How to prepare nursing students to deal with violence? A literature review

dc.contributor.authorPinto, Maria Rosario
dc.contributor.authorSarroeria, Cassilda
dc.contributor.authorCunha, Fatima
dc.date.accessioned2024-07-12T21:59:22Z
dc.date.available2024-07-12T21:59:22Z
dc.date.issued2020en_US
dc.departmentMaltepe Üniversitesi, Rektörlüken_US
dc.description.abstractIntroduction: The World Health Organization says that annually more than 1.5 million people worldwide lose their lives due to violence, many more suffer from health problems resulting from acts of interpersonal violence. Although a global approach, it requires health professionals to develop interventions aimed at preventing violence, identifying and developing interventions to support victims. At the same time, health professionals are exposed to physical or psychological aggression in the workplace, so the development of skills to deal with violence should be a priority in the curricula, namely in nursing education and training. Objective: Analyse strategies that promote the development of competences in nursing students to deal with situations of violence. Methods: Database search – PubMed; ProQuest; EBSCOhost: full text; published between 2015 and 2019; Language: English, Portuguese, Spanish; keywords and boolean logic (Violence) and (Students, Nursing); searched in the title/ abstract. Articles selected by two researchers investigators. Results: Identified 78 articles, selected 10, after application of inclusion/exclusion criteria. Educative strategies identified: a) simulation [violence to elderly; intimate partners and in workplace]; b) Study cases [sexual violence, aggression management program]; c)learning [violence prevention]; d) educational program [bullying at workplace, violence against women]; e) training program related with gender violence; f) evaluation of beliefs and attitudes inventory in domestic violence. Conclusion: There is an emphasis on face-to face strategies in the teaching-learning process. The simulation with the inclusion of different scenarios and themes was the most reported strategy, showing the potential to help under and post-graduate students to deal with cases of violence. The identified strategies allowed to improve personal and clinical competencies, for which they have the potential to be incorporated in the nursing curriculum.en_US
dc.description.abstractGiriş: Dünya Sağlık Örgütü, dünya çapında yılda 1.5 milyondan fazla insanın şiddet nedeniyle hayatını kaybettiğini, birçoğunun kişilerarası şiddet eylemlerinden kaynaklanan sağlık sorunlarından mustarip olduğunu söylemektedir. Küresel bir yaklaşım olmakla birlikte, sağlık profesyonellerinin şiddeti önlemeye, mağdurları desteklemek için müdahaleleri belirlemeye ve geliştirmeye yönelik müdahaleler geliştirmelerini gerektirmektedir. Aynı zamanda, sağlık çalışanları işyerinde fiziksel veya psikolojik saldırganlığa maruz kalmaktadır, bu nedenle şiddetle başa çıkma becerilerinin geliştirilmesi müfredatta, yani hemşirelik eğitimi ve öğretiminde bir öncelik olmalıdır. Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin şiddet durumlarıyla başa çıkmak için yeterliliklerinin geliştirilmesini destekleyen stratejileri analiz etmektir. Yöntemler: Veri tabanı arama - PubMed; ProQuest; EBSCOhost: tam metin; 2015-2019 yılları arasında yayınlanan; Dil: İngilizce, Portekizce, İspanyolca; anahtar kelimeler ve boole mantığı (Şiddet) ve (Öğrenciler, Hemşirelik); başlık / özet arandı. İki araştırmacı-araştırmacı tarafından se çilen makalelerdir. Bulgular: Dahil etme / hariç tutma kriterlerini uyguladıktan sonra seçilen 10 makale tanımlandı. Belirlenen eğitim stratejileri: a) simülasyon [yaşlılara şiddet; samimi ortaklar ve işyerinde]; b) Çalışma vakaları [cinsel şiddet, saldırganlık yönetimi programı]; c) öğrenme [şiddetin önlenmesi]; d) eğitim programı [işyerinde zorbalık, kadınlara karşı şiddet]; e) toplumsal cinsiyet şiddeti ile ilgili eğitim programı; f) aile içi şiddette inanç ve tutum envanterinin değerlendirilmesi. Sonuç: Öğretme-öğrenme sürecinde yüz yüze stratejilere vurgu yapılmaktadır. Farklı senaryoların ve temaların dahil edilmesiyle yapılan simülasyon, bildirilen en yüksek stratejidir ve yüksek lisans öğrencilerinin şiddet vakalarıyla başa çıkmalarına yardımcı olma ve lisansüstü öğrencilere yardımcı olma potansiyelini göstermektedir. Belirlenen stratejiler, hemşirelik müfredatına dahil olma potansiyeline sahip oldukları kişisel ve klinik yeterlilikleri geliştirmeye izin verilmektedir.en_US
dc.identifier.citationPinto, M.R., Sarroeria, C. ve Cunha, F. (2020). How to prepare nursing students to deal with violence? A literature review / Hemşirelik öğrencilerini şiddete karşı nasıl hazırlayabiliriz?. International Faculty of Nursing Student Congress 2020, Maltepe Üniversitesi. s. 90-91.en_US
dc.identifier.endpage91en_US
dc.identifier.isbn978-605-2124-33-8
dc.identifier.startpage90en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/8939
dc.language.isoenen_US
dc.publisherMaltepe Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofInternational Faculty of Nursing Student Congress 2020en_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Konferans Öğesi - Başka Kurum Yazarıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY08126
dc.titleHow to prepare nursing students to deal with violence? A literature reviewen_US
dc.title.alternativeHemşirelik öğrencilerini şiddete karşı nasıl hazırlayabiliriz?en_US
dc.typeConference Object
dspace.entity.typePublication

Dosyalar