Yazar "Yüce, Çağla Begüm" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın İnternet Bağımlılığı ve İlişkili Psiko-Sosyal Değişkenler: Aleksitimi Açısından Bir Değerlendirme(2016) Arcan, Kuntay; Yüce, Çağla BegümBu çalışmada; benlik saygısı, yalnızlık, sosyal destek ve aleksitimi değişkenlerinin internet bağımlılığıyla ilişkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Sosyal beceri ve çevrim-içi etkileşim tercihi kapsamında bir arada değerlendirilebilecekleri düşünülen bu psiko-sosyal değişkenlerin tümünün internet bağımlılığıyla ilişkili olacağı öngörülmüştür. Ayrıca, diğer psiko-sosyal değişkelerle beraber internet kullanım süresi ve cinsiyetin etkilerini kontrol ettikten sonra aleksitiminin internet bağımlılığıyla ilişkili olacağı hipotez edilmiştir. Böylece, internet bağımlılığına giden yolda son dönemde artan önemde aleksitimiye atfedilmeye başlanan rolün sınanması amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 204'ü kadın (%53.5), 177'si erkek (%46.5), toplam 381 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Yapılan korelasyon analizi sonucunda, internet kullanım sorunlarıyla ilişkisi araştırılan tüm değişkenlerin internet bağımlılık puanları ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Bu bulguları destekleyecek biçimde internet bağımlılık puanları yüksek olan katılımcılardan oluşan grubun, internet bağımlılık puanları düşük olan katılımcılardan oluşan gruba kıyasla benlik saygısı ve sosyal destek puanlarının daha düşük, yalnızlık ve aleksitimi puanlarının daha yüksek olduğu ortaya konmuştur. Yapılan regresyon analizi sonucunda; cinsiyet ve internet kullanım süresinin ardından analize 2. basamakta giren benlik saygısı ve yalnızlık, analize 3. basamakta giren aleksitimi puanlarının internet bağımlılığını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle artan internet kullanım süresi ve aleksitiminin internet bağımlılığıyla güçlü bir biçimde ilişkili olduğu izlenmiştir.Yayın Lise öğrencilerinde problemli internet kullanımının kontrol odağı, problem çözme becerisi, sosyal destek değişkenleri ile ilişkisi(T.C. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Yüce, Çağla Begüm; Arcan, KuntayBu çalışma, lise öğrencilerindeki problemli internet kullanımının kontrol odağı, problem çözme becerisi ve sosyal destek değişkenleri ile ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın örneklemini, uygun örneklem yöntemiyle seçilen 656 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla, Kişisel Bilgi Formu, Problemli İnternet Kullanım Ölçeği – Ergen Formu (PİKÖ –E), ROTTER Denetim Odağı Ölçeği (RDOÖ), Problem Çözme Envanteri (PÇE), Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ) uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 18.0 programı kullanılmış; analizlerde ise Bağımsız Örneklem T-testi, Pearson Korelasyon Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Regresyon Analizi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, dış kontrol odağı arttıkça, problem çözme becerisi ve sosyal destek azaldıkça problemli internet kullanımının arttığı görülmüştür. Bu bulgular ile beraber, cinsiyet, akademik başarı, internet kullanım süresi, internet kullanım amaçları, internete bağlanılan yer, internete bağlanma zamanının da problemli internet kullanımıyla ilişkili olduğu bulunmuştur. Analizler sonucu elde edilen bulgular, literatürdeki bilgiler doğrultusunda tartışılmıştır.