İş kazalarının önlenmesinde sanal gerçeklik teknolojisi ile deneyimsel öğrenme

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2018

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Maltepe Üniversitesi

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Öğrenen makineler, sürücüsüz otomobiller, "cankurtaran" dronlar, yemek siparişini alırken müşteri ile sohbet eden yazılımlar, duyguları analiz eden tarayıcılar, cerrahi operasyon yapan robotlar gibi unsurlarla gelen bilgi çağı, baş döndüren bir hızla hayatımızı şekillendirmektedir. Ancak dijitalleşen bu dünyanın başrolünde hala insan olduğunu göz önüne alarak davranmak gerekmektedir. Bilgiyi değere dönüştüren, hedefe sürece ve sonuca anlam katan insan, tüm zamanların en değerli kaynağı olmaya devam ederken dünya genelinde her yıl binlerce kişi iş kazaları ve meslek hastalıkları sonucu yaşamını ya da çalışma gücünün kaybetmektedir. Sürdürülebilirliği hedefleyen işletmeler, insan kaynağını işle bağlantılı risklerden korumak ve potansiyelinin performansa dönüşmesini engelleyen unsurları en aza indirgemek için, teknolojiye her geçen gün daha fazla yatırım yapmaktadır. Bu çalışmada, iş kazaları ve meslek hastalıkları ile ortaya çıkan travma ilişkili psikolojik bozuklukların tedavisinde kullanılan "kontrollü maruz bırakma" yönteminin, bu kaza ve hastalıkları oluşmadan önlemek amaçlı eğitimlerde "sanal gerçeklikle deneyimsel öğrenme" tekniği olarak kullanılması incelenmiştir. Stratejik insan kaynakları bakış açısı ile "tazmin edici" nitelikteki reaktif yaklaşım yerine "önleyici" nitelikteki proaktif yaklaşıma geçilmesinin, işletmelere sağlayacağı yönetsel, finansal, itibari katkılar ortaya konmaya çalışılmıştır.
Learning machines, self-driving cars, "lifeguard" drones, software chatting with the customer while taking meal order, emotions analyzing scanners, robots performing surgical operation, etc. Information age is shaping our life at a great pace. However, it is necessary to act in view of the fact that still human is leading the increasingly digital world. While human who transforms into value, adds meaning to the goal, the process and the result continues to be the most valuable source of all time, each year thousands of people in the world lose their lives or their working power as a consequence of occupational accidents or diseases. That's precisely why businesses targeting sustainability are investing more and more in technology every day to minimize business-related risks threatening human resources and the elements that prevent turning its potential into performance. This study investigates the implementation of "controlled exposure" whisch is used in the treatment of trauma realted psychological disorders caused by occupational accidents and occupational diseases to "experiential learning with virtual reality" technique in trainings aimed at preventing accidents and sieases nefore they occur. It is tried to put forward the managerial, financial and reputational contributions of the "preventive" proactive approach, instead of the "compensatory" reactive approach by the strategic human resources point of view.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Bilgi çağı, İş kazaları, Meslek hastalıkları, Travma sonrası stres bozukluğu (TSSB), Travma ilişkili psikolojik bozuklukların tedavisi, Bilişsel davranışçı psikoloji (BDT), Kontrollü maruz bırakma, Sanal gerçeklik, VR, Deneyimsel öğrenme, Information age, Occupational accidents, Ocuupational diseases, Post traumatic stress disorder (PTSD), Treatment of trauma related psychological disorders, Cognitive behavioral therapy (CBT), Controlled exposure, Virtual reality, VR, Experiental learning

Kaynak

International Congress on Business and Marketing

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

Sayı

Künye

Telli Yamamoto, G., Zümrüt, N. ve Altun, D. (2018). İş kazalarının önlenmesinde sanal gerçeklik teknolojisi ile deneyimsel öğrenme / Experiental learning with virtual reality for prevention of occopational accidents. International Congress on Business and Marketing. s. 57-79.