Sosyal hizmet eğitiminde engellilik
Tarih
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
Özet
Amaç ve Kapsam: Bu çalışmada sosyal hizmet eğitiminde engelliliğin yeri ve görünümü tartışmaya açılacaktır. Sosyal hizmet eğitimi literatüründe engelliliğin, engelliliğe ilişkin farklı teorik yaklaşımlar, öğrenme ortamı ve program yapısını değerlendirme gibi çeşitli boyutlar üzerinden çalışıldığı görülmektedir. Bu çalışma, kapsayıcılığı ve erişilebilirliği esas alan bir perspektiften engelliliğin sosyal hizmet eğitimindeki yerini tartışmaya açmayı amaçlamaktadır. Bu amaca ulaşmak için engelliliğin sosyal hizmet eğitimi kapsamındaki teorik görünümleri, sosyal hizmet eğitiminde uygun öğrenme ortamı, ölçme-değerlendirme ve öğretim kaynakları üzerinden bir değerlendirme yapılacaktır. Kuramsal/Kavramsal Çerçeve: Sağlamcı bakış uzun süre boyunca engelliğe ilişkin perspektifi önemli ölçüde etkilemiştir. Ancak günümüzde sosyal hizmet eğitiminde engelliliğin konumu için sosyal model ya da eleştirel engellilik çalışmaları alternatif yaklaşımlar sunmakta, bu yaklaşımlar sağlamcılık ve engellilik ilişkisini çeşitli perspektiflerden tartışmaya açmaktadır. Bu teorik tartışmaların bir yansıması olarak sosyal hizmet eğitiminde kapsayıcılık ve erişilebilirliği teşvik etmek için engelliliğin çok boyutlu yapısı üzerinde durmak gerekmektedir. Bu durum sosyal hizmet eğitiminde engelliliği; ders içeriği, uygun öğrenme ortamı, ölçme-değerlendirme ve ders materyalleri üzerinden çok boyutlu bir biçimde tartışma ihtiyacını beraberinde getirmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada sosyal hizmet eğitiminde engelliliğin konumu bahse konu perspektife dayalı olarak ders içeriği, öğrenme ortamı, ölçme değerlendirme gibi çeşitli boyutlarda değerlendirilecektir. Sonuç: Sosyal hizmet eğitiminde engelliliğin konumu tartışılması gereken güncel bir meseledir. Amaçları bakımından insan hakları ve sosyal adaleti temel alan bir mesleki disiplinin uygulama alanı kadar eğitim sürecinde de engelliliği çok boyutlu ele alması önem taşımaktadır. Bu tartışma zemini üzerinden sosyal hizmet eğitiminde ders içeriklerine sağlamcılık ve eleştirel engellilik çalışmalarını dahil etmek; eğitim sürecinde kesişimsel bir zeminden deneyimi öne çıkarmak; ölçme-değerlendirme, öğrenme ortamı, öğretim kaynakları ve ders yürütme süreçlerinde erişilebilirlik ve katılımı sağlamak üzerinden gerçekleştirilecek çok boyutlu bir değerlendirme sosyal hizmet eğitiminde engelliliği ilişkisel ve kapsayıcı bir biçimde ele almaya olanak sağlayacaktır.