The attitudes of senior nursing students towards the applications and research that are based on proof, and the factors that affect them
Küçük Resim Yok
Tarih
2019
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
AIM: The purpose of this study is to determine the attitudes and factors towards the nursing research and practices based on evidence-based nursing (EBN) for nursing students in 4 th grade in the nursing curriculum. MATERIALS AND METHOD: This research is conducted by means of descriptive correlation method with senior nursing students at the faculty of health sciences during their academic fall semester of 2018-2019 in 2 state and 3 private universities. While the ‘‘universe’’ of the research is 1769 people, the sample at least 474 people are calculated. 509 volunteers were reached. Data collection tools are, questionnaire, ‘‘Attitude Towards Evidence-Based Nursing Questionnaire (EBNAQ), ‘‘Nursing Students’ Attitudes to and Awareness of Research and Development within Nursing Scale (NSNRGAAS).’’ Data were tested using average, standard deviation, frequency, Shapiro Wilk test, student’s - t-test, Turkey HSD post - hoc test, Chi-Square Test, Pearson Correlation Analysis and Simple Linear Was Tested with Regression Analysis. The level of significance was accepted at the level of p<0,05. Findings: The average of students’ points is 46,85±6,58. The variables affecting the ‘‘EBNAQ’’ meaningfully are respectively, subscription to a nursing magazine, participating in research, thinking about getting an education for research methods and writing an undergraduate thesis (p<0,05). ‘‘NSNRGAAS’’ average score is 88,241±15,84. A stronger relationship was found for students who take the course than those who don’t, between EBNAQ total score and NSNRGAAS (r:0,586; p<0,01). The rates of students who took EBN course are found higher than those who don’t in terms of wanting to do research, thinking of getting education in research methods after graduation, sharing the new developments in nursing with colleagues, knowing the definition of EBN, believing the effect of nursing education on EBN, believing that with the usage of findings of EBN in practices will improve the quality of nursing and transforming EBN practices to their initiatives (p<0,01). RESULTS: The nursing students’ EBNAQ scores are found to be at a moderate level and NSNRGAAS scores are found to be high. The factors which affected the ABQ score are as follows, respectively: subscription to the nursing magazine, participating in research, thinking of getting an education for research method and writing an undergraduate thesis.
AMAÇ: Bu çalışmanın ana amacı, müfredatında hemşirelikte kanıt dersi olan 4. sınıf hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik (KDH) uygulamalarına, hemşirelik araştırmalarına yönelik tutumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemektir. GEREÇ VE YÖNTEM: Tanımlayıcı- ilişki arayıcı türdeki bu çalışma iki devlet, üç özel üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 2018-2019 akademik güz döneminde öğrenim gören 4. sınıf hemşirelik bölümü öğrencileri ile gerçekleştirildi. Araştırmanın evreni 1769 kişi iken örneklem büyüklüğü en az 474 kişi olarak hesaplandı. Gönüllü 509 kişiye ulaşıldı. Veri toplama araçları; anket formu, “Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği (KDHYTÖ)” ve ‘‘Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelikte Araştırma ve Gelişmelere Yönelik Farkındalık ve Tutumu Ölçeği (HÖHAGYFTÖ)’’dir. Veriler, ortalama, standart sapma, frekans, Shapiro Wilks testi, Student- t testi, Tukey HSD posthoc testi, Ki- Kare testi, Pearson Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi ile test edildi. Anlamlılık p<0,05 düzeyinde kabul edildi. Bulgular: Öğrencilerin KDHYTÖ puan ortalaması 46,85±6,58’dir. KDHYTÖ puanını anlamlı düzeyde etkileyen değişkenler sırasıyla; hemşirelik dergisine abone olma, araştırma etkinliğine katılma, mezuniyet sonrasında araştırma yöntemlerine yönelik eğitim almayı düşünme ve lisans bitirme tezi yapmaktır (p<0,05). HÖHAGYFTÖ puan ortalaması 88,41±15,84’dür. Hemşirelikte kanıt dersi alanların KDHYTÖ toplam puanı ile HÖHAGYFTÖ puanı arasında, dersi almayanlara göre daha güçlü bir ilişki bulunmuştur (r:0,586; p<0,01). Hemşirelikte kanıt dersi alan öğrencilerin hemşirelik araştırması yapmayı isteme, mezuniyet sonrasında araştırma yöntemlerine yönelik eğitim almayı düşünme, hemşirelik alanındaki yeni araştırma ve gelişmeleri meslektaşları ile paylaşma, KDH’ in tanımını bilme, hemşirelik eğitiminin kanıta dayalı uygulama kullanımı üzerinde etki yaratacağına inanma, kanıt temelli araştırma bulgularının uygulamalarda kullanımı ile hemşirelik bakım kalitesinin artacağına inanma ve KDH uygulamalarını girişimlerine aktarabilme oranları dersi almayanlardan istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,01). SONUÇLAR: Hemşirelik öğrencilerinin KDHYTÖ puanının orta düzeyde, HÖHAGYFTÖ puanının yüksek olduğu bulundu. KDHYTÖ puanını etkileyen faktörler sırasıyla şu şekildeydi; hemşirelik dergisine abone olma, araştırma etkinliğine katılma, mezuniyet sonrasında araştırma yöntemlerine yönelik eğitim almayı düşünme ve lisans bitirme tezi yapmak.
AMAÇ: Bu çalışmanın ana amacı, müfredatında hemşirelikte kanıt dersi olan 4. sınıf hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik (KDH) uygulamalarına, hemşirelik araştırmalarına yönelik tutumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemektir. GEREÇ VE YÖNTEM: Tanımlayıcı- ilişki arayıcı türdeki bu çalışma iki devlet, üç özel üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 2018-2019 akademik güz döneminde öğrenim gören 4. sınıf hemşirelik bölümü öğrencileri ile gerçekleştirildi. Araştırmanın evreni 1769 kişi iken örneklem büyüklüğü en az 474 kişi olarak hesaplandı. Gönüllü 509 kişiye ulaşıldı. Veri toplama araçları; anket formu, “Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği (KDHYTÖ)” ve ‘‘Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelikte Araştırma ve Gelişmelere Yönelik Farkındalık ve Tutumu Ölçeği (HÖHAGYFTÖ)’’dir. Veriler, ortalama, standart sapma, frekans, Shapiro Wilks testi, Student- t testi, Tukey HSD posthoc testi, Ki- Kare testi, Pearson Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi ile test edildi. Anlamlılık p<0,05 düzeyinde kabul edildi. Bulgular: Öğrencilerin KDHYTÖ puan ortalaması 46,85±6,58’dir. KDHYTÖ puanını anlamlı düzeyde etkileyen değişkenler sırasıyla; hemşirelik dergisine abone olma, araştırma etkinliğine katılma, mezuniyet sonrasında araştırma yöntemlerine yönelik eğitim almayı düşünme ve lisans bitirme tezi yapmaktır (p<0,05). HÖHAGYFTÖ puan ortalaması 88,41±15,84’dür. Hemşirelikte kanıt dersi alanların KDHYTÖ toplam puanı ile HÖHAGYFTÖ puanı arasında, dersi almayanlara göre daha güçlü bir ilişki bulunmuştur (r:0,586; p<0,01). Hemşirelikte kanıt dersi alan öğrencilerin hemşirelik araştırması yapmayı isteme, mezuniyet sonrasında araştırma yöntemlerine yönelik eğitim almayı düşünme, hemşirelik alanındaki yeni araştırma ve gelişmeleri meslektaşları ile paylaşma, KDH’ in tanımını bilme, hemşirelik eğitiminin kanıta dayalı uygulama kullanımı üzerinde etki yaratacağına inanma, kanıt temelli araştırma bulgularının uygulamalarda kullanımı ile hemşirelik bakım kalitesinin artacağına inanma ve KDH uygulamalarını girişimlerine aktarabilme oranları dersi almayanlardan istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,01). SONUÇLAR: Hemşirelik öğrencilerinin KDHYTÖ puanının orta düzeyde, HÖHAGYFTÖ puanının yüksek olduğu bulundu. KDHYTÖ puanını etkileyen faktörler sırasıyla şu şekildeydi; hemşirelik dergisine abone olma, araştırma etkinliğine katılma, mezuniyet sonrasında araştırma yöntemlerine yönelik eğitim almayı düşünme ve lisans bitirme tezi yapmak.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Nursing students, Evidence-based nursing, Nursing research, Attitude, Hemşire, Hemşirelik öğrencisi, Kanıta dayalı hemşirelik, Hemşirelik araştırması, Tutum, Nursing
Kaynak
Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Adalı, A. , Kamer, G. (2019). The attitudes of senior nursing students towards the applications and research that are based on proof, and the factors that affect them / Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına, araştırmalarına yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Kongresi.