan açması, psikoloji alanına önemli bir katkı sağlamaktadır. Sosyal sorumluluk projelerinin üniversitelerin bünyesinde bulunmasıyla projelerin disiplinler arası ele alınmasına ve teorinin deneyimlenmesine alan oluşturmaktadır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Bağlanma Kuramı, Multidisipliner Yaklaşım, Aidiyet Duygusu, Birey ve Toplum

Kaynak

Kolektif iyileşme olmadan bireysel iyileşme mümkün mü? Sosyokültürel yaklaşımla travma bilgisine dayalı toplum temelli çalışmalar, SOYAÇ 14. yıl belgesel özel gösterimi ve sempozyumu özet bildiri kitabı (10 Ekim 2023)

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Tulpar, Leyla Burçe.(2023). Aidiyet hissinden bağlanma kuramına: SOYAÇ modeli, SOYAÇ (Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi), T.C. Maltepe Üniversitesi, s.23-24.