Yazar "Erol, Elif" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Development of Child Depressive Symptoms Assessment Scale(Cumhuriyet Univ Tip Fak Psikiyatri Anabilim Dali, 2020) Erol, Elif; Zabci, Neslihan; Simsek, OmerObjective: The aim of this study is to develop a new measurement instrument for understanding the depressive symptoms among preschool children. Methods: The study population included mothers of 1716 children who are 37-80 month-old from Istanbul. The Children's Depressive Symptom Assessment Scale draft form and Demographic Information Form, Conners' Parent Rating Scale-Short Form were used as data collection tools. Results: Content validity, construct validity, criterion validity and normal and psychiatric group comparison, internal consistency, item analysis and test-retest reliability studies were performed in the stages of the scale development. According to the explanatory and confirmatory factor analyzes, it is verified that the scale has 56 items and an eight-dimensional structure. These dimensions are named as maladjustment to the objective reality, aggression, social adaptation, loss-separation anxiety, early (archaic) anxieties, impulsivity and hyperactivity, deterioration in cognitive processes (attention and learning ability) and somatization. Conclusion: In conclusion, this scale designed based on parental feedback, has been found to be a reliable and valid measure of screening depressive symptoms in children and can be used in the field.Yayın Ebeveyn Çocuk Kapsayıcı İşlev Ölçeği Geliştirme(2018) Şimşek, Ömer Faruk; Erol, Elif; Zabcı, NeslihanÇocuk kliniğinde karşılaşılan çocuk sorunları ile ailelerin tutumları arasında belli ilişkiler vardır. Bu ilişkilerin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıyla tespit edilmesi, tedaviye yardımcı olacak bir enstrüman olabilecektir. Bu çalışmanın amacı, ailelerin çocuk yetiştirirken gösterdikleri tutumların ölçülmesine olanak sağlayacak psikanalitik kurama göre uyarlanmış bir ölçme aracı geliştirmektir. Uygulama aşamasında ailelere, araştırmacılar tarafından hazırlanan demografik bilgi formu, geliştirilmesi planlanan ölçek verilmiş; İstanbul il genelinde 1042 adet (0-14) yaş çocuk ailesiyle görüşme yoluyla uygulama yapılmıştır. Ölçeğin geliştirilme aşamaları içinde kapsam geçerliliği, yapı geçerliliği ile iç tutarlılık ve test tekrar test güvenilirlik çalışmaları yapılmıştır. Yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. İç tutarlılık güvenirliliği test etmek için madde toplam korelasyon ve Cronbach’s Alpha değerlerine bakılmış, test tekrar test tekniği için ölçek 3 hafta arayla aynı gruba tekrar uygulanarak sonuçlar karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonunda yüksek geçerlilik ve güvenirlilik değerlerine sahip 5 faktörlü yapı elde edilmiştir.