okulöncesi öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretim konusundaki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri
Küçük Resim Yok
Tarih
2016
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Mersin Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, bir vakıf üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan okulöncesi öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretimle ilgili öz-yeterlik düzeylerine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araşırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2015–2016 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ilindeki bir vakıf üniversitesinde okul öncesi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 120 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Gönüllü olan 96 öğretmen adayının tümü örnekleme dâhil edilmiştir. Araştırmada nicel veri analizi kullanılmış olup, veriler araştırmacı tarafından geliştirilen “Farklılaştırılmış Öğretim Anketi” yoluyla toplanmıştır. Araştırmada veriler SPSS 16.0 paket programında frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve ki-kare ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre okulöncesi öğretmen adayları kendilerini farklılaştırılmış öğretimle ilgili konulla ilgili çoğunluğunla yeterli bulmaktadır. Üst düzey öğrencilere öğrenme faaliyetleri hazırlayabilme, her düzeydeki öğrenciye göre dersi basamaklayabilme, öğrencilerin tümünü motive edebilme, öğrencilerin görüşünü alarak plan hazırlayabilme konularında ise kendilerini yetersiz görmektedirler. Üst düzey öğrencilere öğrenme faaliyetleri hazırlayabilme, her düzeydeki öğrenciye göre dersi basamaklayabilme, öğrencilerin tümünü motive edebilme, öğrencilerin görüşünü alarak plan hazırlayabilme konularında kendilerini yetersiz görmektedirler. Okulöncesi öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretimle ilgili seminere, konferansa vb. eğitimlere katılıp katılmama ve kitap-yayın okuyup okumama durumuna göre farklılaştırılmış öğretime ilişkin öz-yeterlikleri arasında, bazı konularda anlamlı farklılıklar gösterdiği görülmüştür. Araştırmada okulöncesi öğretmen adaylarına, farklılaştırılmış öğretimle ilgili kendilerini yetersiz hissettikleri konularda programlar geliştirmesi önerilmektedir.
The purpose of this study is to investigate and reveal the self-efficiency levels of the preschool teacher candidates studying at the Educational Faculty of a Foundation University in Differentiated Education based on their viewpoints. The Scanning Method was used in this study. The universe of the study consists of the 120 preschool teacher candidates studying at the Educational Faculty of a Foundation University in Istanbul in 2015-2016 Academic year. 96 volunteering teacher candidates were included in the study. The Quantitative Data Analysis was used in the study, and the data were collected with the “Differentiated Education Questionnaire”, which was developed by the author of the study. The data in the study were analyzed with frequency, percentage, arithmetic averages, and Chi-Square. According to the results of the study, the preschool teacher candidates consider themselves as sufficient in many of the items of Differentiated Education. They find themselves as being insufficient in some parts of the application of the Differentiated Education. They consider themselves as being insufficient in items such as preparing educational activities for upper-level students, layering the class according to students from each level, motivating all students, preparing plans by receiving the opinions of the students. There were significant differences between the status of the preschool teacher candidates according to receiving seminars, conferences, etc. on Differentiated Education, having read books-publications, and using selfefficiency in Differentiated Education. The topics in which the preschool teacher candidates feel themselves as being insufficient must be provided in the curriculum.
The purpose of this study is to investigate and reveal the self-efficiency levels of the preschool teacher candidates studying at the Educational Faculty of a Foundation University in Differentiated Education based on their viewpoints. The Scanning Method was used in this study. The universe of the study consists of the 120 preschool teacher candidates studying at the Educational Faculty of a Foundation University in Istanbul in 2015-2016 Academic year. 96 volunteering teacher candidates were included in the study. The Quantitative Data Analysis was used in the study, and the data were collected with the “Differentiated Education Questionnaire”, which was developed by the author of the study. The data in the study were analyzed with frequency, percentage, arithmetic averages, and Chi-Square. According to the results of the study, the preschool teacher candidates consider themselves as sufficient in many of the items of Differentiated Education. They find themselves as being insufficient in some parts of the application of the Differentiated Education. They consider themselves as being insufficient in items such as preparing educational activities for upper-level students, layering the class according to students from each level, motivating all students, preparing plans by receiving the opinions of the students. There were significant differences between the status of the preschool teacher candidates according to receiving seminars, conferences, etc. on Differentiated Education, having read books-publications, and using selfefficiency in Differentiated Education. The topics in which the preschool teacher candidates feel themselves as being insufficient must be provided in the curriculum.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Farklılaştırılmış öğretim, Öğretmen eğitimi programı, Okulöncesi eğitimi, Differentiated education, Curriculum of teacher training, Preschool education
Kaynak
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
12
Sayı
3
Künye
Aşiroğlu, S. (2016). Okulöncesi öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretim konusundaki öz-yeterliklerine ilişkin görüşleri / The viewpoints of preschool teacher candidates on their self-efficiency levels in differentiated education. 12(3), s. 948-960.