Yazar "Şahin, Muhsin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Yayın Etkili okul ve aile ilişkisine dair öğretmen algıları: İstanbul ili Anadolu yakası örneği(Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Şahin, Muhsin; Kirazoğlu, CemOkulun niteliklerinden birisi de onun etkili olma özelliğidir. İnsan ve toplum açısından yaşamsal öneme sahip olan örgütlerin başında okul gelmektedir. Okulların etkili olması adına okulun çevreye katkısı kadar, çevrenin de okula katkısı önemlidir. Okulun çevreyle ilişkisi söz konusu olduğunda ilk akla gelen unsur ise aileler olmaktadır. Bu açıklananlar doğrultusunda araştırmanın amacı, İstanbul ili Anadolu yakası'nda bulunun ilköğretim okullarının, daha etkili olmasında öğretmenlerin velilerden beklentileri doğrultusunda; velilerin okula katkılarını bu okullarda görevli öğretmenlerin algılarının ne olduğunu ve okul etkililiğinin katılımcılara ilişkin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek oluşturmuştur. 2009 - 2010 eğitim öğretim yılında İstanbul Anadolu Yakası'ndaki resmi ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerle sınırlı olan bu çalışma genel tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama amacıyla Kişisel Bilgi Anketi, Etkili Okul ve Aile İlişkileri Öğretmen Algı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan kişisel bilgi anketi araştırmacı tarafından hazırlanmış sekiz sorudan oluşmaktadır. Bu formda cinsiyet, medeni durum, kadro durumu, branş, genel kıdem, okuldaki kıdem, veli toplantı sayısı, aile ziyareti ve sayısına yönelik sorular bulunmaktadır. Etkili Okul ve Aile İlişkileri Öğretmen Algı Ölçeği; YILMAZ'ın (2006) İlköğretim okullarında Etkilik Sağlanması için Öğretmenlerin Ailelerden Beklentileri adlı araştırmasından alınmıştır, ölçeğin geçerlilik ve güvenirlilik analizleri YILMAZ tarafından yapılmıştır. Araştırmada anket ile toplanan bağımsız değişkenlere göre Etkili Okul ve Aile İlişkileri Öğretmen Algı Ölçeği Toplam ve alt boyut puanlarının farklılıklarını belirlemek üzere hipotez testleri yapılmıştır. Bağımsız değişkenlerin iki kategoriden oluştuğu durumlarda hipotez testi olarak ilişkisiz grup "t" testi kullanılmıştır. Bağımsız değişkenin ikiden daha fazla kategoriye ayrıldığı durumlarda ölçek toplam ve alt boyut toplam puanlarının farklılıklarını belirlemek üzere tek yönlü varyans analizi(ANOVA) analizleri yapılmıştır. F testinde anlamlı bir farklılığın bulunması üzerine varyans analizini tamamlayıcı hesaplardan Scheffe ve Dunnet-C testi yapılmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda, öğretmen algısına göre etkili okul ve aile işbirliğine ilişkin tutumlar ortalama düzeydedir. Araştırmada öğretmenlerin cinsiyet değişkenine göre etkili okul ve aile ilişkilerine yönelik algı düzeyleri farklılaşmamaktadır. Buna karşın medeni durum değişkenine göre evliler lehine anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Öğretmenlerin genel kıdem ve okul kıdem düzeyleri farklılaştıkça etkili okul ve aile ilişkilerine yönelik algıları da farklılaşmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin etkili okul ve aile ilişkilerine yönelik olumlu algıları, ilköğretim okullarında görev yapan diğer branş öğretmenlerinden anlamlı düzeyde daha yüksek düzeydedir. Sadece okul idaresi ile aile arasındaki ilişkilere yönelik öğretmen algıları, branş değişkenine göre farklılık göstermemiştir.