Toplum temelli klinik psikoloji eğitiminde dayanışma ve ilişkisel öğrenme: SOYAÇ örneği

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

Eylül 2023

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

T.C.Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Günümüzde klinik-toplum psikolojisi alt alanının değerleriyle yola çıkan toplum temelli çalışmaların lisansüstü psikoloji eğitimleri ile bütünleştirilmesi oldukça seyrek rastlanan bir uygulamadır. Türkiye’de Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ) klinik psikoloji yüksek lisans eğitimine toplum temelli çalışmaları klinik-toplum psikolojisi anlayışıyla dahil eden bilinen tek merkezdir. Bu özelliği sayesinde SOYAÇ, toplumun gerçekleri ile öğrenciyi disiplinler arası ve deneyimsel öğrenme fırsatı sunan uygulamalı bir eğitim kapsamında buluşturmaktadır. Klinik psikoloji uygulama ve eğitiminde çağın ihtiyacı ve gidişatı toplum temelli yaklaşımlara yönelik görünmektedir (Akhurst, 2017; Frankish, 1999). Bu ihtiyaca cevap veren SOYAÇ, psikoloji mezunları tarafından lisansüstü klinik psikoloji eğitimine Maltepe Üniversitesinde devam etmeyi tercih etme açısından büyük bir rol oynamıştır. Benim gibi birçok mezun SOYAÇ’la tanıştığından beri yıllarca gönüllü katılımını ve kurumla olan bağlarını sürdürmektedir. Klinik-toplum psikologları toplumla çalışırken kişilerin kolektif eylemde bulunmalarını ve ruh sağlıklarına katkı sağlamayı hedefler ve toplum içindeki organik gruplar ile çalışırlar (Iscoe vd, 1977; Orford, 1998). Çalışmalarında zayıflıklara değil güçlü yanlara odaklanırlar, birlik olan bir topluluk oluşturmayı hedeflerler (Orford, 1998). Dayanışma ruhunu ana odağına alan bu yaklaşım sayesinde projede yer alan her kesim, yani hem toplum hem de uzmanlar, bir arada olmanın getirdiği dayanıklılığı deneyimleme fırsatına sahip olmaktadır. Toplumda çalışırken zor bir deneyimden geçen uzman, ekip arkadaşlarının dayanışmasına sahip olduğunu bilmektedir. Ekip ruhuyla sahaya çıkan SOYAÇ grubu, önce kendileri birlik olmakta, ardından bu topluluk ruhuyla toplumu kapsamaya adım atmaktadır. Dayanışmanın verdiği dayanıklılıktan güç alarak sahaya çıkan klinik psikoloji stajyerleri için bu deneyim cesaretlendirici, eğitici ve öğretici bir yapıya sahip olmaktadır (Erkol vd, 2023). Okul atmosferinde ve ekip arkadaşlarıyla güven ilişkisi içerisinde yer almak SOYAÇ’ın temel aldığı ilişkisel kuramın da işaret ettiği üzere öğrenme deneyimine alan açmaktadır (Hasateş vd., 2021; Youell, 2015). Terapistin kapsama ve tutma işlevleri bu güvenli ortamı sağlamak için temel gerekliliklerdendir (Winnicott, 1965; Bion, 1962). SOYAÇ’ta ise kapsayıcı güvenli ortam sırasıyla birbirini kapsar şekilde Üniversite çatısı, üniversitedeki öğretim üyeleri ve süpervizörler, lisansüstü stajyer öğrenciler ve toplum olarak ilerleyerek geniş bir kapsama alanından ilişkisel öğrenmeye ve psikolojik iyileşmeye alan açmaktadır. SOYAÇ projelerindeki kapsayıcı yapıyı yansıtan üniversite-toplum iş birliği anlayışının önemi birçok araştırma tarafından ortaya konmuştur (Bademci vd. 2015; Kardaş vd., 2022; Warfa vd., 2022). Klinik-toplum psikolojisi değerleriyle yola çıkan bir projede ilgili kuramlar çerçevesinde klinik psikolog olarak yer almanın kişisel, kişilerarası ve profesyonel anlamda katkıları uygulamadan örneklerle açıklanmaktadır.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Klinik Psikoloji Eğitimi, İlişkisel Öğrenme, Ekip Çalışması, Dayanışma

Kaynak

Kolektif iyileşme olmadan bireysel iyileşme mümkün mü? Sosyokültürel yaklaşımla travma bilgisine dayalı toplum temelli çalışmalar, SOYAÇ 14. yıl belgesel özel gösterimi ve sempozyumu özet bildiri kitabı (10 Ekim 2023)

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Erkol, Ecem. (2023). Toplum temelli klinik psikoloji eğitiminde dayanışma ve ilişkisel öğrenme: SOYAÇ örneği, SOYAÇ (Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar İçin Uygulama ve Araştırma Merkezi), T.C. Maltepe Üniversitesi, s.15-17.