Uluslararası Dijital Kimliklerimizin 50. Yıl Dönümü Sergisi
Küçük Resim Yok
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bundan 50 yıl önce, 1971 yılının sonlarında Ray Tomlinson (1941-2016) bir ağ üzerinden belirli bir kullanıcıya elektronik posta göndermeyi başardı. Elektronik postanın hangi kullanıcıya gönderileceğini tanımlarken @ sembolünü kullandı. İlk kez antik metinlerde rastlanan, sonrasında ticari bir işaret olarak kullanılan sembol bu kez kullanıcı adı ve adresi bağlamak için kullanıldı. Böylelikle ağlarda kim olduğumuzu ve nerede bulunduğumuzu tanımlayan bir sembol halini aldı. Kendimizi tanımlamamızın alternatif bir yönü olarak yaşamımızda yer alan dijital kimliklerimiz, ağlardaki varoluşumuzun yarım asırlık deneyimi sonrasında, bugün pek çoğumuzun benliklerinin olağan bir bölümünü meydana getirdi. Dijitalin gündelik hayatımıza yansıyan gelişmelerinin yanı sıra kimi zaman övgü kimi zamansa eleştiri içeren akademik yaklaşımlarla, sanat üretimleriyle ve hatta marka iletişimi çalışmalarıyla odak noktası olarak belirginleştiği de gözlemlendi. Ayrıca ağ içerisindeki konumumuz coğrafi koşullardan bağımsızlaşarak evrensel bir konum daha kazandı. Bu algı değişimiyle beraber aynı anda dünyanın pek çok bölgesine erişim sağlayarak iletişim kurduğumuzda dil, kültür ve kimlik sorunsalları yapı söküme uğramaya başladı; sınırları ortadan kaldırdı. Postmodern dönemde dilin yapı söküme uğramasının yanı sıra çoğulculuk, küreselleşme, melez kültür, sanallık, dijitalleşme ve gerçekliğin sorgulanışı gibi nedenlerle dilin, kültürün ve kimliğin kendi içerisindeki ayrımları belirsizleşti. Bu yeni çok kültürlü, çok sesli ve çok dilli ortamda kurduğumuz diyaloglarla kendi dijital kimliklerimizi keşfetmeye başladık. Çağdaş kuramcılar ve sanatçılar bu belirsizlik ortamını yaptıkları çalışmalarla sorgularken diğer taraftan teknolojinin ilerlemesiyle de sanatın disiplinler arası bir ifade biçiminden yola çıkarak teknolojiyle ortak bir program izlediği ve yeni tekniklerle üretimlerini çeşitlendirdiği örneklerle daha fazla karşılaşıldı. Çağdaş sanat düşüncesiyle sanat olgusu daha geniş bir yelpazede değerlendirilmeye başlandı. Bu yelpazenin önemli bir parçasını oluşturan dijital sanat ise, mühendisliği, istatistiği, iletişimi, felsefeyi, psikolojiyi ve başka pek çok bilimi bir araya getiren ve kendi içerisinde alt başlıkları olan disiplinler arası ifade biçimlerinden oluşan bir alan olarak özellikle 2000’ler sonrası sanat ortamında yerini aldı. @ İşaretinin 50. Yılında Maltepe Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü olarak Çizgitsin Dijital Galerimizde dijital sanat kapsamında çevrimiçi sergi düzenlemek arzusundayız.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
dilin yapı sökümü, çoğulculuk, küreselleşme, melez kültür, sanallık, dijitalleşme, gerçeklik, kültür, dil, kimlik
Kaynak
Uluslararası Dijital Kimliklerimizin 50. Yıl Dönümü Sergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Özsu, A.C., Kireçci, A.N., Atal, D.C. vd. (Düzenleme kurulu). (2022). Uluslararası Dijital Kimliklerimizin 50. Yıl Dönümü Sergisi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.