Okuldayız Üsküdar: Travma Bilgisine Dayalı Okul Temelli Toplum Çalışmaları SOYAÇ Modeli Sempozyumu ''Bildiri Özetleri''

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2021

Yazarlar

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Risk altındaki çocuklar/gençler ve aileleriyle Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) tarafından 2010 yılından bu yana disiplinlerarası, kurumlararası, uluslararası işbirlikleriyle travma bilgisine dayalı çalışmalar gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmalarda öğretim elemanlarının ve üniversite öğrencilerinin yanı sıra başta çocuklar/gençler olmak üzere onların aileleri, alanda çalışanlar başta olmak üzere sürecin tüm paydaşlarının aktif katılımlarıyla tüm üyeleri için kapsayıcı terapötik bir topluluk yaratılması hedeflenmektedir. ‘Okuldayız Üsküdar Projesi’ SOYAÇ ve Üsküdar Kaymakamlığı işbirliğiyle Temmuz 2019’dan bu yana devam etmektedir. Üsküdar Romanları Platformu, projenin en önemli paydaşlarındandır. Projede, SOYAÇ tarafından yüksek risk altındaki çocuk ve gençlerin topluma kazandırılmaları için geliştirilen “bağlanma ilişkisinin tesisi yoluyla akran temelli terapötik yaklaşım” modeli ile çalışılmıştır. Bu yaklaşım, travma bilgisine ve bütüncül okul çalışması anlayışına dayalı, okul tabanlı ve toplum merkezli disiplinlerarası ve kurumlararası çalışma prensibini benimsemektedir. Proje faaliyetleri sınıf öğretmenleri için oluşturulan ve kolaylaştırıcılığını Maltepe Üniversitesi Beden Psikoterapisi Sertifikalı Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programına devam eden psikologların yaptığı sınıf ekipleri tarafından gerçekleştirilmiştir. Ekipler, psikoloji, sosyal hizmet, hemşirelik, beslenme ve diyetetik, felsefe ve çocuk gelişimi gibi farkı disiplinlerden lisans ve lisansüstü programlara devam eden 170 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. COVİD-19 pandemi koşullarında yüz yüze ve çevrimiçi faaliyetlerle sürdürülen çalışmalarda üniversite öğrencilerine 36 öğretim üyesi tarafından danışmanlık ve süpervizyonu desteği verilmiştir. Kimi kaynaklarda sosyal adaletin sevgi dolu bir farkındalıkla eylemde bulunma olarak tanımlanması ve umutsuzluğun sosyal adaletin önündeki en büyük engel olarak gösterilmesi anlamlıdır. SOYAÇ çalışmalarının odağında travma değil, kişilerin güçlü yanları, öz-kaynakları vardır. SOYAÇ Modelinde “uzman/yardım eden” ve “yardım alan” gibi keskin bir ayrım yoktur. Nitekim ayrışma da bir travma belirtisidir. Her uygulama projesi aynı zamanda bir sosyal eylem araştırması özelliğini taşımaktadır. Topluluğun değişen ihtiyaçlarına dinamik ve esnek bir yaklaşımla mevcut kaynaklar ile ivedilikle yanıt verilmeye çalışılmaktadır. Topluluk üyelerinin duyulduklarını, görüldüklerini ve parçası olduklarını hissettikleri, dayanışma içinde katılımcı oldukları bir topluluğun yaratılmasının amaçlandığı SOYAÇ Projelerinin adları da bu birlik ilkesine vurgu yapmaktadır: ‘Çocuklarla Birlikte’, ‘Gençler için Gençlerle’, ‘Liseden Üniversiteye Gençler Birlikte’, ‘Okuldayız Nişantepe’, ‘Okuldayız Üsküdar’. Gizli salgın olarak da kabul edilen çocukluk çağı travmaları sadece bireyi ilgilendiren bir problem değildir. Epigenetik araştırmaları bedene kaydolan travmaların bireyler, aileler, toplumlar ve kuşaklar üzerindeki kümülatif etkisini ortaya koymaktadır. İlişkilerin nörobiyolojisi sinir sistemlerimiz aracılığıyla birbirimizle bağlantı içinde olduğumuzu, birbirimizden sürekli olarak etkilendiğimizi ve birbirimizi etkilediğimizi ortaya koymaktadır. COVİD-19 Salgını hepimizin birbirine bağlı olduğunun en somut örneğidir. İçselleştirilmeyen, bedenlenmeyen bir değişim gerçek bir değişim olmadığı gibi, değişim ancak kollektif olduğunda kalıcı, köklü bir değişimden söz etmek mümkün olmaktadır. Yükseköğrenimle toplum temelli uygulamaları birleştiren SOYAÇ Modeli, tıptan felsefeye, psikolojiden sosyal hizmete çeşitli bölümlerden öğretim üyelerinin danışmanlığında üniversite öğrencilerinin mesleki yetkinliklerinin yanı sıra şefkat sahibi, vicdan sahibi ve toplumun gerçekleri ile tanışmış profesyoneller olarak topluma katılmalarına, şefkatli bir toplum yaratılmasına katkı sunmaktadır. ‘Okuldayız Üsküdar Projesi’ kapsamında SOYAÇ Modeli, UNESCO Öğretmenler için Çalışma Gücü tarafından Kasım 2019'da Dubai’de 12.’si düzenlenen Politika Diyaloğu Forumu'nda, yenilikçi uygulamalar arasında gösterilmiştir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Travma bilgisi, Okul temelli toplum çalışması, Üniversite ve toplum, Çocuk ve felsefe, Süpervizyon desteği, Klinik psikoloji, Karşılıklı dokunma, İletişim becerisi, İyileştirici kominite, İletişim, SOYAÇ, SOYAÇ modeli, Akran temelli terapötik destek, Roman eğitim gönüllüsü, Sosyal çalışma, Etki şimdi, Potansiyelin farkına varmak, Merak ve düşünce, Okul terki, Disiplinlerarası yaklaşım, Okul sağlığı hemşireliği, Okul beslenme çalışması, Anne-baba destek grupları, Tıp fakültesi, Viola Spolin, Doğaçlama atölye, Öğretme ve öğrenme, Edebiyat ve sinema, Beden odaklı öğretmen, Psikososyal etki grubu

Kaynak

Okuldayız Üsküdar: Travma Bilgisine Dayalı Okul Temelli Toplum Çalışmaları SOYAÇ Modeli Sempozyumu ''Bildiri Özetleri''

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Aydoğan, E. ve Arslan, M. B. (ed.). (2021). Okuldayız Üsküdar: Travma Bilgisine Dayalı Okul Temelli Toplum Çalışmaları SOYAÇ Modeli Sempozyumu ''Bildiri Özetleri'' İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.