Pandemi döneminde öz-yönetimli öğrenme becerilerinin duyuşsal deneyimler üzerindeki yansıması
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İstanbul Kültür Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Öz-yönetimli öğrenme becerilerinin duyuşsal boyutu, giderek artan bir öneme sahip olacak uzaktan eğitim deneyimlerinde, önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Araştırmanın amacı pandemi döneminde, üniversite öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin, öğrenme süreçleri üzerindeki duyuşsal yansımalarını incelemektir. Karma yöntem ile kurgulanan çalışmada sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Nicel çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi ile ulaşılmış, lisans düzeyinde öğrenim gören 105 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubuna Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri (ÖYÖB) Ölçeği uygulanmıştır. Ölçek puanları sıralanmış, en yüksek ve en düşük puanları alan beşer katılımcı ile nitel boyut kapsamında yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nicel bulgular için betimsel analiz, nitel bulgular için tematik içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları ÖYÖB düzeyi yüksek olan grubun, pandemi dönemi uzaktan eğitim deneyimlerinde hedef odaklı kalabildiklerine, kendi öğrenme süreçlerini ve pandemi şartlarının yol açtığı zorlayıcı duyuşsal deneyimleri düzenleyebildiklerine işaret ederken; ÖYÖB düzeyi düşük grubun, çevrimiçi öğrenme sürecinden kopma, sürecin dezavantajlarına odaklanma, motivasyonu kaybetme, hedef koyamama, doğru stratejileri seçememe, zamanı yönetememe ve bunlardan kaynaklı olarak yalnız, umutsuz, karamsar ve kaygılı hissetme şeklinde deneyimler aktardıklarını göstermektedir. Bu bulgulardan yola çıkarak, ÖYÖB düzeyinin, çevrimiçi öğrenme sürecinin yarattığı duyuşsal deneyimler üzerinde belirleyici bir rol oynadığı sonucuna varılmıştır.
The affective dimension of self-directed learning skills appears as an essential issue in online education experiences that will become increasingly relevant. The study's purpose is to examine the affective reflections of universitystudents' self-directed learning skills on their learning processes throughout the pandemic. The study depends on the sequential explanatory approach of mixed method research. The convenience sampling approach was used to select 105 undergraduate students for the quantitative research group. Starting with a quantitative inquiry, the study focuses on the points drawing upon the Self-Directed Learning Skills (SDLS) Scale. The qualitative part of the study further explains findings from quantitative section drawing on the interviews of a purposefully selected ten participants. For quantitative data, descriptive analysis was employed, and for qualitative findings, thematic content analysis technique were utilized. The findings showed that the participants with a high SLDS level can stay goal-oriented and motivated, as well as coordinate their own learning processes and strong affective experiences induced by pandemic circumstances. Students in the low SLDS group also reported feeling detached from the online learning process, focusing on the downsides of the process, losing motivation, not being able to create objectives, not being able to pick the proper tactics, not being able to manage time, and feeling lonely, dismal, gloomy, and being nervous as a result. The research reveals that the level of SLDS has a substantial reflection on the affective experiences evoked by the online learning process.
The affective dimension of self-directed learning skills appears as an essential issue in online education experiences that will become increasingly relevant. The study's purpose is to examine the affective reflections of universitystudents' self-directed learning skills on their learning processes throughout the pandemic. The study depends on the sequential explanatory approach of mixed method research. The convenience sampling approach was used to select 105 undergraduate students for the quantitative research group. Starting with a quantitative inquiry, the study focuses on the points drawing upon the Self-Directed Learning Skills (SDLS) Scale. The qualitative part of the study further explains findings from quantitative section drawing on the interviews of a purposefully selected ten participants. For quantitative data, descriptive analysis was employed, and for qualitative findings, thematic content analysis technique were utilized. The findings showed that the participants with a high SLDS level can stay goal-oriented and motivated, as well as coordinate their own learning processes and strong affective experiences induced by pandemic circumstances. Students in the low SLDS group also reported feeling detached from the online learning process, focusing on the downsides of the process, losing motivation, not being able to create objectives, not being able to pick the proper tactics, not being able to manage time, and feeling lonely, dismal, gloomy, and being nervous as a result. The research reveals that the level of SLDS has a substantial reflection on the affective experiences evoked by the online learning process.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Öz-Yönetimli Öğrenme, Duyuşsal Öğrenme, Pandemi Dönemi, Çevrimiçi Öğrenme, Self-Directed Learning, Affective Learning, Pandemic Period, Online Learning
Kaynak
Yaşadıkça Eğitim
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
37
Sayı
1
Künye
Hasgören, S.G. ve Güvercin Seçkin, G. (2023). Pandemi döneminde öz-yönetimli öğrenme becerilerinin duyuşsal deneyimler üzerindeki yansıması / Reflection of self - directed learning skills on affective experiences during the pandemic period. 37(1), s. 183-202.