Postgraduate nursing students’; opinions on evidence-based practices: qualitative study
dc.authorid | 0000-0001-9972-3273 | en_US |
dc.contributor.author | Yurt, Seher | |
dc.contributor.author | Kolaç, Nurcan | |
dc.contributor.author | Şadi, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T21:19:58Z | |
dc.date.available | 2024-07-12T21:19:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.department | Maltepe Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokulu | en_US |
dc.description.abstract | AIM: This study was performed in order to have knowledge about the nursing students’ opinions receiving postgraduate education about evidence-based practices. MATERIALS AND METHODS: This qualitative research was carried out with nursing students who were doing a masters degree in the nursing department of a foundation university in the Anatolian side of Istanbul province between January and February 2019. The typical situation sampling method was used in the selection of students to participate in focus group interviews. A total of 11 students participated voluntarily in a single group focus group interview. In the research performed with interpretive, thematic analysis framework, “discourse analysis” method was used as data analysis. In the first stage of data analysis, all the conversations in the voice recorder were analyzed by way of converting them into words. Then, the analysis was evaluated by way of using the observation notes taken during the focus group interviews. FINDINGS: According to the results of qualitative assessment after focus group interviews with nursing postgraduate students: A) What the students understand from the evidence, B) Meanings attributed to the expression of evidence-based practices in nursing, C) The three main categories of the obstacles/opportunities experienced in evidence-based practices in nursing were created by the researchers. As a result of the research, three main themes and eight sub-themes were reached. Main themes are associated with getting accurate results, thoughts of the workplace environment, opportunities/ individual difficulties in the field. The subthemes are objective information, trust/benefit, communication with colleagues, conventional view/resist to new, team incompatibility, the disinterest of young colleagues and obstacles. CONCLUSION: Nursing students receiving postgraduate education are aware of the importance of evidence-based practices for nursing and believe in its importance. However, it was determined that they did not have any experience about evidence-based practice in the clinical environment where they work, and they met with various obstacles, both individual and institutional, and because of the team members. | en_US |
dc.description.abstract | AMAÇ: Lisansüstü eğitim alan hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı uygulamalar hakkındaki görüşleri konusunda bilgi sahibi olmak amacıyla yapılmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Bu niteliksel araştırma Ocak – Şubat 2019 tarihleri arasında İstanbul ili Anadolu yakasında eğitim gören bir vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümünde yüksek lisans yapan hemşirelik öğrencileri ile yapılmıştır. Odak grup görüşmelerine katılacak öğrencilerin seçiminde tipik durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Tek grup odak grup görüşmesine toplam 11 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Yorumlayıcı, tematik analiz çerçevesi ile yapılan araştırma da veri analizi ‘söylem analizi’ yöntemi kullanılmıştır. Veri analizinin ilk aşamasında ses kayıt cihazındaki tüm konuşmalar kelime kelime yazıya dönüştürülerek çözümlenmiştir. Daha sonra odak grup görüşmeleri sırasında tutulan gözlem notlarından da faydalanılarak çözümlemeler değerlendirilmiştir. BULGULAR: Hemşirelik yüksek lisans öğrencileri ile yapılan odak grup görüşmeleri sonrasında yapılan kalitatif değerlendirme sonuçlarına göre: A) Öğrencilerin kanıttan ne anladıkları, B) Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalar ifadesine yüklenen anlamlar, C) Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalar konusunda yaşadıkları engeller /fırsatlar olmak üzere üç ana kategori araştırmacılar tarafından oluşturulmuştur Araştırma sonucunda üç ana tema ve sekiz alt temaya ulaşılmıştır. Ana temalar; doğru sonuç almak, iş yeri ortamına ait düşünceler, alanda fırsatlar/ bireysel güçlüklere ilişkindir. Alt temalar ise nesnel bilgi, güven/ yarar, meslektaşlarla iletişim, geleneksel görüş / yeniye direnç gösterme, ekip uyumsuzluğu, genç meslektaşların ilgisizliği ve engellerdir SONUÇ: Lisansüstü eğitim alan hemşirelik öğrencileri, kanıt temelli uygulamaların hemşirelik için önemli olduğunun farkındadırlar ve önemine inanmaktadırlar. Fakat öğrencilerin tümünün, çalıştıkları klinik ortamında kanıt temelli herhangi bir uygulama görmedikleri, hem bireysel hem kurumsal, hem de ekip üyeleri ile ilgili olarak çeşitli engeller yaşadıkları tespit edilmiştir. | en_US |
dc.identifier.citation | Yurt, S. , Kolçak, N. , Şadi, D. (2019). Postgraduate nursing students’; opinions on evidence-based practices: qualitative study / Lisansüstü hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı uygulamalar hakkındaki görüşleri. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12415/5194 | |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Maltepe Üniversitesi | en_US |
dc.relation.ispartof | Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Uluslararası Konferans Öğesi | en_US |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.snmz | KY08380 | |
dc.subject | Evidence-based practice | en_US |
dc.subject | Nurse | en_US |
dc.subject | Opinions | en_US |
dc.subject | Kanıta dayalı uygulama | en_US |
dc.subject | Hemşire | en_US |
dc.subject | Görüşler | en_US |
dc.title | Postgraduate nursing students’; opinions on evidence-based practices: qualitative study | en_US |
dc.title.alternative | Lisansüstü hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı uygulamalar hakkındaki görüşleri | en_US |
dc.type | Conference Object | |
dspace.entity.type | Publication |