Kültürel okumanın gölgede bıraktıkları: 1960'lar ve 1970'ler öğrenci hareketi örneği
Citation
Örnek Konu, C. (2016). Kültürel okumanın gölgede bıraktıkları: 1960'lar ve 1970'ler öğrenci hareketi örneği / Under the shades of cultural analysis: the case of youth movement of the 1960s and 1970s in Turkey. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi. Marmara Üniversitesi. 46(1), s. 45-104.Abstract
1960’lardan itibaren sosyal ve beşeri bilimlerde kültürel-partikülarist analiz, evrenselci paradigma
yerine ağırlık kazanmaya başladı. Toplumların sorunları ve bu sorunlara gösterilen tepki geniş anlamda
kültüre referansla açıklandı. Bu yıllarda ortaya çıkan toplumsal hareketlerin, geleneksel değer sisteminin
ve kültürel yapıların aşınmasına yol açan hızlı değişimin bir sonucu olduğu varsayıldı. Bu çalışmada
Türkiye’de 1960’lar ve 1970’ler boyunca sistemi sarsan öğrenci hareketine odaklanılarak bu yeni
yaklaşımın kuramsal ve yöntemsel sonuçları tartışılmaktadır. Bu yeni yaklaşımı benimseyen araştırma
ve analizlerde Türkiye’deki sorunların esas kaynağı olarak, Kemalist merkezin muhafazakar/otantik
çevreye yaptığı müdahaleler gösterildi. Bu müdahalelerin geleneksel değerleri ve yapıyı aşındırdığı
ancak yerine yenilerini koyamadığı savunuldu. Öğrenci gençlik arasında gözlemlenen politikleşme
ortaya çıkan sosyal bozulmanın ve değer krizinin bir sonucu olarak yorumlandı. Özellikle 1970’lerde
solcu ve sağcı gençler arasında yoğunlaşan politik şiddete odaklanılarak, gençlerin “babalarıyla
ilişkileri” ya da ergenlik gibi dönemlerde yaşadıkları travmaların onları şiddete yönelten psikolojik
altyapıyı oluşturduğu savunuldu. Böylece, Türkiye’de modern merkez ile muhafazakar çevre arasındaki
gerilim “temel çelişki” olarak gösterilirken, öğrenci gençliğin içine girdiği politik hareketlilik bu
“temel çelişki”nin bir sonucu olarak yorumlandı. Yaşanan gelişmelerde devletin tutumu ve politikaları
görmezden gelindiği gibi, gençlik hareketi sosyolojik ve psikolojik anomaliler çerçevesinde ele alındı. In the 1960s cultural-particularistic analysis started to gain currency in social sciences and humanities
weakening the popularity of the once-dominant universalist paradigm. The problems of societies and
reactions to those problems were explained with reference to culture in the wide sense of the concept. In this sense, it was assumed that the radical social movements of the era erupted because of rapid
change, which led to the erosion of traditional value system and, thus, long-standing cultural structures
of societies. This article through focusing on the political youth movement of the 1960s and 1970s
in Turkey, aims at discussing the impact of this approach with its theoretical and methodological
implications. The research and analyses adopting this new approach tended to indicate the interventions
of the Kemalist centre to the conservative-authentic periphery as the main source of the social conflicts
in Turkish society. According to this viewpoint, these interventions eroded the traditional values and
structures but failed to replace them with the new ones. The radical youth movement was interpreted
in the same vein and presented as the outcome of this social deterioration and value crisis. The analyses
adopting this outlook through solely focusing on the political violence between the leftists and
rightist student groups offered the argument that their relations with their fathers or their adolescence
problems were the psychological backgrounds of the violence among the young people. In this type
of interpretation the conflict between the modern centre and conservative periphery emerges as the
‘primary conflict’ while the political activism of the youth as secondary, dependent on the former. Here,
it is argued that this reading of the radical movements neglected the role of the attitudes and policies of
the state and labelled radicalization as a social and psychological abnormality.
Source
Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler DergisiVolume
46Issue
1Collections
- Makale Koleksiyonu [17]
The following license files are associated with this item: